סגור
Dun's 100

אושרה הפחתת הרוב הדרוש לביצוע פרויקט תמ"א 38 הריסה ובניה

הרוב הנדרש לפרוייקטים מסוג תמ"א 38 הריסה ובניה, יפחת מ-80% כפי שנדרש עד היום, לשני שליש מבעלי הזכויות, כפי שנדרש בפרוייקטים מסוג פינוי בינוי

במסגרת חוק ההסדרים ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה (9.5.2023) לקריאה שניה ושלישית את ההצעה לתיקון החוק להורדת הרוב הדרוש לאישור ביצוע פרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובניה.
בהתאם לתיקון, הרוב הנדרש לפרוייקטים מסוג תמ"א 38 הריסה ובניה, יפחת מ-80% כפי שנדרש עד היום, לשני שליש מבעלי הדירות ובלבד שבבניין קיימות לפחות ארבע דירות ויותר משני בעלי דירות. מדובר למעשה בהשוואת שיעור בעלי הדירות הנדרש בפרויקט תמ"א 38 הריסה ובניה לשיעור הנדרש כיום במיזמי פינוי-בינוי.
בנוסף מוצע, להוסיף סעיף הדומה במהותו לסעיף הקיים כיום בפינוי בינוי, הקובע כי במסגרת הליך דייר סרבן תינתן סמכות למפקח על רישום המקרקעין לקבוע כי בחישוב הרוב הדרוש לא יובאו בחשבון זכויותיו של בעל דירה סרבן במידה והסירוב נובע מבנייה או משימוש שלא כדין ברכוש המשותף של בעל הדירה המתנגד, או מפיצול דירה שלא כדין או שימוש בשטח הגובל לבניין שלא כדין. זאת במקרה בו ישנה הסכמה של לפחות מחצית מבעלי הדירות בבניין משותף.
סירוב מוצדק של בעל דירה עשוי להתקבל מהסיבות והנימוקים הבאים: במידה ולא הוצע לבעל הדירה המתנגד מימון למגורים חלופיים לתקופת הבניה, במקרה בו לא הוצעו בטוחות הולמות, במידה והעסקה אינה כדאית כלכלית ובמקרים בהם קיימות נסיבות אישיות מיוחדות או שבעל הדירה המתנגד הינו קשיש או אדם בעל מוגבלות.
החקיקה הקיימת בתחום ההתחדשות העירונית מוטה לטובת מתחמי פינוי בינוי ויצרה העדפה ברורה למתחמי פינוי בינוי על פני תמ"א הריסה ובניה. כתוצאה מכך נוצרו חסמים המעכבים ומונעים את קידומם של פרויקטים במסלול תמ"א הריסה ובניה ובמצב הקיים אלפי בניינים נותרו ללא מענה. אשר על כן, צמצום הפערים החקיקתיים והתאמת הרוב הנדרש בקרב בעלי הדירות במסלול תמ"א 38/2 לרוב הנדרש במסלול פינוי בינוי הינו צעד מבורך, הכרחי ובעל הגיון רב.
מאת רו"ח אושרי יאיר, מנכ"ל התחדשות עירונית, צפריר וזוהר שרבט
d&b – לדעת להחליט