סגור
תלמידי ישיבה חרדים לומדים בישיבת חברון
ישיבת חברון (צילום: אוהד צויגנברג)

עמדת הממשלה הרשמית: אין לפגוע בתקציב הישיבות ולחייב את גיוס תלמידיהן

הממשלה אימצה את עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית "חוק ההשתמטות" כעמדתה הרשמית. זאת בעיקר כדי להציגה בפני היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה שהתנגדה לאפשר לה לייצג עצמה בייעוץ משפטי חיצוני בנושא, כל עוד לא קבעה עמדתה בעניין החוק

הממשלה אימצה ואישרה הערב (ד') את עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית "חוק ההשתמטות" כעמדתה הרשמית. עמדת נתניהו היא שאין חובה להתחיל ולגייס את תלמידי הישיבות, ואין לפגוע בתקציבן.
אישור הממשלה נועד להציג את עמדתה בעיקר בפני היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה שהתנגדה לאפשר לממשלה לייצג עצמה בייעוץ משפטי חיצוני, כל עוד זו לא קבעה עמדתה בעניין החוק.
עמדת היועמ"שית הפוכה לזו של רה"מ שאושרה הערב. בהרב מיארה הורתה להפסיק את תקצוב הישיבות החל מה-1 באפריל 2024 והיא סבורה שיש לפעול לגייס את האברכים בגילאי גיוס - כל עוד אין חוק גיוס חדש שאושר בכנסת.
בינתיים בקואליציה מקווים שנוכח פערי העמדות בין הממשלה לבהרב מיארה זו תאפשר לממשלה להסתייע בייעוץ משפטי חיצוני.
במפלגות הקואליציה מתקיימים מגעים לקביעת יעדי גיוס של 25% בשנה מבין מחזורי גיוס החרדים העומדים על כ-12 אלף אברכים בשנה. לפי אחת ההצעות היעד יגדל עד ל-50%. אולם, לפי שעה לא ברור אם היעדים הללו יקבעו בחקיקה או בהחלטת ממשלה שיכולה להשתנות מעת לעת. על הממשלה להציג את עמדתה לבג"ץ בעניין. ב-2 ביוני 2024 יקיים בג"ץ בהרכב מורחב דיון בגיוס החרדים לצה"ל.