סגור

הבנק העולמי: כלכלת אוקראינה תתכווץ השנה ב-45%, רוסיה ב-11%

בבנק אף הזהירו כי הכלכלה האוקראינית עלולה להתכווץ בשיעור גבוה אף יותר אם כלל הגישה שלה לים השחור תיחסם על ידי הכוחות הרוסיים; "המלחמה תוביל להפסדים כלכליים משמעותיים באירופה"

הפלישה הרוסית לאוקראינה תקצץ השנה את הכלכלה האוקראינית בקרוב לחצי – 45.1% - בעוד שכלכלת רוסיה תתכווץ ב-11.2%, כך לפי תחזית הבנק העולמי שציינו גם את ההשלכות הקשות של המשבר ההומניטארי הנגרם כתוצאה מהפעולות הרוסיות. "למלחמה יש השפעה הרסנית על חיי אדם והיא גורמת להרס כלכלי בשתי המדינות, ותוביל להפסדים כלכליים משמעותיים באירופה ובמרכז אסיה ובשאר העולם", נכתב בתחזית שהתפרסמה ביום ראשון.

בהתאם, בבנק העולמי מעריכים כי השווקים המתעוררים והכלכלות המתפתחות באירופה ובמרכז אסיה צפויים להתכווץ בשיעור משולב של 4.1% השנה, כפול מההתכווצות שנגרמה ב-2020 מהתפרצות הקורונה. עם זאת, בבנק ציינו כי התחזיות מאופיינות בחוסר ודאות רב. "זו הטלטלה הגדולה השנייה שפוגעת בכלכלה העולמית בתוך שנתיים, והיא קרתה בתקופה רגישה לאזור, בעוד כלכלות רבות עדיין מתקשת להתאושש מהמגפה", מסרה אנה בז'רדה, סגן נשיא איזורית בבנק העולמי.

1 צפייה בגלריה
ההרס בבוצ'ה אוקראינה
ההרס בבוצ'ה אוקראינה
הרס בכפרים של אוקראינה
(צילום: AFP)
המלחמה פוגעת גם בשוקי הסחורות וההון, וומשפיעה לשלילה על המסחר, מה שמוסיף לחשש מהאטה חדה בכלכלה העולמית, מאינפלציה מזנקת וחובות גדלים, כך לפי התחזית של הבנק העולמי.
מלבד הכלכלות של רוסיה ואוקראינה, ההערכה היא שגם הכלכלות של בלרוס, קירגיזסטן, טג'יקיסטן ומולדובה יתכווצו ב-2022. בבנק העולמי אף הזהירו כי הכלכלה האוקראינית עלולה להתכווץ בשיעור גבוה אף יותר אם כלל הגישה שלה לים השחור תיחסם על ידי הכוחות הרוסיים. הנמלים האוקראינה כבר ספגו צניחה של מעל 75% בתנועה, והמצב יוחמר משמעותית אם גם אודסה תיפול לידי הרוסים.
בדו"ח ציינו גם את טורקיה, שבשל האינפלציה הגבוהה ושיעור האבטלה העולה צפויה להתכווץ vשנה ב-1.4%.
השבוע יתקיים המפגש השנתי של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, ושני הגופים צפויים להכריז על סיוע נוסף למדינות שהושפעו מהפלישה.