$
כלכלה ומדיניות

הלובינג היקר לא עזר לאובר וליפט לברוח מאחריות לנהגים

בימ"ש בסן פרנסיסקו הוציא צו מניעה שימנע מחברות שיתוף הנסיעות לסווג את הנהגים בקליפורניה כעובדי קבלן שאינם זכאים לזכויות סוציאליות. להחלטה קדם מסע יח"צ של החברות בהשקעה של 100 מיליון דולר להשגת תמיכה ציבורית

תמר טוניק 22:4011.08.20

בעקבות תביעה שהגישה מדינת קליפורניה בחודש מאי נגד אובר וליפט, בטענה לסיווג מוטעה של עובדיהן תחת חוק התעסוקה החדש של המדינה, הוציא שלשום שופט צו מניעה ראשוני שימנע מחברות שיתוף הנסיעות לסווג את עובדיהן כעובדי קבלן עצמאיים, במקום כמועסקים. ההחלטה צפויה להשפיע על כחצי מיליון נהגים.

 

 

החוק, 5 AB, שנכנס לתוקפו ב־1 בינואר, הוא הקשוח ביותר מסוגו בארה"ב ומערים קשיים על חברות המבקשות לסווג עובדים כעובדי קבלן עצמאיים במקום כמועסקים הזכאים לשכר מינימום והטבות סוציאליות. בצלה של מגפת הקורונה, היעדר הטבות אבטלה עבור נהגים הפך למשבר משמעותי, זאת בעקבות צניחה במספר הנסיעות והקושי של הנהגים להגן על עצמם מפני הידבקות בנגיף.

 

קליפורניה היא השוק הגדול ביותר בארה"ב עבור אובר וליפט, והיא גם המדינה שבה הוקמו שתי החברות.

 

 

המהלכים המשפטיים הללו הם האתגרים המשמעותיים ביותר שניצבו בפני המודל העסקי של חברות שיתוף הנסיעות מאז היווסדן. כך מדווח ה"גרדיאן" הבריטי. השופט אית'ן שולמן מבית המשפט העליון בסן פרנסיסקו דחה את אכיפת הצו למשך עשרה ימים על מנת לאפשר לחברות לערער.

 

על פי דובר מטעם אובר, שמסר את הדברים לגרדיאן, בכוונת החברה לערער באופן מיידי. פירושו של דבר כי צו המניעה לא ישפיע לעת עתה על פעילותן של החברות. עם זאת, הדובר ציין כי למרות הדחייה, פסיקה כזו בשוק בסדר גודל של קליפורניה, תשפיע ללא ספק על התעשייה.

 

"זה ענק", אמרה וינה דובאל, מרצה למשפטים באוניברסיטת קליפורניה, החוקרת את כלכלת החלטורה. "בשמונה השנים האחרונות, זה הכי קרוב שמערכת המשפט הגיעה לאכיפת זכויות עובדים בכלכלת החלטורה", ציינה בשיחה עם הגרדיאן. 

מנכ"ל אובר, דארה קוסרשאהי מנכ"ל אובר, דארה קוסרשאהי צילום: בלומברג

 

מאז נכנס לתוקפו חוק 5 AB, אובר ביצעה שינויים באפליקציה שלה, כמו לאפשר לנהגים לקבוע תעריפים בעצמם. המטרה היתה להראות כי הנהגים פועלים בסטטוס של עובדי קבלן ובכך להימנע מהצורך לציית לחוק. במקביל, אובר, ליפט וחברת משלוחי ההסעדה דור־דאש השקיעו למעלה מ־100 מיליון דולרים במהלכים לערעור החוק, זאת דרך גיוס תמיכה ציבורית לקראת משאל עם בסוגיה שיתקיים ב־3 בנובמבר, במקביל לבחירות לנשיאות. המאמצים הללו צויינו בתביעה שהגישה מדינת קליפורניה נגד החברות, ובה ביקרה אותן על "קמפיין יחסי ציבור אגרסיבי שנועד לקבע את יכולתן לנצל את עובדיהן בעיצומה של מגפת המאה".

 

נהגים גם קראו לחברות לחדול מהשקעת סכומי עתק בניסיונות לחמוק מאכיפת החוק, ובמקום זאת להשקיע את הכספים הללו בתמיכה בעובדים, כך לפי אדאן אלווה, נהג בליפט וחבר בארגון למען זכויות עובדי כלכלת החלטורה, Gig Workers Rising. "במשך שנים, עובדים התארגנו ודיברו נגד הניצול שלנו בידי חברות כלכלת חלטורה ששוות מיליארדי דולרים וסירבו לציית לחוק", אמר. "היום, בית המשפט התייצב לצד העובדים ולא התאגידים".

 

הדרמה המשפטית מתרחשת בתקופה שבה פעילות חברות שיתוף הנסיעות נמצאת בצניחה. בשיחה עם אנליסטים בשבוע שעבר, עם פרסום דו"חות הרבעון השני, ציין מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי כי מצב התעשייה שונה מאוד בין אזור לאזור. שווקים כמו הונג קונג וניו זילנד, בהן הקורונה בשליטה או מוגרה, רשמו התאוששות לרמות שלפני המשבר. במקביל, בארה"ב, התעשייה ממשיכה לרשום רמות נמוכות של פעילות. לפי דיווחי אובר, היקף ההזמנות צנח ב־73% ברבעון השני וההכנסות ירדו ב־29% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־3.17 מיליארד דולר. במאי הודיע קוסרשאהי כי הוא מוותר על שכר הבסיס שלו עד סוף השנה, זאת במקביל להודעת החברה על פיטורי 14% מהעובדים.

 

ליפט תדווח על השפעות המגפה, עם פרסום תוצאות הרבעון השני. באפריל, היקף הנסיעות בחברה צנח ב־75% לעומת החודש המקביל ב־2019.

x