סגור

ביטחון אנרגטי לישראל בשגרה ובחירום - תנאי להפיכתה למעצמת אנרגיה

החודשים האחרונים שמו את שוק האנרגיה הישראלי במבחן חשוב מאין כמותו ואפשר לומר בפה מלא שעד עתה חברות האנרגיה עומדות בהצלחה באתגר. בישראל בשגרה ובמיוחד בעת חירום, הביטחון האנרגטי והיכולת לספק מוצרי אנרגיה (חשמל, דלק סילוני, סולר וכו') באופן שוטף ובכמות מספקת הם העורק הראשי של כלכלת ישראל, ביטחון המדינה בכלל ומערכת הביטחון על כל מרכיבה בפרט. בשנים האחרונות ישראל מצויה במצב לחימה מתמיד בעצימות משתנה כאשר אמצעי הלחימה של אויבנו הם מגוונים ומחייבים מיומנות בתפעול מתקני האנרגיה בזמן חירום. כל פגיעה בתשתיות האנרגיה עלולה לפגוע ברציפות התפקודית של המשק ולפיכך יש לעבות את התשתיות המקומיות, שכוללות בין השאר בתי זיקוק, תחנות כוח חשמל, אסדות גז ולפתח אותן.
היום, יותר מתמיד, ברור שהסתמכות על ייבוא מוצרים בעת חירום לישראל באמצעות גורמים זרים היא בלתי אפשרית. ההנחה שקברניטים של אוניות זרות יכנסו לנמלי ישראל המטווחים על ידי רקטות וטילים הוכחה כלא מעשית ומנותקת לחלוטין מהמציאות, בין היתר מאחר שעניין הביטוח למטענים נעשה מורכב עד בלתי אפשרי. האבסורד בסגירת מתקני מקומיים לייצור אנרגיה לטובת ייבוא בא לידי ביטוי בין היתר בכך שמכמות של נפט גולמי שמגיעה לישראל באוניה אחת אפשר לייצר מוצרי אנרגיה השווים לשמונה אוניות של תזקיקים כגון סולר, דלק, סילוני, דלק, גפ"מ ועוד. היתרונות למשק המקומי ברורים.
ישראל חייבת להבטיח את ביטחונה האנרגטי ולהפוך למעצמת אנרגיה בזמני רגיעה לאור מיקומה באזור וכן יכולותיה הטכנולוגיות. לפיכך, בשלב ראשון, במקביל לפיתוח התשתיות המקומיות יש לתת דגש על פיתוח מסופים ימיים, כולל המסוף באילת שיאפשרו יבוא של מוצרי גלם, הקמת מפעלי תעשייה, שינוע מוצרי אנרגיה ופיתוח אפשרויות נוספות למשק המקומי, כפי שמקובל במדינות בהם משק האנרגיה מפותח. זאת ועוד, פיתוח אסדות הגז הטבעי והגברת היצוא למדינות הקרובות הוכיחו את היתרונות האסטרטגיים ואולי הקיומיים למדינת ישראל מפעילויות אלו ויש לחזק אותם ולהגביר היצוא.
1 צפייה בגלריה
יוסי אריה מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
יוסי אריה מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
יוסי אריה מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
(דרור סיתהכל)
ומה לגבי פיתוח שוק האנרגיה העתידי? גם כאן התשובה היא ברורה. פיתוח מושכל יתבסס על התשתיות הקיימות, מחקר ופיתוח ישראליים כחול-לבן ורכישת ידע בחו"ל, שיובילו לשינוי מכוון של קיימות וחדשנות כפי שנעשה במגזר ההיי-טק שצמח מתוך צרכים וידע של השוק הישראלי.
הגיע הזמן להפוך את אתגר הביטחון האנרגטי להזדמנות. ישראל יכולה להפוך למעצמת אנרגיה, תוך חיזוק הכלכלה, הביטחון והעצמאות הלאומית. זהו צעד חיוני בדרך לעתיד בטוח ושגשוגי יותר עבור מדינת ישראל. הדרך לא תהא קלה. היא תדרוש השקעות משמעותיות, שיתוף פעולה בין גורמים ממשלתיים, עסקיים ואקדמיים, וחשיבה יצירתית. אך אם נצליח, ישראל תהפוך למודל לחיקוי עבור מדינות אחרות, תוך חיזוק מעמדה האזורי והבינלאומי.
הגיע הזמן לקחת את גורלנו בידינו. הגיע הזמן להפוך את ישראל למעצמת אנרגיה.
הכותב הינו מנכ"ל מכון האנרגיה והסביבה הישראלי