$
כלכלה ומדיניות

FT

אמזון הפולנית עשויה להפוך להנפקה הגדולה בוורשה

פלטפורמת המסחר המקוון אלגרו תונפק באוקטובר ומכוונת להערכת שווי של כ־12 מיליארד יורו. הפלטפורמה מהמרת על מעמד ביניים מקומי שצומח במהירות, שוק תשלומים דיגיטליים מפותח ונוכחות קטנה כיום למסחר המקוון בפולין

ג'יימס שוטר, פייננשל טיימס 08:1815.09.20

פלטפורמת המסחר המקוון הגדולה בפולין, אלגרו, דיווחה אתמול כי בכוונתה להירשם למסחר בבורסת ורשה במה שעשויה להפוך להנפקה הראשונה לציבור הגדולה בפולין.

 

יועצי אלגרו, שנמצאת בבעלות חברות הפרייווט אקוויטי פרמירה, סינוון ומיד־אירופה פרטנרז, מכוונים להערכת שווי של בין 10 מיליארד יורו ל־12 מיליארד יורו. כך לפי גורמים המקורבים לעסקה. אם יושג היעד, אלגרו תיהפך לחברה הציבורית הגדולה בפולין.

 

לפי מסמכים שהוגשו לרגולטור אתמול, ההנפקה צפויה לכלול מכירה של מניות חדשות בשווי של כמיליארד זלוטי (225 מיליון יורו), כמו גם "רכיב משני" שבמסגרתו חברות הפרייווט אקוויטי ומנהלים בחברה ימכרו אחזקות קיימות.

 

 

היקף ההנפקה טרם נקבע, אבל גורמים המקורבים לעסקה אמרו כי ככל הנראה יונפקו בין 20% ל־25% מהחברה. ההנפקה הראשונה לציבור הגדולה בפולין היתה ב־2010, אז גייסה חברת הביטוח PZU סכום של 2.1 מיליארד יורו.

 

ההנפקה צפויה להתקיים באוקטובר, ואם תצליח, היא תשמש זריקת מרץ לבורסת ורשה שנסחרות בה בעיקר חברות בשליטה ממשלתית ומתקשה בשנים האחרונות למשוך הנפקות.

 

אלגרו דיווחה כי ההנפקה תאפשר לה לפרוע חלק מחובותיה. נכון לסוף יוני, החוב הנקי שלה היה גדול פי 3.7 מהרווח לפני ריבית, מסים, הפחתות ופחת.

 

אלגרו, שמתחרה בענקיות כמו אמזון, שוקלת גם להרחיב את נתח המוצרים שלה שנשלחים ללקוחות בתוך יום או יומיים, וכן להגדיל את פעילותה בתחום הפינטק.

 

סינוון, פרמירה ומי אירופה פרטנרז רכשו את אלגרו מחברת נספרס הדרום אפריקאית ב־2016 בעסקה בשווי 3.25 מיליארד דולר, ששיקפה הימור על מעמד הביניים הגדל בפולין והתרחבות השוק המקוון במדינה. עסקת המכירה התקיימה שמונה שנים אחרי שנספרס רכשה את אלגרו בסכום של 1.5 מיליארד דולר.

 

כלכלת פולין צמחה במהירות בשנים האחרונות, ועד לפגיעת הקורונה היא נהנה מ־28 שנים ללא מיתון, שנייה רק לאוסטרליה.  

 

בה בעת, למרות שמעמד הביניים בפולין גדל בקצב מהיר בעשור האחרון והמדינה היא מובילה עולמית בזירת התשלומים הדיגיטליים, רק 8% מהשוק הקמעונאי בפולין הם מקוונים — נתון שלהערכת אלגרו מאפשר לה מרחב צמיחה. בבריטניה לשם השוואה, 18% מהמכירות הקמעונאיות הן מקוונות.

 

לאלגרו, שהוקמה ב־1999, יש כ־12.3 מיליון משתמשים פעילים וכ־117 אלף סוחרים והיא משמשת כפלטפורמה לסיטונאים וגם לציבור הרחב. בשנה שעברה היא רשמה רווח נקי של 399 מיליון זלוטי (89 מיליון יורו), זינוק של 73% לעומת 2018. ההכנסות עמדו על 2.39 מיליארד זלוטי (537 מיליון יורו), עלייה של 31% לעומת 2018.  

 

x