סגור
העבודות להקמת נמל ימי בעזה
העבודות להקמת נמל ימי בעזה (צילום: דובר צה"ל)

על שטח של 270 דונם: כך נראות העבודות להקמת הנמל האמריקאי בעזה

בשבועות האחרונים מבצעים במערכת הביטחון עבודות להקמת המזח בשיתוף עם צבא ארה"ב. לפי הפנטגון, הרציף הימי אמור להתחיל לפעול בתחילת מאי, ובשלב ראשון יאפשר שינוע סחורות בהיקף של כ-90 משאיות. רק לפני יומיים ירו מחבלים פצמ"רים על כוחות שהגיעו לאזור הנמל

צה"ל פרסם הערב כי הודעה על התקדמות עבודות ההכנה לקליטת "מזח ימי לסיוע הומניטרי בעזה", וזאת לאחר שהפנטגון (משרד הביטחון האמריקאי) הכריז שלשום (ה') כי הצבא האמריקאי החל בעבודות להקמת הרציף. בצה"ל ובממשל האמריקאי מקפידים שלא להתייחס אל הרציף החדש כאל נמל, אך גורם מדיני אמר ל"כלכליסט" בחודש שעבר כי ייתכן והרציף הזמני יהפוך בהמשך לקבוע.
בתדרוך של הפנטגון ביום חמישי נאמר כי הרציף אמור להתחיל לפעול בתחילת מאי, ושבשלב הראשון הוא יאפשר שינוע של סחורות בהיקף של כ-90 משאיות ביום ובהמשך אף ל-150 משאיות ביום. המשמעות של המספרים הללו היא שגם לאחר פתיחת הרציף נתיב הסחורות המרכזי לעזה יהיה היבשתי, שדרכו עוברות בימים אלו מאות משאיות ביום - וזאת בהתאם להנחיית הדרג המדיני ובעקבות הלחץ הבינלאומי שנוצר עקב הדיווחים על משבר הומניטרי ורעב בעזה. לפני יומיים דווח כי מחבלים ירו פצמ"רים על כוחות שהגיעו לאיזור בו מתוכנן לקום המזח, כאשר בהם היו גם אמריקאים.
לפי דובר צה"ל, שטח פרויקט המזח ישתרע על כ-270 דונם המיועדים לטובת תפעול ומעבר הסחורות. העבודות על קליטת המזח בוצעו בשבועות האחרונים על ידי אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ובהובלת פיקוד הדרום בצה"ל, מערך ההנדסה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, בליווי ומעטפת לוגיסטית של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ובשיתוף פעולה עם צבא ארה"ב. המזח הצף עצמו יוקם על ידי האמריקאים. כמו כן נמסר כי זרוע הים תאבטח את האוניות והכוחות שיגיעו לספק סיוע הומניטרי.
כזכור, הקמת המזח היא יוזמה שעליה הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום "מצב האומה" שנשא לפני כחודשיים, שבו הדגיש את חשיבות הגברת קצב העברת הסיוע ההומניטרי לעזה, גם מהים וגם מהיבשה דרך ישראל. כ־1,000 חיילים אמריקאים צפויים להירתם לעניין הקמת המזח. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו טענו כי הוא זה שיזם מול ממשל ביידן את הקמת קו הסיוע הזה עוד באוקטובר אשתקד. שר הביטחון יואב גלנט בירך גם הוא על היוזמה האמריקאית ואמר כי זו תאפשר העברת סיוע ישירות לתושבים ובכך תקדם את מיטוט שלטון חמאס.