סגור
גולדמן זאקס
גולדמן זאקס (צילום: רויטרס )

גולדמן זאקס ישלם פיצויים של 215 מיליון דולר בתביעה על אפליה מגדרית

עובדות לשעבר טענו בתביעה ייצוגית כי השכר שקיבלו בבנק ההשקעות והקידומים שלהן היו נמוכים ביחס לעובדים גברים; סכום הפיצוי נקבע בפשרה בין הצדדים, על מנת ליישב את התביעה מחוץ לבית המשפט; הכסף שישלם גולדמן זאקס יחולק בין 2,800 נשים שעבדו בתפקידים בכירים בגולדמן ושהשתתפו בתביעה

בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס ישלם 215 מיליון דולר ליישוב תביעה על אפליה מגדרית שהוגשה נגדו ידי עובדות לשעבר, שטענו כי הרוויחו פחות וזכו לפחות קידומים לעומת העובדים הגברים. כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
עורכי הדין המייצגים את התובעות אישרו כי שני הצדדים הסכימו לתנאי ההסדר, ובכך נמנע משפט, שתוכנן להיפתח בחודש הבא בבית המשפט הפדרלי בניו יורק.
הכסף שישלם גולדמן זאקס יחולק בין כ-2,800 נשים שעבדו בתפקידים בכירים בבנק ולקחו חלק בתביעה הייצוגית. מרביתן עבדו בחטיבות ההשקעות והמסחר בני"ע. כשליש מהכסף יוקצה לתשלום שכרם של עורכי הדין, כך לפי אדם המעורה בנושא.
לדברי עורכי הדין שייצגו את התובעות, במסגרת ההסדר הסכימו בגודלמן זאקס למנות מומחה חיצוני שיערוך ניתוח נוסף על הליכי הערכות הביצועים של העובדים, בבנק, וכן יבצע "מחקרים להשגת שכר שוויוני". בית המשפט עוד צריך לאשר את ההסדר ולאחר מכן צד שלישי יקצה את תשלומי הפיצויים "בהתבסס על נוסחה אובייקטיבית" למשתתפות בתביעה הייצוגית.
התביעה המקורית נגד הבנק הוגשה ב-2010 על ידי העובדות לשעבר כריסטינה צ'ן-אוסטר ושאנה אורליך. ב-2018 הן זכו גם באישור להוביל תביעה ייצוגית נגד גולדמן זאקס על אפליה מגדרית.
השתיים טענו כי המדיניות וההתנהלות בחברה מובילה לכך שהעובדים מקבלים שכר גבוה יותר ואפשרויות קידום מאשר העובדות, והאשימו כי הליך הערכת העובדים בבנק אפשר למנהלים, שהם ברובם גברים, למנות לצוותים שלהם עובדים המקורבים להם.
"המטרה שלי בתביעה הזו הייתה לתמוך בנשים חזקות בוול סטריט", אמרה לאחר פרסום ההסדר אליסון גמבה, שהייתה בין התובעות. "אני גאה בכך שהתוצאה שהשגנו פה תעזור לקדם שיוויון מגדרי".
אדם קליין, עורך דין מפירמת אוטן אנד גולדן שייצג את התובעות, אמר בתגובה כי ההסדר "מעניק הקלה משמעותית ללקוחות שלנו". במקביל, ג'קלין ארתור, שעומדת בראש חטיבת ניהול ההון האנושי בגולדמן, מסרה כי הבנק "גאה בהיסטוריה הארוכה שלו בקידום נשים ונותר מחוייב להיותו מקום עבודה מגוון וכוללני לכל האנשים שלנו".
התביעה לא מייצגת את הטענות היחידות נגד גולדמן על אפליית נשים. כך למשל, בשנה שעברה פרסמה העובדת לשעבר ג'יימי פיורי היגינס ספר המתאר את 17 שנות עבודתה בבנק, שאופיינו לטענתה בהתעמרות, אפליה ומניפולציות.