סגור

FT
תמריצים נדיבים וכסף הליקופטר פתחו פער בין ארה"ב לאירופה

משקי הבית האמריקאים עקפו את האיחוד האירופי בשיעור החיסכון והצפי הוא לחגיגת בזבוזים כשהכלכלה תתאושש. ממשלות האיחוד האירופי יתקשו להדביק את הקצב בעיקר בגלל החשש לחרוג מיעדי הגירעונות

עוד מתחילתה הותירה הקורונה צלקות כלכליות עמוקות יותר באירופה מאשר בארה"ב. כעת, התגובה השונה של שתי הכלכלות הטרנס־אטלנטיות פירושה הגדלת פערים שהיו קיימים ממילא.


"פער התפוקה" של האיחוד האירופי — הייצור החסר בהשוואה לפוטנציאל הייצור בתחילת השנה — היה כפול מהפער המקביל בארה"ב. כלומר, הכלכלה האירופית יצרה פחות משרות, הניבה ביקושים חלשים יותר ורשמה אינפלציה נמוכה יותר.
כלכלנים צופים כי ארה"ב תעשה השנה צעד קדימה בעוד אירופה תיסוג לאחור לנוכח הוצאות ציבוריות פחות שאפתניות, הגבלות קפדניות יותר על עסקים וקצב התחסנות איטי יותר. אריק נילסן, הכלכלן הראשי של הבנק האיטלקי יוניקרדיט, אמר כי בשנה הבאה ארה"ב עשויה ככל הנראה לעמוד בתחזית הצמיחה הקדם־מגפתית שלה, בעוד שבאירופה, "מתברר שאין סיכוי ריאלי שהיא תממש תחזית כזו בשנים הקרובות".

3 צפייה בגלריה
אינפו פערים בתמיכה הפיסקלית
אינפו פערים בתמיכה הפיסקלית
אינפו פערים בתמיכה הפיסקלית

לאחר שהממשל האמריקני אישר החודש חבילת סיוע בהיקף של 1.9 טריליון דולר, נילסן חישב כי כלכלתה תרוויח מתמריצים פיסקליים בשווי 11%־12% מהתמ"ג שלה השנה — פי שלושה מפער התפוקה המשוער שלה. בניגוד לכך, צעדים פיסקליים חדשים שתיכננו 19 מדינות גוש היורו, בשילוב עם הוצאות נוספות על תוכניות רווחה קיימות, אובדן הכנסות ממסים ותשלומים מקרן ההבראה של האיחוד האירופי בסך 750 מיליארד יורו, מסתכמים ב־6% מהתוצר — שהם 70% מפער התפוקה של הגוש.
הנשיא ג'ו ביידן אמר מוקדם יותר החודש כי עד ל־1 במאי, כל מבוגר בארה"ב יהיה זכאי לחיסון נגד הקורונה, וקבע את חופשת יום העצמאות ב־4 ביולי כיעד לשיבה לנורמליות מסוימת.
עיכוב בתהליך ההתחסנות
לעומת זאת, האיחוד האירופי, שנקלע לעיכובים בייצור וכשהוא אפוף חששות לגבי יעילות החיסון של אסטרה זנקה ותופעות הלוואי שעלולות להיגרם ממנו, מתקשה לעמוד ביעדו לחסן 70% מהמבוגרים עד ספטמבר. כמה מדינות גדולות בארה"ב, כמו פלורידה וטקסס, ביטלו את מרבית מגבלות הקורונה, בעוד שבחלקים מאירופה, איטליה למשל, הוחמרו הסגרים החלקיים, לאחר שרמת התחלואה שוב זינקה.
"עיכוב החיסונים ומדיניות פיסקלית שאינה מספקת ישפיעו על הצמיחה ברבעונים הקרובים", אמר ויטור קונסטנסיו, לשעבר סגן נשיא הבנק המרכזי האירופי. "אירופה עלולה להגיע השנה למחצית שיעור הצמיחה לעומת ארה"ב".
הפער הטרנס־אטלנטי נחשף בשבוע שעבר כשפקידי הפדרל ריזרב עידכנו כלפי מעלה את תחזיות הצמיחה שלהם לשנה זו לכלכלת ארה"ב. בדצמבר, הפד אמר כי הוא מצפה שהתוצר החציוני יגדל ב־4.2%, אך על רקע תוכנית התמריצים הפיסקלית של ביידן בהיקף 1.9 טריליון דולר והפצת חיסונים מהירה מהצפוי, הוא עידכן את התחזית שלו ל־6.5%.
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק האירופי המרכזי, אמרה החודש כי תכנית התמריצים האירופית "מפגרת" אחרי זו האמריקנית. "הצעדים הפיסקליים שלנו טרם התממשו ואנחנו זקוקים להם".
3 צפייה בגלריה
כריסטין לגארד נשיאת הבנק האירופי המרכזי
כריסטין לגארד נשיאת הבנק האירופי המרכזי
כריסטין לגארד נשיאת הבנק האירופי המרכזי. "אנחנו בפיגור"
(צילום: בלומברג)
כלכלת גוש היורו התכווצה בשנה שעברה ב־6.6% לעומת האטה של 3.5% בכלכלת ארה"ב, והגוש צפוי לגלוש למיתון כפול, עם רבעון שני ברציפות של צמיחה שלילית בשלושת החודשים הראשונים של השנה. ה־OECD דיווח החודש כי כלכלת ארה"ב צפויה לצמוח ב־6.5% השנה וב־4% בשנה הבאה, בהשוואה לצמיחה של 3.9% בגוש היורו השנה ו־3.8% בשנה הבאה.
"שרי האוצר זהירים"
לוקרציה רייכלין, פרופסור לכלכלה בלונדון ביזנס סקול, אמרה כי גורמי ממשל באיחוד האירופי אינם נלהבים להתאים את היקף תוכנית הסיוע שלהם לזו האמריקאית, שהיקפה כאמור, 1.9 טריליון דולר. לדבריה, הם העדיפו להתמקד בקרן ההבראה של האיחוד האירופי, שגובהה 750 מיליארד יורו, ואשר אמורה לספק במשך חמש שנים שילוב של הלוואות ומענקים למדינות החברות באיחוד, זאת גם אם התשלומים יסתכמו השנה ב־1% בלבד מהתמ"ג של הגוש. "הרכבת תוכנית ההבראה של האיחוד האירופי נדרשה להון פוליטי רב, כך שאינני צופה שהם יעשו יותר ממה שכבר עשו", אמרה רייכלין. "המוקד עבר כעת לצרפת ואיטליה, שם מתקיים דיון בשאלה אם לא הגיע הזמן להפסיק את הצעדים החריגים שהתקבלו בשנה שעברה, כמו תוכניות החל"ת".
האיחוד האירופי הודיע החודש כי הכללים הפיננסיים שלו, המחייבים את המדינות החברות לעמוד ביעדי הפחתת חובות וגירעונות, יושעו לשנה נוספת ב־2022. אולם רייכלין אמרה כי האפשרות שכללים אלה יוחזרו בסופו של דבר ולו בצורה רופפת יותר, היא זו שמנעה מהממשלות נדיבות רבה יותר בפתיחת הארנקים. "לציפיות יש חשיבות", אמרה. "שרי האוצר יודעים שבמוקדם או במאוחר הם יחזרו להיפגע מהכללים, ולכן הם כל כך זהירים".

3 צפייה בגלריה
הפגנה בפריז נגד מדיניות הקורונה
הפגנה בפריז נגד מדיניות הקורונה
הפגנה בפריז נגד מדיניות הקורונה והפסקת החל"ת, בחודש שעבר
(צילום: איי אף פי)
קונסטנסיו מציע לפתור זאת על ידי החרגת ההלוואות בהיקף 350 מיליארד יורו בחבילת ההבראה של האיחוד האירופי מחישובי החובות הלאומיים. גם אוליבייה בלנשאר, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית, צופה "צורך בנמרצות גדולה יותר" בכל הנוגע לצעדים הפיסקליים האירופיים. "זה יהיה תלוי בביקושים הפרטיים, באופטימיות ובסיומם של מהלכי חיסכון שננקטו מתוך זהירות".
ארה"ב, לעומת זאת, יכולה גם לסמוך על תנופה פוטנציאלית גדולה יותר מחסכונות עודפים, שעשויים לגדול עוד יותר כאשר רוב האמריקנים יקבלו את ההמחאה בגובה 1,400 דולר כחלק מתוכנית הסיוע של ביידן. לפי נתוני ה־OECD, משקי הבית בארה"ב יצרו בשנה שעברה חיסכון עודף השווה ליותר מ־14% מהצריכה הפרטית הנומינלית. זאת, בשעה שמשקי בית בצרפת, ספרד, איטליה וגרמניה צברו חסכונות עודפים בהיקף של 3%־7% מהצריכה.
"מאזן הסיכונים נוטה לעבר הגדלת הפערים במידה רבה יותר בשנה הקרובה בזכות החיסכון העודף", אמר ריצ'רד בארוול, מנהל מחקרי מאקרו ב־BNP פריבה אסט מנג'מנט. "דפי המאזנים של משקי הבית האמריקאים נהנים מעודפים גדולים יותר ולפיכך יש סיכוי גדול יותר שהם ייצאו לחגיגת בזבוזים כשהכלכלה תחזור לעצמה".
פער נוסף עלול להתעורר בנוגע למדיניות המוניטרית. הפד לא צפוי לאותת בקרוב על שינוי, לאחר שקבע רף גבוה להעלאות ריבית והאטה ברכישת נכסים. אך אם כלכלת ארה"ב תזנק השנה ותתקרב למצב של תעסוקה מלאה עד לשנה הבאה, הפד יצטרך לשקול נסיגה מתוכנית ההקלות מוקדם מהצפוי. צעד כזה יעמוד בסתירה למדיניות הבנק האירופי המרכזי שהכריז על עלייה "משמעותית" בקצב רכישות האג"ח וצופה שהאינפלציה תישאר ברמה נמוכה בהרבה מיעדיו, גם בשנתיים הקרובות.