בדרך לטריליון: מה בעצם עושה מאסק עם כל הכסף שלו?
יזם העל הפך באוקטובר לאדם הראשון שהונו חוצה את רף 500 מיליארד הדולר. עם זאת, הוא ממשיך לטעון כי הוא חי חיים צנועים יחסית, ובת זוגו לשעבר גריימס סיפרה בעבר כי סירב לקנות לשניים מזרון חדש, למרות חור שנפער בצד שלה. מהבית הפשוט שבו הוא גר בטקסס, דרך נכסי היוקרה שמכר בבל אייר ועד אוסף מכוניות היוקרה והמטוסים הפרטיים: לאן זורם הכסף של האדם העשיר בעולם?
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה, היה אחד האנשים העשירים בעולם במשך מספר שנים, אך לאחרונה עושרו זינק לגבהים חסרי תקדים כשהפך לחצי־טריליונר הראשון בהיסטוריה. בנוסף, אתמול פורסם שבעלי המניות בטסלה אישרו למאסק חבילת תגמול חסרת תקדים שעשויה להגיע לטריליון דולר לאורך עשור.
למרות שעושרו של מאסק הוא יוצא דופן בראייה היסטורית, מאסק עומד על כך שהוא מנהל אורח חיים צנוע יחסית. ב-2021 למשל הוא טען כי הוא מתגורר בבית בטקסס ששוויו כ-50 אלף דולר בלבד. כתבה שפורסמה ב-BBC בסוף השבוע ניסתה לתהות - למה מאסק צריך את כל הכסף שלו, ומה בעצם הוא עושה איתו.
גריימס, בת זוגו לשעבר של מאסק ואם שניים מילדיו, אמרה למגזין "ואניטי פייר" ב-2022 שמאסק אינו חי חיי פאר ומותרות כפי שרבים מניחים. "הוא לא חי כמו מיליארדר. לפעמים הוא חי אפילו מתחת לקו העוני", אמרה למגזין. היא סיפרה כי פעם אחת הוא סירב לקנות להם מזרן חדש, למרות שבצד שלה היה חור.
בעוד שמגוריו היומיומיים של מאסק אולי אינם מפוארים כפי שניתן היה לצפות, מאסק ידוע באהבתו למכוניות ייחודיות, כולל אחת שיכולה להפוך לצוללת. בבעלותו גם אוסף מטוסים פרטיים ששווים מיליוני דולרים רבים. והיה גם את העסקה ההיא ב-2022 - זו שבה רכש מאסק את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר.
נדל"ן: רכש שבעה בתי יוקרה - ונפטר מהרכוש
בעבר, למאסק היה פורטפוליו נדל"ני מרשים. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-2019 כי הוא הוציא כ-100 מיליון דולר על שבעה בתים בכשבע שנים - רובם במרחק הליכה זה מזה בשכונת בל־אייר היוקרתית בקליפורניה.
יחד, הנכסים כללו בריכות שחייה, מגרש טניס, מרתף יין, ספרייה פרטית ואולם נשפים. אחד מהם היה בית חווה שהיה בבעלותו של השחקן האגדי ג'ין ויילדר, שגילם את וילי וונקה.
אולם ב-2020, מאסק שינה את דעתו - וצייץ כי הוא "מוכר כמעט את כל הרכוש הפיזי" ו"לא יחזיק בשום בית". "לא צריך את המזומנים. מקדיש את עצמי למאדים ולכדור הארץ. רכוש פשוט מכביד עליך", כתב. הוא הציב תנאי אחד - שהבית של ג'ין ויילדר "לא ייהרס ולא יאבד את נשמתו".
ואכן הוא מכר את הנכס בן שלושת חדרי השינה - לאחיינו של ויילדר, ג'ורדן ווקר־פרלמן, לאחר שנתן לו הלוואה בשווי מיליוני דולרים לרכישתו. ואולם, ביוני 2025, מאסק קיבל בחזרה את הבעלות על הבית, לאחר שווקר־פרלמן נקלע לפיגור בתשלומים.
ב-2021, מאסק צייץ כי "ביתו העיקרי" הוא בית צנוע בדרום טקסס, שעלה לו כ-50 אלף דולר, באזור שבו פועלת חברת החלל SpaceX שלו - אזור שהפך רשמית לעיר בשם סטארבייס. "זה די מדהים", אמר מאסק על המגורים הצנועים.
בשנה שלאחר מכן, מאסק אמר כי הוא כלל לא מחזיק בבית, והשתמש בכך כדוגמה לכמה נמוכה צריכתו, למרות עושרו העצום.
"אני פשוט מתארח אצל חברים", אמר לכריס אנדרסון, ראש ארגון התקשורת TED. "אם אני נוסע לאזור המפרץ, שם נמצאת מרבית ההנדסה של טסלה, אני פשוט מסתובב בין חדרי האורחים של חברים".
זו אינה תופעה חדשה - ב-2015, מנכ"ל גוגל דאז, לארי פייג', סיפר לסופר אשלי ואנס שמאסק "חסר בית במידת מה". "הוא ישלח אימייל ויאמר, 'אני לא יודע איפה להישאר הלילה. אפשר שאבוא אליך?'"
במהלך השנים היו ספקולציות שונות כי מאסק רוכש נכסים ברחבי ארה"ב, אך לפי הדיווח ב-BBC נראה שהבית בטקסס הוא הבית הרשמי היחיד שבבעלותו האישית.
כלי רכב: התחביב שמאסק מוכן להוציא עליו הרבה כסף
בעוד שמאסק אינו מוציא סכומים גדולים על נדל"ן, מכוניות הן עניין אחר לגמרי. כבעלים של טסלה, אין זה מפתיע שיש לו אוסף גדול של כלי רכב יוצאי דופן, ובמקרים מסוימים יוצאים מגדר הרגיל.
ביניהם נכלל פורד מודל T, המכונית מהמאה ה-20 שנחשבת לרכב הראשון שנמכר במחיר סביר. כלי רכב נוספים של האדם העשיר בעולם כוללים יגואר E-Type רודסטר משנת 1967, שמאסק היה כמה לו, לפי הדיווחים, מאז ילדותו; מקלארן F1 משנת 1997, שהוא התרסק איתו והוציא הון על תיקונו לפני שמכר אותו; וטסלה רודסטר, שהיה דגם הטסלה הראשון שהוצע למכירה ונשלח לחלל על ידי מאסק ב-2018.
הייחודית ביותר, עם זאת, היא הלוטוס אספריט משנת 1976 שעליה נהג ג'יימס בונד בסרט "המרגל שאהב אותי" משנת 1977. בסרט, המכונית, המכונה "ווט נלי", יכלה להפוך לצוללת. מאסק קנה את המכונית במכירה פומבית ב-2013 תמורת כמעט מיליון דולר במטרה להפוך את יכולות הצוללת שלה למציאות.
מטוסים: מעדיף לטוס לעבודה כדי לא לבזבז זמן
מאסק הודה שמטוסים הם דבר נוסף שהוא שמח להוציא עליו כסף, אך עמד על כך שהדבר קשור למסירותו לעבודתו. "אם אני לא משתמש במטוס, יש לי פחות שעות לעבוד", אמר בראיון ל-TED ב-2022. בין המטוסים הפרטיים באוסף שלו נמצאים מספר דגמי גאלפסטרים, שעולים עשרות מיליוני דולרים כל אחד. הוא משתמש בהם כדי לנסוע בין אתרי SpaceX ו-Tesla בארה"ב, וכן לנסיעות בינלאומיות.
פילנתרופיה: ביקורת על כך שהוא משרת בעיקר את עצמו
מאסק תרם מיליארדי דולרים במניות לצדקה, לפי מסמכים רגולטוריים אמריקאיים, והתחייב לתרום מיליוני דולרים רבים למטרות שונות. אך הפילנתרופיה שלו ספגה ביקורת.
ה"ניו יורק טיימס" כינה אותה בשנה שעברה "אקראית ומשרתת בעיקר את עצמו - מה שהופך אותו לזכאי להטבות מס עצומות ומסייע לעסקיו".
ארגון הצדקה שלו, קרן מאסק, מציין באתר האינטרנט שלו כי הוא "מוקדש לקידום התקדמות האנושות באמצעות מחקר מדעי פורץ דרך, חדשנות טכנולוגית ומאמצים שאפתניים הדוחפים את גבולות האפשר".
אך ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי הקרן לא עמדה בסכום שהיא נדרשה לתרום במשך שלוש שנים ברציפות. העיתון, שראה את דוחות המס של הקרן, מצא גם כי תרומות רבות של הקרן הלכו לארגונים המקושרים למאסק. כשנשאל בעבר על פילנתרופיה ומטרות צדקה, מאסק נראה ספקני לגבי תרומות צדקה מסורתיות. עבור מאסק, עצם קיומם של מיזמיו העסקיים הוא פילנתרופי: "אם אתה אומר שפילנתרופיה היא אהבת האנושות, הם פילנתרופיה", הוא התעקש.
טסלה "מאיצה אנרגיה מקיימת", הוא אמר, בעוד SpaceX "מנסה להבטיח את ההישרדות ארוכת הטווח של האנושות" ו-Neuralink "מנסה לעזור לפתור פגיעות מוח וסיכון קיומי עם בינה מלאכותית".
אלון מאסק וקרן מאסק לא הגיבו לפניות של ה-BBC לתגובה.































