סגור

פסיקה בארה"ב: לא ניתן לתבוע את נסטלה וקרגיל בגין עבדות ילדים

שישה גברים תבעו את ענקיות המזון בטענה כי הקקאו שייצרו בחוות בחוף השנהב ומשמש אותן הוא תוצר של עבדות ילדים; ביהמ"ש העליון בארה"ב קבע כי אין בסיס משפטי לתביעה מכיוון שהניצול אירע מחוץ למדינה

בית המשפט העליון בארה"ב פסק שלא ניתן לתבוע את ענקיות המזון נסטלה ארה"ב וקרגיל בגין עבדות ילדים בחוות באפריקה מהן הן רוכשות קקאו, כך דיווח ה-BBC.


שישה גברים טענו כי נפלו קרבן לסחר בבני אדם לאחר שהועברו ממדינת מאלי ואולצו לעבוד בחוות קקאו בחוף השנהב. לדבריהם, שתי החברות שימרו את ההתנהלות הזו כדי לשמור על מחירים נמוכים. אולם, בית המשפט פסק ברוב של 8 נגד 1 שלתובעים אין בסיס משפטי מכיוון שהניצול אירע מחוץ לשטח ארה"ב. אולם השופטים לא פסקו האם חוק נזקי זרים (Alien Tort) מהמאה ה-18 יכול לחול במקרה זה כך שחברות אמריקאיות ייחשבו אחראיות לניצול כוח העבודה בשרשרת האספקה שלהן במדינות אחרות.


2 צפייה בגלריה
פועל קקאו ב חוף השנהב
פועל קקאו ב חוף השנהב
גידול קקאו בחוף השנהב
(צילום: בלומברג)

כ-70% מאספקת הקקאו העולמית מיוצרת במערב אפריקה, וחלק ניכר ממנה מיוצא לארה"ב. לפי ההערכות, 1.56 מיליון ילדים עובדים בחוות הקקאו בחוף השנהב ובגאנה, כך לפי דו"ח שפרסם משרד העבודה האמריקאי בשנה שעברה.
בתביעה טענו הגברים כי אולצו לעבוד בחוות הקקאו במשך 12-14 שעות בממה. לדבריהם, בזמן השינה שמרו עליהם מאבטחים חמושים כדי למנוע מהם לברוח, והם קיבלו כשכר רק מעט מזון בסיסי.

2 צפייה בגלריה
פרי קקאו תחליף סוכר נסטלה
פרי קקאו תחליף סוכר נסטלה
פרי הקקאו
(צילום: Nestle)

החברות גינו אמנם את תופעת עבדות הילדים, אך מסרו בתגובה לתביעה כי האישומים צריכים להיות מוגשים נגד הסוחרים בבני אדם ובעלי החוות.
בפסק הדין טענו השופטים שאף שנסטלה ארה"ב וקרגיל סיפקו לחוות משאבים טכניים ופיננסיים, אין ראיות לכך שהחלטות עסקיות שהתקבלו בארה"ב הובילו לעבודה בכפייה.
הפסיקה מהווה מכה לפעילים הנלחמים במשך שנים בחברות השוקולד. "הם החליטו על התקציבים. הם החליטו על התכנון, על כל ההיבטים העסקיים, כל הדברים האלה נעשו מארה"ב", מסר טרי קלינגסוורת', מארגון Rights Advocates בתגובה למגזין פורצ'ן.
מנסטלה ארה"ב נמסר בתגובה כי לא עסקו מעולם בעבודת ילדים ונותרו "מחויבים להילחם" בתופעה זו בתעשיית הקקאו.