קורונה

משבר הקורונה

מדענים: יש כ-70 תרופות שעשויות להיות יעילות נגד הקורונה

במחקר שפורסם באתר bioRxiv נאמר כי צוות המדענים זיהה 24 תרופות שכבר אושרו ע"י מינהל המזון והתרופות האמריקני שנוצרו לטיפול במחלות אחרות, כמו סרטן, פרקינסון, יתר לחץ דם ומלריה, שעשויות לעזור במאבק נגד הקורונה

שירות כלכליסט 09:5123.03.20

כ-70 תרופות קיימות ותרכובות נסיוניות עשויות להיות יעילות בטיפול בנגיף הקורונה, כך מדווח צוות מדענים. חלק מהתרופות כבר נמצאות בשימוש לטיפול במחלות אחרות, וסיווגן מחדש ככאלה שיכולות לרפא את מחלת ה-COVID19 שנגרמת ע"י הנגיף, עשוי להיות מהיר יותר מאשר לנסות להמציא תרופה אנטי ויראלית חדשה, כך לדברי המדענים. רשימת התרופות האפשריות הופיעה במחקר שפורסם באתר bioRxiv.

כדי ליצור את הרשימה, פתחו מאות מדענים במחקר לא שכיח לגבי הגנים של נגיף הקורונה, שמכונה גם SARS-CoV-2. על מנת לפגוע בתא ריאה, הנגיף חייב להחדיר לתוכו את הגנים שלו, ולגרום לתא לשכפל את הגנים של הנגיף. בהמשך מתחיל התא לייצר חלבונים ויראליים - על פי הגנום הוויראלי - שמשמשים כאבני הבניין להפקת מיליוני נגיפיםחדשים. כל אחד מהחלבונים הללו צריך להיות מסוגל להיצמד לחלבונים אנושיים כדי שהתהליך יעבוד.

פינוי חולה קורונה באיטליה פינוי חולה קורונה באיטליה צילום: גטי אימג'ס

במחקר החדש, חקרו המדענים 26 מתוך 29 הגנים של הנגיף, שמהווים את הקוד לייצור החלבונים שלו. הם מצאו 332 חלבונים אנושיים שחלבוני הקורונה יכולים להיצמד אליהם. כמה חלבונים ויראליים כנראה נצמדים לחלבון אנושי מסוג אחד, בעוד אחרים יכולים להיצמד לכתריסר חלבונים אנושיים שונים.

בדיקות לגילוי קורונה בדיקות לגילוי קורונה צילום: גטי אימג'ס

החוקרים ניסו תרופות שמרכיביהן נצמדים גם הם לחלבונים אנושיים להם הנגיף כנראה זקוק כדי להתחיל לשכפל את עצמו בתוך התא האנושי. לבסוף זיהה הצוות 24 תרופות שכבר אושרו ע"י מינהל המזון והתרופות האמריקני שנוצרו לטיפול במחלות אחרות, כמו סרטן, פרקינסון, ויתר לחץ דם, ואשר כאמור עשויות לעזור במאבק בקורונה.

הרשימה כוללת גם מועמדות מפתיעות כמו הלופרידול, שמשמשת לטיפול בסכיזופרניה, מטפורמין שאותה נוטלים הסובלים מסכרת מסוג 2 וכלורוקין, תרופה המשמשת לטיפול במלריה (על הטיפול הנסיוני דווח גם בביה"ח פוריה בישראל). המחקר זיהה גם תרכובות שנמצאות כעת בשלבי ניסוי קליני, וכאלה שנמצאות שלבי מחקר ראשוניים. בנוסף, חלק מהחומרים שהוזכרו במחקר, הם כאלה שמשמשים לטיפול בטפילים.