$
כלכלה ומדיניות

אזרחי גוש היורו יצאו מהסגר למסע קניות של בגדים ומחשבים

המכירות הקמעונאיות בגוש היורו רשמו זינוק שיא של 17.8% במאי והן נמוכות ב־5% בלבד לעומת מאי 2019. נתון הצריכה הקודר: עלייה של 2% בלבד בהזמנות ממפעלים שהגיעו ממדינות מחוץ לגוש לעומת זינוק של 21% בהזמנות באירופה

מרטין ארנולד, פייננשל טיימס 21:1307.07.20

המכירות הקמעונאיות בגוש היורו זינקו בשיעור שיא בחודש מאי, זאת לעומת התאוששות אטית יותר שנרשמה במגזר התעשייתי. מסקנתם של כלכלנים מהנתונים הללו, היא כי גוש המטבע האחיד מוכה הקורונה תלוי בביקושי משקי הבית על מנת לתמרץ את הכלכלה מחדש.

 

צרכנים ברחבי אירופה יצאו למסע קניות לאחר שהוסרו סגרי הקורונה, מה שהביא לזינוק שיא חודשי של 17.8% במכירות הקמעונאיות בין אפריל למאי, לעומת תחזיות אנליסטים שעמדו על 15%.

 

הוצאות הצרכנים בגוש היורו בחודש מאי היו נמוכות ב־5% בלבד לעומת החודש המקביל אשתקד, זאת בעקבות התאוששות חזקה של מכירות בגדים, הנעלה, דלק, מכשירי אלקטרוניקה וציוד מחשבים.

 

הנתונים, שפורסמו על ידי יורוסטאט שלשום, מגבירים את הציפיות כי הסרת המגבלות שהושתו על התושבים כדי להאט את התפשטות המגפה עשויה להביא לפרץ של רכישות, זאת בתמיכת תוכניות תמריצים ממשלתיות ברחבי היבשת.

 

 

במקביל, הזמנות ממפעלים בגרמניה רשמו עלייה של 10.4% בין אפריל ומאי, כך לפי נתונים שפרסם משרד הסטטיסטיקה הפדרלי שלשום. מדובר בעלייה קטנה מכפי שצפו כלכלנים ועדות לפער העצום בין ההתאוששות החזקה בהזמנות מצרכנים בגוש היורו לעומת תושבי אזורים אחרים.

 

היקף ההזמנות החדשות בגרמניה עלה בלמעלה מ־12%, בעוד הזמנות משאר מדינות גוש היורו זינקו בכמעט 21%. עם זאת, משאר העולם נרשמה עלייה של 2% בלבד בהזמנות. "בדרך כלל, היצוא מגוש היורו עולה ראשון ומתניע את ההתאוששות, כשבעקבותיו חוזרים הביקושים הפנימיים לרמות רגילות. אבל כעת קרוב לוודאי שזה לא יהיה המצב, והנתונים האחרונים מחזקים זאת", כך לפי קרסטן ברז'סקי, כלכלן ב־ING.

 

ההזמנות ממפעלים בגרמניה נמוכות בכמעט 30% לעומת הרבעון הראשון ומאי 2019, נתונים המדגישים את עומקו של המיתון העולמי ואת הפערים שיש לסגור כדי שהביקושים יחזרו לרמות שלפני המגפה. "בעוד הצריכה מתאוששת במהירות, לתעשייה לוקח זמן רב יותר לחזור לעצמה", כך לפי רוזי קולתורפ, כלכלנית באוקספורד אקונומיקס.

 

קניות בגרמניה קניות בגרמניה צילום: רויטרס

תעשיית כלי הרכב הענפה של גרמניה היא אחד המגזרים שרשמו את הפגיעה הקשה ביותר, זאת לאחר שהמכירות צנחו במהלך המגפה. "הפעילות בתעשיית הרכב צמחה שוב במאי 2020, אחרי רמות נמוכות מאוד באפריל 2020", כך לפי משרד הסטטיסטיקה הפדרלי. עם זאת, עדיין מדובר ברמות נמוכות בכ־47% לעומת פברואר 2020. פולקסווגן, ב.מ.וו ודמיילר אתחלו הרבה מפסי הייצור שלהן ובכך החזירו רבבות עובדים למפעלים והוציאו אותם מתוכניות החל"ת הממשלתיות. עם זאת, ייצור כלי הרכב בגרמניה צפוי לצנוח השנה ב־25% ל־3.5 מיליון מכוניות, כך לפי נתונים שפרסם ביום שישי איגוד תעשיית הרכב הגרמני.

x