סגור
כרטיס סים
כרטיס סים (צילום: Daily Mail )

משרד התקשורת מקדם כניסת טכנולוגיית eSIM לישראל

המשרד פנה לחברות התקשורת בדרישה לקבל מידע על מוכנותן להכניס את טכנולוגיית ה-eSIM לארץ, והוא מבקש לחייבן להפעיל את השירות בחודשים הקרובים. הסים יאפשר לעבור במהירות בין חברות סלולר ללא החלפת כרטיס, ולשימוש בחבילות גלישה בחו"ל

משרד התקשורת מקדם את הכניסה של טכנולוגיית ה-eSIM לארץ. מ"מ מנכ"ל המשרד, ענבל משש, פנתה לחברות התקשורת בדרישה לקבל מידע על מוכנותן להכניס את הטכנולוגיה לארץ. מטרת המשרד היא לחייב את החברות להפעיל את השירות כבר בחודשים הקרובים.
eSIM מאפשר לעבור בין מפעילי סלולר שונים ללא החלפה פיזית של הכרטיס (למכשירים שתומכים בטכנולוגיה) – ובכך להקל על המעבר בין החברות. יתרון נוסף של הטכנולוגיה הוא השימוש בחבילות גלישה בחו"ל. כיום, לא מעט חברות מציעות שירותי eSIM ברחבי העולם שמאפשרים לגלוש במדינות שונות, כשבמקרים רבים העלות נמוכה בצורה משמעותית מרכישה של חבילות חו"ל מחברות התקשורת המקומיות. eSIM מאוחסן במכשיר הסלולר כקובץ, ובכך מאפשר להחזיק גם בכמה כרטיסים באותו מכשיר והמנוי יכול להחליף ביניהם.
הטכנולוגיה נכנסה בהדרגה למכשירים הסלולאריים החל מ-2017, וכיום מכשירים רבים תומכים בה, בין היתר מכשירים של גוגל, אפל וסמסונג. לא מן הנמנע שבעתיד הטכנולוגיה תחליף לחלוטין את כרטיסי הסים הפיזיים. על אף היתרונות, בישראל הטכנולוגיה טרם נכנסה לשימוש רחב. חברות התקשורת עצמן נערכות לכניסה של הטכנולוגיה לארץ, אך בפועל המהלך לא התקדם. ייתכן ואחת הסיבות לכך היא שלחברות אין ממש אינטרס כלכלי לעבור לשימוש בטכנולוגיה מכיוון שהיא מאפשרת מעבר קל יותר ביניהן.
לפי דו"ח של סבינה לוי, אנליסטית בלידר שוקי הון, לחברות התקשורת הגדולות אין "הזדמנויות עסקיות משמעותיות בשימוש בטכנולוגיה". היתרון האפשרי שלוי מציינת הוא "האפשרות להתרחב לתחומי פעילות משיקים נוספים, בדגש על עולם פתרונות ה-IoT, בדגש על תחום הרכב, מכשירים אלקטרוניים ויישומים נוספים. מדובר במנוע צמיחה פוטנציאלי לטווח הבינוני רחוק, אולם בשלב זה עדיין קשה להעריך את תרומתו לתוצאות".
עוד הוסיפה לוי: "יש לציין, כי המפעילות המסורתיות, MNO’s (חברת תקשורת שמפעילה רשת.- ע.מ) לא הביעו התלהבות גדולה בשינוי המסתמן, ולא השקיעו מאמצים בקידום חבילות מבוססות eSIM, מתוך החשש ליצירת לחצים תחרותיים והנמכת חסמי המעבר בין החברות. מי שכן מיהר לאמץ את הטכנולוגיה, היו שחקניות ה-MVNO, המפעילים הוירטואליים". מפעילי הסלולר הוירטואליים (למשל, רמי לוי) לא מפעילים רשת סלולר בעצמם, אלא משלמים לחברות אחרות עבור שימוש ברשת הסלולר שלהם".
הכניסה של השחקנים הוירטואליים התרחשה לפני יותר מעשור, בתקופתו של משה כחלון כשר התקשורת. השחקנים החדשים בשוק הגבירו בצורה משמעותית את התחרות בסלולר.
לוי מציינת כי גם במדינות אחרות לא כל המפעילים מאפשרים שימוש בטכנולוגיה, אך המספר גדל משנה לשנה: "מבחינת הפריסה הגיאוגרפית, נכון לסוף 2022, 343 מפעילים (25%-30% מכלל המפעילים) ב-102 מדינות הציעו שירותים / חבילות על בסיס eSIM. שיעורי החדירה הגבוהים ביותר של הטכנולוגיה הינם בארה"ב ואירופה, בדגש על אנגליה, גרמניה וצרפת, והמדינות המובילות באסיה פסיפיק הינן סין, הודו, יפן ודרום קוריאה".
לפי הודעת משרד התקשורת, במכתב ששלחה משש החברות נדרשו "לפרט האם קיימים חסמים כלכליים, שירותיים או הנדסיים, לאספקת השירות במועד שנקב המשרד". כמו כן, הוסיפו בהודעה כי "בכוונת המשרד לפעול לשם חיוב מתן השירות על ידי החברות בחודשים הקרובים".