שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
קורונה

היום שאחרי

בנקים לא יקרסו, חברות יתמזגו ושכירים ימשיכו לעבוד מהבית

מגפת הקורונה עדיין מטלטלת כלכלות ברחבי העולם, אבל ניתן כבר לחזות כיצד תשפיע על תעשיות בטווח הבינוני והארוך. ראש חטיבת הייעוץ הכלכלי־פיננסי בדלויט ישראל, רו"ח סיגל אדניה קפון, מיפתה לכלכליסט כיצד ייראו התעופה, הקמעונאות והשילוח הימי ביום שאחרי

עדי ברק 09:4506.04.20

בשעה שהעולם מתמודד עם המשבר הרפואי, הכלכלי והחברתי שהביאה עמה הקורונה, יצרניות תרופות ומדענים עובדים מסביב לשעון כדי לפתח חיסון ותרופות לנגיף.

אף שטרם נמצאו הכלים למיגור המגפה, ניתוח של פירמת הייעוץ דלויט כבר ממפה את מידת ההשפעה הצפויה על תעשיות שונות ביום שאחרי. כדי לעקוף את הנעלם החסר במשוואה, בדלויט התייחסו לשני תרחישים אפשריים - שיבה לפעילות המשק לפני סוף ספטמבר 2020, או לחלופין, גלישת השיתוק הכלכלי גם אל 2021.

 

כך, למשל, צופים בפירמה, כי תעשיית הקרוזים תספוג השפעה שלילית גבוהה בתרחיש האופטימי והפסימי כאחד. "אחת הסיבות לכך שלתעשייה הזו יידרש זמן רב להתאושש היא חשש צרכני", מסבירה ראש חטיבת הייעוץ הכלכלי־פיננסי בדלויט ישראל, רו"ח סיגל אדניה קפון. "זו תעשייה שנסמכת במידה רבה על השקעות, ולכן גם כשאנשים יחזרו לקרוזים, יהיה קשה לתעשייה, שהעלויות הקבועות בה הן גבוהות מאוד, והיא עלולה להיקלע למצוקה תזרימית קשה". לדבריה, גם במידה שהחזרה לשגרה תאפשר לנוסעים לצאת לקרוזים, הביקושים יתקשו להדביק את ההיצע.

 

 

רו"ח סיגל אדניה קפון  ראש חטיבת ייעוץ כלכלי פיננסי בדלויט ישראל רו"ח סיגל אדניה קפון ראש חטיבת ייעוץ כלכלי פיננסי בדלויט ישראל צילום: אלמוג סוגבקר

 

בדומה, אדניה קפון מצביעה על כך שענפי הנסיעות, התעופה והרכב ייקלעו לטלטלות משמעותיות. "בענפים רבים תתרחש קונסולידציה ויהיו גם חברות שלא ישרדו את זה", היא מתריעה. "מנגד, חברות אחרות ישתלטו על חברות מאותו התחום או מתחומים משלימים. פחות סביר שנראה השתלטות של גורמים פיננסיים על עסקים בקריסה. בטווח הקרוב, כפי שלמדנו גם ממשברים אחרים, תירשם ירידה בהיקף העסקאות, אבל בטווח של שנה הדברים האלה יתאזנו". לדבריה, הרגולטורים יצטרכו להתאים את עצמם למצב. "תקנות של הגבלים עסקיים ותחרות ישתנו כדי לאפשר לחברות להתאושש", ציינה.

 

 

 

עד כה גבתה הקורונה מחיר כבד מפעילות המיזוגים והרכישות, שרשמה בחודש שעבר את השבוע הגרוע ביותר מאז שיאו של המשבר העולמי באפריל 2009. ברבעון הראשון התכווצו עסקאות אלה ב־28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־698 מיליארד דולר. "כולם חושבים בראש ובראשונה על העובדים והלקוחות שלהם", הסביר ליאון קאלוואריה, ראש מחלקת הלקוחות המוסדיים בסיטיגרופ, בשיחה עם "פייננשל טיימס". "מעטות החברות שמוכנות לעשות עסקאות מזומנים באקלים הנוכחי, וגם שחקני פרייבט אקוויטי יתמקדו יותר בניהול הפורטפוליו שלהם לפני שיתחילו לחתום על עסקאות".

 

בצד האופטימי, פגיעה קלה בטווח הבינוני צפויה, על פי דלויט, לפעילות הנמלים והשילוח הימי. תחזית מעודדת בהינתן כי 80% מהסחר העולמי מתבצעים דרך הים. שישה מתוך עשרת הנמלים הגדולים בעולם נמצאים בסין, וזו אחת הסיבות לכך שבחודשים האחרונים הסחר הגלובלי חווה האטה. "הנמלים עדיין פועלים ברמה מסוימת. בטווח הבינוני, כשפעילות המפעלים תשוב לסדרה, גם השילוח יתאושש", טוענת אדניה קפון.

משפחה בהולנד עם מסכות משפחה בהולנד עם מסכות צילום: אם סי טי

 

ענף הבנקאות יוסיף להתמודד עם חדלויות פירעון של לווים וקשיי נזילות, אך בדלויט מעריכים כי הסבירות לקריסת בנקים נמוכה מאוד. "עולם הבנקאות מושפע מכל מה שקורה בכל התעשיות האחרות. כרגע מנסים להבין מה יהיו נקודות החולשה מבחינת חובות אבודים, באילו תעשיות וחברות, שם האשראי צריך להיות מצומצם יותר", הדגישה אדניה קפון.

 

לצד הענפים הרבים שנפגעים, בדלויט מציעים גם תחזית חיובית, בעיקר בגזרת הקמעונאות המוזלת ורכישת בידור דיגיטלי. למגפה תהיה השפעה רחבה על התנהגות צרכנים, כך שדפוסים שאומצו במהלכה יישארו גם לאחר החזרה לשגרה. הדבר נכון גם לגבי עבודה מהבית, כאשר בדלויט מאמינים כי מעסיקים יגלו יותר גמישות, מתוך שאיפה לייצר איזון טוב יותר בין העבודה לחיים הפרטיים.

x