סגור
מימין ציון קינן ו יאיר סרוסי ראשי בנק הפועלים בתקופת הפרשה
מימין ציון קינן ויאיר סרוסי ראשי בנק הפועלים בתקופת הפרשה (צילום: יריב כץ, עמית שעל)

העלמת המס בפועלים: בכירים לשעבר הציעו להחזיר בונוסים בהיקף של 2.25 מיליון שקל

בדיון שהתקיים היום בביהמ"ש על אישור הסדר פשרה בתביעה נגזרת שהוגשה בעקבות קנס של כ-900 מיליון דולר ששילם הבנק לרשויות בארה"ב, הודיעו שישה נושאי משרה לשעבר בבנק, כי יסכימו להשיב את הסכום על מנת לתת תוקף להסכם. בפשרה דומה של לאומי, שהסתיימה בקנס נמוך יותר של 400 מיליון דולר, בכירי הבנק הסכימו להשיב 5.1 מיליון דולר

שישה נושאי משרה בכירים בבנק הפועלים – בהם היו"ר לשעבר יאיר סרוסי והמנכ"ל לשעבר ציון קינן – הודיעו היום (א') לבית המשפט המחוזי בת"א כי הם מוכנים להשיב סכום של 2.25 מיליון שקל שקיבלו כבונוסים, בתקופה שבה הבנק סייע לאזרחים אמריקאים להעלים מס (2011-2014). כך עולה מדיון שנערך היום בפני השופט מגן אלטוביה, שדן בהסכם פשרה שגובש בתביעה הנגזרת שהוגשה נגד הבנק בפרשה. לפי הפשרה חברת הביטוח תחזיר לבנק סכום של 135 מיליון דולר (שממנו ינוכו 50 מיליון שקל כהוצאות), בעקבות הסדר שעליו חתם הבנק מול הרשויות בארה"ב ובו שילם קנס של כ-900 מיליון דולר.
מי שהגישה חוות דעת לפיה על נושאי המשרה להשיב לפחות חלק מהבונוסים, היא היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. באמצעות המשנה לפרקליטות מחוז ת"א, עו"ד ליאב ויינבאום בנייר העמדה נכתב כי: "ככל שהתנהלות נושאי המשרה בבנק הפועלים בפרשת העלמות במס בארה"ב הינה חמורה יותר, ומעידה על סטייה גדולה יותר מנורמת התנהגות המצופה מהם, אישור הסדר פשרה על ידי בית משפט מבלי שהם ישיבו חלק מהבונוסים, יפגע בהרתעה ויחטא למטרה שבתביעה נגזרת".
בעקבות ההצעה של בכירי הפועלים היום להשיב חלק מהבונוסים, ביקש השופט אלטוביה מהיועמ"שית ומעמותת לובי 99 המיוצגת על ידי עו"ד עינת סולניק שהתנגדה לפשרה ללא השבת בונוסים, להגיש עמדה משלימה.
נציין כי הסכום שמבקשים נושאי המשרה בפועלים להשיב, הוא נמוך מזה שהשיבו בכירי בנק הלאומי בעקבות הקנס, 400 מיליון דולר. במקרה הזה של בכירים בלאומי נושאי המשרה, בהם המנכ"לים לשעבר גליה מאור והיו"ר לשעבר איתן רף, הושב לבנק סכום של 5.1 מיליון שקל.