סגור
ירי ארטילרי של צה"ל ב צפון
ירי ארטילרי של צה"ל בצפון (צילום: AFP)

גולדמן זאקס: למלחמה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על גוש היורו

הבנק האמריקאי מצטרף לגופים המזהירים מפני השלכות המלחמה על הכלכלה העולמית, בפרט אם תתרחב לזירות נוספות; החשש העיקרי הוא מפני עלייה במחירי הנפט והגז הטבעי

למלחמה בין ישראל לחמאס עלולות להיות השלכות משמעותיות על הצמיחה והאינפלציה בגוש היורו, אלא אם מחירי האנרגיה ישמרו על יציבות, כך על פי גולדמן זאקס. בכך מצטרף הבנק האמריקאי לשורת גורמים ומוסדות המזהירים מפני השלכות המלחמה על הכלכלה העולמית.
הלחימה המתמשכת עלולה להשפיע על כלכלת אירופה במקרה של ירידת נפחי הסחר האזורי, הידוק פיננסי, מחירי אנרגיה גבוהים ואמון צרכנים ירוד, כך אמרה האנליסטית לתחום אירופה מטעם הבנק, קטיה וושקינסקיה (Katya Vashkinskaya).
החששות מתגברים בקרב כלכלנים בשל האפשרות שהלחימה עשויה להתרחב לשאר המזרח התיכון. זאת בשעה שבגבול הצפון נמשכים חילופי האש עם חיזבאללה, ובעזה מבצעת ישראל מהלך קרקעי והמשבר ההומניטרי שם מעמיק.
למרות שהמתחים עלולים להביא לפגיעה בסחר עם מדינות המזרח התיכון, וושקינסקיה הדגישה שגוש היורו חשוף במידה מוגבלת להשפעות הקונפליקט, שכן האיחוד מייצא רק 0.4% מהתל"ג שלו לישראל ולשכנותיה. החשיפה של בריטניה עומדת על 0.2% בלבד מהתל"ג.
היא ציינה גם שתנאים פיננסיים הדוקים יותר עשויים לפגוע בצמיחה ולהחמיר את ההאטה שנגרמת בשל שיעורי הריבית הגבוהים באיחוד ובבריטניה. עם זאת, היא אמרה שאינה מזהה דמיון בין אירועי לחימה קודמים באזור לזה הנוכחי, מבחינת השפעתם הכלכלית הפוטנציאלית.
לדברי וושקינסקיה מחירי הנפט והגז הם הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר להיות מושפעים מהמלחמה. "מאז פרוץ הקונפליקט הנוכחי, שוקי הסחורות רשמו תנודות מוגברות, עם מחירי הנפט מסוג ברנט והגז הטבעי שרשמו עליות של עד 9% ו-34% בהתאמה", לדבריה. עוד היא אמרה כי עלייה עקבית של 10% במחיר הנפט שווה בדרך כלל לירידה של 0.2% בתל"ג האירופי לאחר שנה, ומעלה את המחירים לצרכן בקרוב ל-0.3% באותו פרק זמן, עם השפעות דומות בבריטניה. אך על מחירי הנפט להישאר גבוהים למשך זמן מה כדי שנראה את ההשפעות האלה, וזה עדיין אינו המצב", היא אמרה.
היא הוסיפה שעלייה אפשרית במחירי הגז מהווה חשש חמור יותר בשל הירידה בתפוקה של שדות הגז של ישראל, ויכולתו המוגבלת של השוק הגז לספוג זעזועים.
נגיד הבנק של אנגליה, אנדרו ביילי, אמר אתמול שהמלחמה מקשה על המאבק באינפלציה. "עד כה לא ראינו עלייה במחירי האנרגיה, אך זהו בהחלט סיכון", ציין ביילי.