כלכלה ומדיניות

פרשנות

טסלה הקפיצה את השוק החשמלי בסין

הייצור של המכונית האמריקאית בסין וסובסידיות ממשלתיות לרכישת דגמים חשמליים הביאו לעלייה בביקושים. כעת יצטרכו היצרניות המקומיות, ובראשן NIO, להתמודד עם מכשול השיווק במערב ועם תחרות עתידית מול ענקיות כמו פולקסווגן, אאודי ומרצדס

תומר הדר 08:2119.11.20
בימים אלה נדמה כי השמות החמים ביותר בתעשיית הרכב העולמית הם שמות קשים לביטוי של יצרנים שאת תוצרתם אין סיכוי משמעותי לראות בערים מערביות: NIO, XPENG ו LI AUTO — כולן יצרניות מכוניות חשמליות שרשמו בחודשים האחרונים זינוק במסירותיהן.

 

 

כך למשל, NIO הסינית, שמשמשת מקרה מבחן מעניין, רשמה בחודש שעבר 5,055 מסירות, "זינוק" של 100% ביחס לאוקטובר 2019, אז מסרה אפס מכוניות. ברבעון השלישי היא מסרה 12,206 מכוניות חדשות לעומת 4,799 ברבעון המקביל אשתקד.

 

לכאורה, מדובר בסיבה למסיבה, אבל בל נשכח כי בתחומים של מחקר, פיתוח והתנהגות הצרכנים, יצרני הרכב הסינים מתנהלים לפעמים כמו מוכרי סחורות באתרים מקוונים. לראייה, רק במרץ האחרון הצהיר וויליאם לי מייסד NIO, כי בינואר־פברואר 2020 החברה היתה על סף קריסה.

 

NIO זינקה בעלייה NIO זינקה בעלייה

 

יש להדגיש: מספר מכוניות NIO שנמכרות בסין הוא נמוך מאוד במונחים מערביים. לכך מצטרפים הבדלי המנטליות בין המערב הישן שמעדיף למכור ואז לגייס חוב, בניגוד למזרח החדש, שמעדיף לגייס חוב ואז למכור. למעשה, כדי לשים את הנושא בפרופורציה, מסירות NIO בכל סין ברבעון השלישי דומות למסירות רכבי יונדאי בישראל באותה תקופה.

 

עם זאת, בחודשים האחרונים נהנו NIO ודומותיה מתהליך שהתרחש בשוק הרכב הסיני. ראשית, טסלה האמריקאית החלה לייצר בסין, מה שגרם לעלייה בביקושים למכוניות חשמליות. ביקוש זה העיר את השוק, זאת לצד הכרזת הממשל לפיה על הסינים לרכוש מכוניות כדי להתאושש ממשבר הקורונה. הממשל אף העניק סובסידיות לרכישת כשני מיליון מכוניות חשמליות.

 

NIO עצמה מציעה ללקוחותיה מאפיין ייחודי שנהגה בישראל לפני שנים — אפשרות להחלפת סוללות. אלא שבניגוד לפתרון הישראלי, שנועד לנטרל חרדת טווח, NIO מנכה את מחיר הסוללה ממחיר הרכב ומשווקת ללקוחות "חבילת מנוי" לשימוש בסוללה.

 

למרות כל אלה, ייתכן בהחלט שהצלחתה היא זמנית. במוקדם או במאוחר תיאלץ החברה להתמודד עם שני מכשולים משמעותיים. הראשון, היא תידרש לא רק ליכולת גיוס אלא גם ליכולת ייצור. במקביל, היא תתייצב מול התחרות מהמערב. יצרני הרכב האירופיים טרם החלו לפעול באופן משמעותי בסין. ב.מ.וו, מרצדס ואאודי, שלא לדבר על פולקסווגן, סוג של מעצמה בשוק הסיני, יציגו את הדגמים החשמליים שלהם רק בעוד כשנה עד שנתיים, והכמיהה הסינית ליוקרה מערבית עלולה להפיל את NIO.

 

מעבר לכך, כדי לייצר אפקט ייצור אמיתי, NIO תצטרך לשווק במערב. עד כה לא הצליח אף יצרן סיני מובהק לשווק בהצלחה מכוניות במערב.

x