סגור

ארה"ב: WPP תשלם 19 מיליון דולר כדי להסדיר אישומים על תשלום שוחד

לפי רשות ני"ע האמריקאית, חברות בנות של ענקית הפרסום שילמו שוחד בהודו, והיו מעורבות בהעברות כספים לא חוקיות בסין, ברזיל ופרו - בשנים 2013-2018; "ענקית הפרסום כשלה בפיקוח על החברות הבנות שלה"

הרגולטורים בארה"ב מאשימים את WPP, סוכנות הפרסום הגדולה בעולם, בתשלום שוחד לבכירים בממשלה ההודית ולקיחת חלק ב"מזימות לא חוקיות" אחרות בסין, בברזיל ופרו, כך לפי דיווח ב"פייננשל טיימס". רשות ני"ע האמריקאית (SEC) הודיעה ביום שישי כי החברה הבריטית הסכימה לשלם 19 מיליון דולר ליישב את האישומים שהפרה את החוק בשנים 2013-2018.


ה-SEC טענה, בין השאר, כי חברות בנות של WPP שילמו מיליון דולר בתשלומי שוחד בהודו ועזרו לממן באופן לא חוקי קמפיין פוליטי של ראש עיריית לימה. אישומים אחרים גורסים כי קמפיין פרסומי שלה לחגיגות היווסדות המדינה ההודית טלנגאנה היה מזויף.
חברת הפרסום, שעד 2018 עמד בראשה סר מרטין סורל, לא הודתה ולא הכחישה את האישומים. בהצהרה שפרסמה טענה כי "ההנהגה החדשה" הציבה מאז "מנגנון חזק לפיקוח".
עם זאת, לפי אישומי ה-SEC, ענקית הפרסום הנסחרת בלונדון ובניו יורק לא יצרה מערכת הולמת לפיקוח חשבונאי הנחוצה כדי למנוע שוחד - למרות אזהרות חוזרות ונשנות "לסימנים לשחיתות" בחלק מהחברות הבנות שלה. לפי הרגולטור, אסטרטגיית צמיחה אגרסיבית מדי, במסגרתה רכשה WPP את השליטה בסוכנויות פרסום מרכזיות שווקים עם סיכון גבוה, היא הסיבה העיקרית להפרות החוקים.

1 צפייה בגלריה
WPP
WPP
משרדי WPP בלונדון
(צילום: איי אף פי)
כך למשל, לפי ה-SEC, מקור הבעיות בהודו הוא ברכישה מ-2011 של סוכנות פרסום בהידרבאד, שהמייסד שלה מונה למנכ"ל החברה הבת. תנאי העסקה כללו סעיף לפיו מחיר הרכישה יהיה תלוי בביצועים פיננסיים עתידיים.
בסין, חברה בת של WPP ביצעה "תשלומים לא מוצדקים" הקשורים לביקורת מס. כמו כן נטען כי זרוע של ענקית הפרסום בברזיל ביצעה "תשלומים לא הולם" הקשור לחוזים ממשלתיים בשנים 2016-2018. בפרו, האישום הוא כי חברה בת העבירה ב-2013 כספים דרך חברות אחרות של WPP, "כדי להסוות שהמימון נועד למימון קמפיין פוליטי" במדינה. החברה הבת שימשה כצינור להעברת שוחד ששילמה חברת בנייה לקמפיין הפוליטי של ראש עיריית לימה.
ה-SEC טענה כי WPP כשלה בפיקוח על החברות הבנות שלה, ואפשרה למייסדים ולמנכ"לים "לפעול באוטונומיה רחבה ותוך השפעה מוגזמת".
מ-WPP נמסר כי הממצאים נוגעים "לבעיות שליטה וכן לרכישה ואינטגרציה של חברות בשווקים בעלי סיכון גבוה עד 2018". עוד הוסיפו כי הם שינו מהיסוד את הגישה לרכישות.
סורל, שהוחלף בתפקיד המנכ"ל ב-2018 על ידי מארק ריד, מסר בתגובה: "לא היתה לי שום מעורבות בהסדר בין ה-SEC ל-WPP. המחויבות האישית שלי לציות ופיקוח במהלך קרוב ל-50 שנה של יצירת שווי הייתה ונותרה קפדנית".