סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מטוס F35 רכישת טייסת חדשה ל צה"ל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצד מטוס F35. "מערכת הביטחון מבקשת לקבוע עובדות בשטח" (צילום: אלכס קולומויסקי, דובר צה"ל)

סמוטריץ' מסרב לאשר רכישת מטוסי קרב: "מערכת הביטחון מצפה לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק"

שר האוצר מטיל וטו על כינוס ועדת השרים לצורך אישור רכישת שתי טייסות קרב מסוג F-15 ו-F-35 בעלות של 35 מיליארד שקל: "אם משרד הביטחון סבור שיש דחיפות בחתימת העסקאות, הוא מוזמן לחדול מלסכל את הקמת הוועדה לתקציב הביטחון". גורמים במערכת הביטחון תקפו את סמוטריץ': "משתמש בביטחון מדינת ישראל כדי לקדם את מהלכיו הפוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסרב לכנס את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לצורך אישור רכישת שתי טייסות קרב מסוג F-15 ו-F-35 בעלות כוללת של 35 מיליארד שקל, בטענה כי יש לכנס את הוועדה לבחינת תקציב הביטחון לפני כן.
במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כתב סמוטריץ' כי "כינוס ועדת השרים ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר היא חסרת תקדים ואין בכוונתי לאפשר אותה".
סמוטריץ' הוסיף כי "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתפיסת הביטחון, בתרחישי הייחוס ובמענים הנדרשים בהיבטי בניין הכוח, סד"כ והתעצמות. היא דורשת חשיבה מחודשת ואינה מאפשרת לנו להפטיר כדאשתקד. בעקבות המלחמה דורשת מערכת הביטחון תוספות תקציביות אדירות, ועמדת משרד האוצר ועמדתי כפי שהובעו פעמים רבות לאחרונה בדיונים בעניין הנה כי נדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים בהתאם. בהינתן שלעולם תקציב דורש שיח של סדרי עדיפויות ולא רק של צרכים, לא ניתן יהיה לתקצב את כל החלופות".
סמוטריץ' כותב לנתניהו כי "בסיכום משותף שהובלת עם משרדי האוצר והביטחון סביב התקציב המתוקן לשנת 2024 נקבע כי לשם כך תוקם ועדה ציבורית שתגיש את המלצותיה בתוך כחודשיים. מאז הסיכום האמור, מערכת הביטחון מונעת את הקמת הוועדה ומבקשת לקבוע עובדות בשטח ולחייב היקפי תקציב אדירים, בן היתר בעסקאות רכש המטוסים האמורות. בכל הכבוד, לא ניתן לקבל התנהלות כזו. הציפייה של מערכת הביטחון לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק ובהשלכות עצומות על המשק והכלכלה ואיכות החיים של אזרחי ישראל ללא שום חשיבה ביקורתית, סיעור מוחות, דיון מקצועי, ציבורי וממשלתי הינה לא לגיטמית ולא ריאלית. תמיד, ובפרט לאחר כישלון ה-7 לאוקטובר ומה שקדם לו".
סמוטריץ' ציין כי אמנם העסקאות כבר אושרו עקרונית לפי שנים, אך "דווקא משום כך מוכח שאין בחתימתן המיידית דחיפות מיוחדת. אם משרד הביטחון סבור שיש דחיפות בחתימת העסקאות, הוא מוזמן לחדול מלסכל את הקמת הוועדה לתקציב הביטחון. בלוח הזמנים המקורי ואם משרד הביטחון לא היה פועל נגדה, הוועדה כבר אמורה היתה להיות קרובה להגשת מסקנותיה".
סמוטריץ' סיכם את המכתב באומרו כי הוא "מטיל וטו על כינוס ועדת השרים ודורש כי היא לא תכונס וכי ההחלטה בדבר עסקאות רכש המטוסים תתקבל לאחר הדיון בהמלצות הוועדה ומתוך ראייה כוללת של הצרכים והמענה השלם".
כפי שנחשף בכלכליסט לפני מספר שבועות, סמוטריץ' מאיים להקפיא את ניצול תקציב ההוצאות של מערכת הביטחון (מסגרת האשראי) אם לא תסכים להקמתה של הוועדה לבחינת תקציב הביטחון. על הקמתה של הוועדה סיכמו נתניהו, סמוטריץ' ושר האוצר יואב גלנט בתחילת 2024, אבל הקמתה מתעכבת בשל חילוקי דעות בין סמוטריץ לבין גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי על היקף סמכויותיה.
גורמים ממשלתיים טוענים כי סמוטריץ' דורש שהמנדט של הוועדה יהיה בחינה וגיבוש תפיסת הביטחון שבסיומה ייגזר גובה תקציב מערכת הביטחון. בדיונים פנימיים אמר שר האוצר כי מערכת הביטחון קיבלה כספים רבים לצורך הלחימה, כ-185 מיליארד שקל ל-2024 (כולל הסיוע האמריקאי), אבל כעת הגיע הזמן לעסוק בתפיסת הביטחון ויש לבחון את כל נושא תקציב הביטחון. בעמדתו של סמוטריץ' תומך רה"מ בנימין נתניהו.
מול סמוטריץ' ונתניהו עומדים שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל וראשי הצבא, שכבר קיבלו את התוספת לביטחון ועל כן אין להם עניין לדון כעת בתפיסת הביטחון. כאמור סמוטריץ' מאיים להפסיק את היכולת של מערכת הביטחון לבצע התקשרויות באמצעות הרשאה להתחייב אם לא תוקם הוועדה ואם לא יינתן לה מנדט רחב.
גורמים במערכת הביטחון ביקרו את הווטו שהטיל סמוטריץ': "לא ברור כיצד היד לא רעדה לו בזמן שחתם על המכתב ששלח בנושא לראש הממשלה. הוא משתמש בביטחון מדינת ישראל כדי לקדם את מהלכיו הפוליטיים ומנסה לכרוך את תוכניות ההצטיידות שנחוצות למדינה בוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון. הוא חושב שוועדה כזאת תהווה חלופה לוועדת החקירה על המלחמה. עכשיו תפוח האדמה הלוהט הזה מתגלגל לפתחו של ראש הממשלה והוא יצטרך לקבל החלטה".
לאחר פירסום מכתבו אמר סמוטריץ': "תקציבי המלחמה מועברים לצבא במלואם! התעצמות עתידית אסטרטגית וארוכת טווח רק אחרי המלצות ועדה ציבורית, זה מה שסוכם בתקציב וזה מה שיהיה. הרצון להמשיך ולעשות שוב ושוב אותו דבר בלי ללמוד מטעויות עבר יביא עלינו אסון. אני לא מוכן להיות שותף לקונספציה!".
סמוטריץ' אמר אתמול לכלכליסט כי "אני עומד על הקמת הוועדה לתקציב הביטחון. ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בעמדתי. ביום ראשון בערב היה אמור להיות דיון על כך והוא נדחה בשל הניתוח של רה"מ. אני עומד על כך שהסיכום להקמת הוועדה לתקציב הביטחון יתבצע". לדבריו, המטוסים יגיעו רק בעוד 10 שנים כך שאי קבלת ההחלטה כעת לא פוגעת בביטחון.