סגור

ברנרד מיידוף, שהורשע בהונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה, מת בכלא

מיידוף נידון ב-2009 לעונש מאסר של 150 שנה בעקבות ביצוע הונאת פונזי של 65 מיליארד דולר; בפברואר 2020 ביקש שחרור מוקדם בטענה כי הוא גוסס ממחלת כליות

ברנרד מיידוף, איש העסקם היהודי-אמריקאי שהורשע בביצוע הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה, מת בנסיבות טבעיות בכלא, בגיל 82. כך לפי דיווחים בחו"ל.
הונאת הפונזי של מיידוף, יו"ר בורסת נאסד"ק לשעבר, נחשפה ב-2008 כאשר אנשים ביקשו להוציא את הכסף שהפקידו בחשבונותיו. ב-2009 הוא הורשע כי גנב 65 מיליארד דולר מכספי המשקיעים שלו, ונשלח למאסר של 150 שנה.
בפברואר 2020 ביקש מיידוף שחרור מוקדם, בטענה שהוא גוסס ממחלת כליות.
מיידוף החל לגנוב כסף מלקוחותיו בתחילת שנות ה-70, והונה כ-37 אלף איש ב-136 מדינות ברחבי העולם. יו"ר נאסד"ק לשעבר חזר וטען כי ביצע את הפשע לבדו, אך רבים סבורים כי היו לו שותפים למעשה. אחת התהיות הגדולות ביותר היא להיכן נעלם הכסף.
רשימת הקורבנות של מיידוף כללה כוכבים הוליוודים כמו הבמאי סטיבן שפילברג, והשחקנים קירה סדג'וויק ובעלה קווין בייקון; ארגוני צדקה, וביניהם הדסה (90 מיליון דולר) ועמותת הקהילה היהודית של לוס אנג'לס (18 מיליון דולר); וקרנות פנסיה, כמו זו של רויאל דאץ' (45 מיליון דולר), של העיר פיירפילד בקונטיקט (42 מיליון דולר) ועתודת הפנסיה של מסצ'וסטס (12 מיליון דולר).

1 צפייה בגלריה
ברני מיידוף
ברני מיידוף
ברנרד מיידוף
(איי פי)

בחלק מהמקרים, הקורבנות אפילו לא ידעו שהם מושקעים אצל מיידוף. כך קרה לאוניברסיטת ניו יורק, שהשקיעה אצל מפעיל קרנות הגידור עזרא מרקין, מבלי לדעת ששתי הקרנות שלו, אסקוט פרטנרס ואסקוט פנד, היו רק קרנות מזינות (feeder funds) בהן השתמש מיידוף כדי לממן את הונאת הפונזי שלו. מרקין הפסיד 110 מיליון דולר מכספו האישי וטוען כי לא היה מודע להונאה.
חלק משותפיו העסקיים של מיידוף בקרנות הללו התאבדו. רנה-תיירי מגו דה לה וילטשט (René-Thierry Magon de La Villehuchet) היה הראשון. הוא היה המייסד של חברת הייעוץ אקסס אינטרנשיונל, עם 1.4 מיליארד דולר הקשורים למיידוף. הוא חתך את פרק כף היד שלו ודימם למוות, שבועיים בלבד אחרי שההונאה קרסה. שנתיים לאחר מכן הצטרף לרשימת הקורבנות בנפש גם בנו הבכור של מיידוף, מארק, שהתאבד אף הוא – כאשר תלה עצמו ביום השנה השני למעצר של אביו. בנו הצעיר של מיידוף, אנדרו, מת ב-2014 מסרטן. לפני מותו הוא דרש שאמו רות תנתק כל קשר לברני, אחרת לא יאפשר לה לפגוש את הנכדים. רות נענתה לדרישה.
ב-2011, בראיון לברברה וולטרס, סיפר מיידוף כי מאז התאבדות בנו הוא לא דיבר עם אשתו רות. רות נהגה לבקרו בבית הסוהר מפעם לפעם ושוחחה עמו בטלפון מדי יום, אך לאחר התאבדות בנם הבכור, ניתקה עמו כל קשר. בשיחה עם CNN התייחס מיידוף לההתאבדות של בנו מרק ואמר: "אני מרגיש שאני אחראי למותו וזה קשה עבורי. אני חי עם זה, אני חי עם החרטה, עם הכאב שגרמתי לכולם, במיוחד למשפחתי ולקורבנות שסבלו ממעשיי".
עו"ד מאורו וולף, אחד משלושת עורכי הדין שסייעו לעו"ד איירה לי ("אייק") סורקין לייצג את מיידוף ואת בני משפחתו, אמר ל"כלכליסט" ב-2009 כי "אני חושב שלייצג את מיידוף היה אחד התיקים הכי קשים שהייתי מעורב בהם, לנוכח הנסיבות המאוד קשות של התיק. היה לי קושי אישי לראות את הקורבנות, שהם קורבנות תמימים. בכלל, זה היה תיק קשה לנהל. זה התיק הכי גדול ועם הכי הרבה כיסוי תקשורתי שעבדתי עליו, או שייצא לי לנהל אי פעם בעתיד".