סגור
אילון וניש מנכ"ל EDF Renewables Israel
אילון וניש, מנכ"ל EDF Renewables Israel (צילום: יאיר שגיא)

דור כימיקלים ו-EDF מקדמות פרויקט לייצור מימן ירוק במפרץ חיפה

לפי התוכנית, פאנלים סולאריים שיותקנו על גגות המפעל של דור במפרץ חיפה ישמשו להפקת המימן הירוק

דור כימיקלים ו-EDF Renewables חתמו על הסכם עקרונות להקמת פרויקט מימן ירוק במפעל של דור במפרץ חיפה. עלות הפרויקט מוערכת בכמה מיליוני שקלים, ובמידה וייצא לפועל, מדובר בפרויקט המימן הירוק הראשון בישראל. על פי התוכנית של הפרויקט, יותקנו פאנלים סולאריים על גגות המפעל של דור במפרץ חיפה בשטח של כ-10 דונם, ואלו ישמשו את החברה להפקת המימן הירוק. הפרויקט צפוי להתחיל לפעול בשנתיים הקרובות.
מימן מופק על ידי הפרדת מולקולות מים למימן וחמצן ואגירת המימן לשימוש כדלק. סוגי המימן השונים הנאגרים תלויים במקור האנרגיה ששימש להפרדת החמצן והמימן. מימן ירוק – מופק מאנרגיות מתחדשות בלבד, בעוד מימן אפור נוצר באמצעות אנרגיה מדלקים מזהמים ובעיקר גז טבעי. מימן כחול מופק על ידי טכנולוגיות שונות ללכידת גז טבעי ופחמן.
דור כימיקלים, בניהולו של ערן חיימוביץ', מייצרת כבר היום מימן ממתנול, ולכן תוכל להשתמש בתשתית הקיימת של החברה לאחסון המימן הירוק שתפיק באמצאות אנרגיה מהפאנלים הסולאריים. חברת Renewables EDF ישראל, בניהולו של אילון וניש, היא זרוע של חברת החשמל הצרפתית בישראל, ובין חברות האנרגיה המתחדשת הגדולות בישראל. כבר היום מפעילה EDF העולמית פרויקט מימן ירוק ליד פריז בהספק של מגה וואט.
במרץ האחרון החלה מקורות לקדם פיילוט להקמת מתקני אגירה וייצור חשמל באמצעות מימן ירוק. מקורות היא צרכן החשמל האזרחי הגדול בישראל (4%-5%) מהחשמל המופק בישראל להולכת מי שתייה ממתקני ההתפלה ועד לכניסה לערים.