סגור
תיירים קופי שופ אמסטרדם לפני תקופת הקורונה
תיירים בסמוך לקופי שופ באמסטרדם (צילום: שאטרסטוק )

יוזמה של עיריית אמסטרדם: פועלת להרחיק תיירים מהקופי שופס

על פי דיווחים, ראשת העיר פמקה הלסמה מעוניינת להוציא איסור זמני לתיירים להיכנס לקופי שופס באמסטרדם, על ידי אכיפת חוק ארצי הגורס שעישון קנאביס הוא חוקי לתושבים בלבד. בשלב זה אין רוב לאיסור במועצת העירייה

מועצת עיריית אמסטרדם דנה בשבוע שעבר באפשרות לאסור על תיירים להיכנס לקופי שופס ברחבי העיר. בגרדיאן דיווחו כי ראשת העיר פמקה הלסמה מעוניינת להוציא איסור זמני לתיירים על ידי אכיפת חוק ארצי הגורס שעישון קנאביס הוא חוקי לתושבים בלבד. עד כה העלימו הרשויות בעיר עין מהתיירים המעשנים.
ההצבעה בנושא מתוכננת להתקיים ביום רביעי, ובשלב זה נראה שאין רוב לאיסור, אך הלמסה לא מתכוונת לוותר. לטענתה, המגובה על ידי ראשי המשטרה המקומית, הרחקת התיירים מהקופי שופס נדרשת על מנת לצמצם את גודל סקטור הסמים הקלים, למנוע הפרעות של תיירים ולהילחם בפשיעה הקשורה לסמים קשים. סקר שנערך לאחרונה אף מצא שמאה מבין 166 הקופי שופס בעיר משרתים רק את צרכי התיירים.
היוזמה זוכה גם לתמיכה ציבורית מסוימת. אלס איפינג, פוליטיקאית לשעבר ופעילה בקהילות מקומיות אמרה לעיתון כי המקומיים מאמינים שהאכיפה נוקשה יותר על בורדלים, זמני הגשת אלכוהול וקופי שופס היא חיונית. "הדילרים באים בשביל התיירים, והתיירים באים בשביל הקופי שופס. אנחנו קוראים לשבור את המעגל הזה", אמרה.
מנגד, בעלי הקופי שופס מתנגדים למהלך. לדבריו של מארק ג'קובסן, מהבעלים של הקופי שופ The Rookies, לסמים קשים אין שום קשר לסקטור שלו. הוא הציג גם מחקר שערכה קבוצת Bond van Cannabis Detaillisten לפיו פחות מחצי מהתיירים מגיעים לעיר בגלל הקנאביס, ו-24% ימשיכו להגיע גם אם יוטל האיסור.
ד"ר טון נייבן, קרימינולוג וחוקר סמים אמר בדיון במועצה כי האיסור פשוט יסיט את סחר הסמים למקום אחר. "יווצר מצב שבו כשנוחתים בסכיפהול הדילרים ישר יציעו את הסחורה כי אסור ללכת לקופי שופ", אמר. "מגוון רב של תיירים מגיעים לקופי שופס, צעירים ומבוגרים, אנשים עם עבודה שמגיעים בשביל כנס, וכמובן הסטלנים הצעירים. אבל הם לא מייצגים את הרוב, ואפשר לראות אותם בבתי קפה בכל העולם".