סגור

צלילי הכסף: כינור סטרדיווריוס משנת 1679 מוצע למכירה

הכינור שייצר אנטוניו סטרדיוורי בשלב מוקדם של הקריירה שלו צפוי להימכר תמורת 11.3-7.5 מיליון דולר; הוא נודע בכינוי "הלייר" - על שם המשפחה האנגלית שהחזיקה בו במשך 200 שנה

כינור סטרדיווריוס "הלייר" (Hellier) שיוצר ב-1679 יועמד למכירה פומבית, וצפוי לגרוף 6 עד 9 מיליון פאונד (11.3-7.5 מיליון דולר). המכירה תתקיים ביולי בבית המכירות כריסטי'ס בלונדון.
הכינור שיוצר על ידי אנטוניו סטרדיוורי האיטלקי (1644-1737) בשלב מוקדם של הקריירה שלו היה הניסיון הראשון שלו לשבור את מסורת ייצור הכינורות שפותחה על ידי ניקולו אמאטי, שהתמקדה בשמירה על פרופורציות נוקשות. הכינור האמור הפך לאב-טיפוס לדגמי כינורות עתידיים הודות לפרופורציות המעודכנות והצלילים העמוקים.
בכריסטי'ס ציינו גם כי זה אחד מ-1,100 כינורות שייצר סטרדיוורי במהלך הקריירה שלו שכולל עיטורים. כלי הנגינה כולל חיפוי עץ המקושט בעיטורי פרחים וגפנים, ומשובצים בו קרוב ל-500 יהלומי שנהב. "הכינור הזה מדגים יותר מאחרים את היכולת של סטרדיוורי לקדם דברים ולפתח אותם, וזו הסיבה שזכה למקום של כבוד כיצרן הכינורות הטוב בכל הזמנים", מסר פלוריאן לאונהרד, המשמש כיועץ לכריסטי'ס בלונדון.

2 צפייה בגלריה
כינור סטראדיווריוס סטרדיוואריוס משנת 1679 מכירה פומבית
כינור סטראדיווריוס סטרדיוואריוס משנת 1679 מכירה פומבית
הכינור המוצע למכירה
(צילום: רויטרס)
סטרדיוורי החזיק בכינור במשך קרוב ל-50 שנה לפני שמכר אותו ב-1734 עבור 40 פאונד לסמואל הלייר האנגלי, כך לפי בית המכירות. הלייר, שחי באמצע המאה ה-18, היה אדריכל נוף נחשב, מיוזיקולוג והשריף של סטפורדשייר. הכינור נותר באחזקת המשפחה במשך כמעט 200 שנה, ולכן זכה לכינוי "הלייר" סטרדיווריוס. הוא עבר בידי כמה בעלים באירופה לפני שהגיע לאספנים פרטיים בארצות הברית, ובהם הנרי הוטינגר המנוח, המייסד של בנק ההשקעות ורטהיים.

2 צפייה בגלריה
כינור סטראדיווריוס סטרדיוואריוס משנת 1679 מכירה פומבית
כינור סטראדיווריוס סטרדיוואריוס משנת 1679 מכירה פומבית
(צילום: רויטרס)
הוטינגר, שמת ב-1979, החזיק באחד האוספים הנחשבים של כינורות נדירים. בכריסטי'ס לא פירטו מי הבעלים הנוכחי של הכינור, אך ציינו כי הוא הושאל למוזאון סמית'סוניאן בארצות הברית, ובהמשך למוזאון בקרמונה שבאיטליה.
הכינור יוצע במכירה של חפצים יוצאי דופן, ובהם פריטים ייחודיים ונדירים, שתתקיים ב-7 ביולי בלונדון. הוא יוצג קודם לכן בתאריכים 15-6 ביוני ו-7-2 ביולי.