סגור
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה. AI תשנה את הכלכלה העולמית (צילום: REUTERS/Michele Tantussi)

אזהרת קרן המטבע וכלכלנים: AI תעצים את אי־השיוויון בעולם

במקביל לפתיחת הפסגה הכלכלית בדאבוס מתפרסמים דו"חות על צפי להאטה בכלכלה העולמית ואובדן משרות נרחב לטובת בינה מלאכותית. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית: "ההשלכות של אימוץ AI יורגשו בעוצמה רבה יותר בכלכלות המפותחות"

מתיחות על רקע גיאופוליטי תאט את הצמיחה הכלכלית העולמית, בעוד הבינה המלאכותית תעמיק את רמות אי־השיוויון — כך לפי כ־60 כלכלנים מובילים שנסקרו לקראת כינוס הפורום הכלכלי בדאבוס.
תוצאות הסקר מתפרסמות במקביל לאזהרות קרן המטבע הבינלאומית, כי קרוב ל־40% מהמשרות הגלובליות עשויות להיות מושפעות מהתפשטות הבינה המלאכותית (AI), כאשר הכלכלות העשירות צפויות להיחשף לרמה גבוהה יותר של סיכונים בהקשר זה לעומת הכלכלות המתעוררות ומדינות בעלות הכנסה נמוכה.
לפי קרן המטבע, שביצעה הערכות לגבי ההשפעה הפוטנציאלית של הבינה המלאכותית על שוק התעסוקה העולמי, ברוב המקרים, הטכנולוגיה צפויה להעמיק את הפערים החברתיים. יו"ר הקרן קריסטלינה גאורגייבה קראה לקובעי המדיניות להתמודד עם "הטרנד המטריד" הזה ולנקוט צעדים מעשיים על מנת למנוע מה־AI להמשיך ולתדלק מתחים חברתיים. "אנחנו נמצאים בפתחה של מהפכה טכנולוגית שעשויה לעודד פיריון וצמיחה ולתמרץ את רמת ההכנסה ברחבי העולם. בה בעת, היא תוכל גם להחליף משרות ולהעמיק את רמות אי־השיוויון", הזהירה.
פסגת דאבוס, שתימשך עד יום שישי, מתקיימת השנה בנושא "בונים אמון מחדש". לפי מארגני הכנס, התוכנית משקפת הלך רוח של דיאלוג פתוח ומפרה בין קובעי מדיניות, מנהיגים עסקיים והחברה האזרחית, כאשר היתרונות והחסרונות של הבינה המלאכותית צפויים להיות אחד מנושאי הדיון המובילים.
לפי גאורגייבה, ההשלכות של אימוץ AI יורגשו בעוצמה גדולה יותר בכלכלות המפותחות מאשר בשווקים המתעוררים, בין השאר בשל ההערכה כי עובדי צווארון לבן נמצאים בסכנה גדולה יותר להיות מוחלפים על ידי הטכנולוגיה לעומת עובדי כפיים. בהתאם, ההערכה היא שבכלכלות המפותחות כ־60% מהעבודות יושפעו מבינה מלאכותית. עם זאת, גאורגייבה ציינה כי לאימוץ של AI בידי עובדים וחברות יש גם יתרונות, וכי מחצית מהמשרות שיושפעו בכלכלות המפותחות ירוויחו מהאופן שבו הטכנולוגיה מקדמת פיריון עבודה גבוה יותר. אבל "עבור החצי השני, יישומי AI עשויים לבצע משימות מרכזיות שמבוצעות כיום בידי בני אדם, מה שיוביל לביקוש נמוך יותר לעובדים ולירידה בשכר ובגיוסים", הסבירה. "במקרים הקיצוניים ביותר, חלק מהעבודות הללו פשוט ייעלמו", ציינה.
בכלכלות מתעוררות ובמדינות מעוטות הכנסה יושפעו מ־AI 40% ו־26% מהמשרות, בהתאמה. שווקים מתעוררים הן מדינות כמו הודו וברזיל ששומרות על צמיחה כלכלית יציבה, בעוד מדינות מעוטות הכנסה הן כלכלות מתפתחות שבהן ההכנסה לנפש נמצאת בירידה, כמו ברוניי וסיירה לאון. לפי הדו"ח, בהרבה מהמדינות הללו לא קיימת התשתית של עובדים מיומנים שיוכלו להירתם למימוש התועלות המיידיות של הבינה המלאכותית, מה שמעלה את הסיכון כי הטכנולוגיה עלולה להחריף את רמות אי־השיוויון. ה־AI עשויה להביא ל"קיטוב בין רמות ההכנסה השונות בתוך מדינות", ציינה הקרן. כך, עובדים שיתרונות ה־AI יהיו זמינים להם, יוכלו להגביר את פיריון העבודה ולהביא לעליית שכרם, בעוד מי שלא ייהנו מגישה ליתרונות הללו, עלולים להשתרך מאחור. הכלכלנים שנסקרו לקראת פסגת דאבוס ציינו גם הם כי ה־AI תשפיע באופן לא אחיד על הכלכלה העולמית. 94% מהם סבורים כי AI תמריץ באופן משמעותי את הפיריון בכלכלות עשירות במהלך חמש השנים הבאות, אבל רק 53% סבורים כי השפעה דומה תהיה בכלכלות בעלות הכנסה נמוכה.
בנק גולדמן זאקס הזהיר בעבר, כי בינה מלאכותית גנרטיבית עשויה להשפיע על כ־300 מיליון משרות ברחבי העולם. בה בעת, הבנק ציין כי הטכנולוגיה תוכל להגביר את פיריון העבודה ואת היקף הצמיחה הכלכלית ולתמרץ את התמ"ג של מדינות בשיעור של כ־7%. הלך הרוח הזה בא לידי ביטוי גם בדו"ח קרן המטבע. "אמצו את הטכנולוגיה, היא מגיעה", הדגישה גאורגייבה. "נכון שבינה מלאכותית היא מעט מפחידה, אבל מדובר בהזדמנות עצומה לכולם. AI תשנה את הכלכלה העולמית, עלינו רק לוודא שהיא מיטיבה עם האנושות".
בתוך כך, לקראת הכנס, קרן הצדקה הבריטית אוקספאם פרסמה כמדי שנה את דו"ח אי־השיוויון העולמי. לפי הקרן, הונם של חמשת האנשים העשירים בעולם יותר מאשר הוכפל מאז 2020 ועומד כעת על 869 מיליארד דולר. חמשת בעלי ההון הללו הם יו"ר תאגיד היוקרה LVMH ברנאר ארנו, יו"ר אמזון ג'ף בזוס, מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, לארי אליסון ממייסדי אורקל ומנכ"ל טסלה אילון מאסק. לעומתם, 5 מיליארד אנשים בעולם הפכו עניים יותר מאז 2020. לפי הארגון שבסיסו בלונדון, אם הטרנד הזה יימשך, בתוך עשור ייווצר הטריליונר העולמי הראשון, אך העוני לא יימחה גם עוד 229 שנה.