סגור
ג'ול סיגריה אלקטרונית סיגריות אלקטרוניות
סיגריות אלקטרוניות של ג'ול (צילום: AP )

ג'ול שיווקה סיגריות אלקטרוניות לבני נוער - ותשלם על כך כ-440 מיליון דולר

חקירה בת שנתיים שנערכה ב-33 מדינות בארה"ב מצאה שג'ול שיווקה את הסיגריות החשמליות שלה לבני נוער באמצעות מסיבות השקה, חלוקת מוצרים בחינם ופרסומות ופוסטים ברשתות החברתיות. החברה עדיין עומדת מול 9 תביעות נפרדות שהגישו מדינות אחרות ומאות תביעות פרטיות מצד בני נוער ואחרים שטוענים שהתמכרו למוצרי החברה

יצרנית הסיגריות החשמליות ג'ול מעבדות (Juul Labs) הסכימה לשלם קרוב ל-440 מיליון דולר כדי להסדיר חקירה בת שנתיים שנערכה ב-33 מדינות בארה"ב ובדקה את שיטות שיווק מוצרי השאיפה העתירים בניקוטין שלה, שנתפסות כאחראיות לעלייה גדולה בכמות בני הנוער המשתמשים בסיגריות חשמליות.
התובע הכללי של קונטיקט, וויליאם טונג, הודיע על העסקה היום (ג'), בשם המדינות שחברו יחדיו ב-2020 כדי לבחון את הטענות של ג'ול לגבי בטיחות המוצרים שלה כחלופה לעישון.
ההסדר מביא לסופו את אחד האיומים המשפטיים הגדולים ביותר עמם מתמודדת החברה, שעדיין עומדת מול תשע תביעות נפרדות שהגישו מדינות אחרות. בנוסף מתמודדת החברה עם מאות תביעות פרטיות מצד בני נוער ואחרים, שטוענים שהתמכרו למוצרי האידוי של החברה.
חקירת המדינות מצאה שג'ול שיווקה את הסיגריות החשמליות שלה לבני נוער מתחת לגיל המותר לעישון, באמצעות מסיבות השקה, חלוקת מוצרים בחינם ופרסומות ופוסטים ברשתות החברתיות.
"הודות להסדר הזה, הבטחנו מאות מיליוני דולרים שיעזרו להפחית את השימוש בניקוטין, ואילצנו את ג'ול לאמץ שורה של תקנות שיפסיקו את השיווק לבני נוער ויורידו את כמות המכירות לגילאים האלה," כך לדברי טונג.
סכום הפיצוי, העומד על 438.5 מיליון דולר, ישולם במשך תקופה של 10-6 שנים. ג'ול הסדירה קודם לכן תביעות באריזונה, לואיזיאנה, צפון קרוליינה ווושינגטון. רוב התקנות שנכללות בהסדר לא ישפיעו על שיטות העבודה של ג'ול, שהפסיקה לקיים מסיבות ולחלק מוצרים, וכן פסקה מביצוע שיטות קידום נוספות שנתפסו כמזיקות.
שימוש בני הנוער במוצריה של ג'ול נסק לאחר השקת החברה ב-2015, מה שהוביל את מנהל המזון והתרופות להכריז על "מגפה" של אידוי מתחת לגיל המותר. מומחי בריאות אמרו אז שכמות המשתמשים עלולה לגרום לדור שלם להתמכר לניקוטין.