סגור
איתן אורנשטיין לשעבר נשיא ביהמ"ש המחוזי
איתן אורנשטיין. "התנהגות של ארגון פשע" (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

"לא יעלה על הדעת שיימסרו לאורנשטיין תיקי בוררות חדשים"

ועדת החוקה דנה בהליך המינוי המפוקפק של נשיא המחוזי בת"א לשעבר איתן אורנשטיין במעורבות יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ושרת המשפטים לשעבר איילת שקד. חברי הכנסת בדיון קראו לפתוח בחקירה פלילית ולא להעביר לאורנשטיין תיקי בוררות חדשים עד לבירור הדברים. הנהלת בתי המשפט אמרה שאינה יכולה לתת הנחיה גורפת לשופטים בעניין

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן דנה הבוקר (ה') בפרשת אורנשטיין-נוה-שקד. במהלך הדיון היתה הסכמה חוצת מחנות בין חברי הכנסת בוועדה שדרשו לפתוח בחקירה פלילית ואמרו שהדבר צריך להיבדק במהירות כדי להחזיר את אמון הציבור.
הקלטות שחשף עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון בחודש שעבר הציגו את מאחורי הקלעים של מינוי איתן אורנשטיין ב-2016 לנשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א. השבוע נוספו לכך הקלטות נוספות אותן חשף כתב חדשות 12 עמרי מניב. מההקלטות עולה כי יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה פעל מול שרת המשפטים לשעבר איילת שקד לקידום מועמדותו של אורנשטיין, ומנגד ביקש מאורנשטיין הסכמה ל"הינדוס" מחדש של מחלקת הנזיקין בבית המשפט המחוזי באופן שמסייע לאינטרסים של משרד עורכי הדין הפרטי של נוה. בהקלטות נחשף כיצד שקד מיישרת קו עם נוה בנוגע למינוי אורנשטיין, באופן מפוקפק.
אחרי חשיפת הקלטות השיחות בין נוה לאורנשטיין על ידי חיים לוינסון, החל אגף החקירות במשטרה בבדיקה האם לפתוח בחקירה פלילית בפרשה. שקד הגיבה הבוקר ברשתות החברתיות לפרשה וכתבה כי "זה לא נעים לראות איך מכינים נקניקיות. זה ודאי לא נעים לשמוע הקלטות אישיות על ניהול מהלכים פוליטיים ומינויים... אבל כך הדברים עובדים. ומי שלא יכול לעמוד בחום, שלא ייכנס למטבח".
בדיון בוועדת חוקה אמר ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) כי "זו ממש התנהגות של ארגון פשע, כמו מאפיונרים". ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד), לשעבר מפקד להב 433 במשטרה, אמר כי "צריכה להיות בדיקה וחקירה בפרשה והיא חייבת להיות מהירה, כי המערכות האלה חשובות לכולנו וצריך לתת לציבור תשובות ברורות".
כמו כן אמרו בדיון חברי כנסת שאין זה ראוי שאורנשטיין ימשיך בצל הפרשה לכהן כבורר, תפקיד שהוא מקביל לשופט, ולבטח שלא להתמנות לבוררויות חדשות על ידי בתי המשפט.
אורנשטיין הוא אחד הבוררים המבוקשים כיום בישראל, ומונה כבורר בסכסוכי עתק בלא מעט תיקים על ידי הקולגות שלו לשעבר בבית המשפט המחוזי בתל אביב בראשו כיהן כנשיא. אתמול נחשף ב"כלכליסט" כי אורנשטיין סירב לדרישתו של צד בבוררות המתנהלת אצלו, הקבלן מנתניה איציק תשובה (אחיינו של בעל השליטה בדלק יצחק תשובה), להתפטר מניהול הבוררות.
במהלך הדיון בוועדת החוקה חברי הכנסת דיברו על הבעייתיות שאורנשטיין ימשיך לנהל בוררויות בצל הפרשה, והזכירו את הפרסומים ב"כלכליסט" בנושא. היו שאמרו כי מוטב שישעה את עצמו זמנית.
במהלך הדיון היתה הסכמה חריגה בין חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה שראוי שבתי המשפט לא ימנו את אורנשטיין לנהל בוררויות חדשות עד שהדברים שנחשפו יתבררו וייחקרו, ואמרו כי צריכה לצאת אמירה ברורה של הנהלת בתי המשפט בנושא. "לא יעלה על הדעת שכרגע יימסרו לידיו תיקים חדשים. המערכת צריכה לעשות הולד בנושא הזה", אמר למשל ח"כ גלעד קריב (העבודה). ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הציע שהנהלת בתי המשפט תוציא "הבהרה והנחיה גורפת לשופטים, גם אם וולנטרית, שראוי שהוא לא ימונה בתיקים חדשים".
עו"ד ברק לייזר, יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, אמר מנגד בדיון שהנהלת בתי המשפט אינה יכולה להתערב ולתת הנחיות לשופטים בעניין: "ההחלטה למנות בורר היא החלטה שיפוטית ולנו כהנהלת בתי המשפט אין רשות וסמכות להתערב בכך. בית המשפט נהנה משיקול דעת ולרוב החלטה על מינוי בורר גם כפופה להסכמת הצדדים". עם זאת, עו"ד לייזר אמר כי "אני נותן את הקרדיט לבתי המשפט שמאז פרוץ הפרשה הם לא נותנים אישור שכזה למנות את אורנשטיין לבורר. אי אפשר להוציא מכלל האפשרויות שמערכת המשפט תעשה סדר גם בנושא בוררויות, כמו שעשינו בעבר במינוי מומחים".
בסיכום הדיון ח"כ רוטמן ביקש לשמוע מהנהלת בתי המשפט לקראת הדיון הבא שהוא יקיים בנושא מה הם מתכוונים לעשות, אם בכלל, כדי לוודא שאורנשטיין לא ימונה כבורר על ידי בתי המשפט בתיקים חדשים, כל עוד עננה שכזו מרחפת מעליו.