$
קורונה

נגיף הקורונה

הרמזים למות הנגיף יגיעו ממשלוחי מזון ועסקאות נדל"ן

מגפת הקורונה הציתה מרוץ בקרב משקיעים, מי יהיה הראשון שיבחין בניצני התאוששות בסין. לשם כך הם מסתמכים על נתונים לא שגרתיים

פיליפ גורגיאדיס, רובין וויגלסוורת' והדסון לוקט, פייננשל טיימס 22:2119.02.20

משקיעים שמנסים נואשות לכמת את ההשפעה של התפרצות הקורונה על סין נעזרים בנתונים לא שגרתיים על מנת למדוד את היקף הפגיעה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, החל מאפליקציות משלוחי מזון ועד לרמות זיהום האוויר בהונג קונג.

 

 

 

הנגיף הביא לסגירה של מפעלים ולהכנסת ערים להסגר, וכתוצאה, אנליסטים הורידו את תחזיות הצמיחה לרבעון הראשון עבור סין וגם שאר העולם.

המשבר גם הצית תחרות בקרב משקיעים, המנסים להשיג עמדת יתרון על ידי איתור מקורות איזוטריים של מידע — זאת בתקווה למדוד את היקף הפגיעה בכלכלה הסינית, כמו גם להבחין בניצני ההתאוששות, לכשיגיעו.

 

צ'ן מו, מייסד חברת המחקר ביג־וואן לאב בבייג'ינג, אומר כי החברה מרחיבה את מסלולי המעקב שלה, "משום שהלקוחות שלנו, בעיקר משקיעים מוסדיים ותאגידים, מבקשים מידע על ההשפעה וקצב ההתאוששות במספר מגזרים", ציין. צ'ן הוסיף כי קיימת מידה רבה של תמימות דעים לגבי ההאטה בסין, אך כי "השאלה הגדולה יותר כעת היא מתי תתחיל ההתאוששות".

 

 

בית חולים ארעי בווהאן, סין בית חולים ארעי בווהאן, סין צילום: איי אף פי

 

התובנות של ביג־וואן מצביעות על התקדמות אטית בחזרתם של עסקים למסלול. בתחילת פברואר, 83% מתוך כמיליון מסעדות שנסקרו במייטואן־דיאנפינג, פלטפורמת המשלוחים הגדולה בסין, היו סגורות. נכון ל־14 בפברואר, העסקים מוקפאים עדיין ב־87% מתוך כ־5,500 סניפים של רשת הקפה לאקין, המתחרה הסינית של סטארבקס.

 

פגיעה חסרת תקדים בטיסות

 

היקף ההזמנות של טיסות, בינתיים, מראה כי ההתפרצות הוויראלית גרמה לצניחה הגדולה ביותר בהיסטוריה בפעילות כתוצאה מאירוע בודד, כולל הסארס ופיגועי ה־11 בספטמבר 2001 — כך לפי איגל אלפא, ספקית נתונים אלטרנטיביים שבסיסה בדבלין. מאז פרץ המשבר איבדה תעשיית התעופה כ־10 מיליון מושבים לסין וממנה.

 

אנליסטים אומרים כי הפעילות הכלכלית הנורמלית היתה צריכה להתחדש בשבוע שעבר, לאחר חופשת חג הירח המורחבת. אך אינדיקטורים שונים, כולל נפח התנועה בכבישים, צריכת הפחם ומכירות הנדל"ן עדיין נמוכים באופן משמעותי מהרמות הרגילות.

 

"כל האינדיקטורים מציירים תמונה דומה, של כלכלה שעומדת מלכת מדי שנה בתקופת השנה החדשה, אך הפעם כמעט ולא חזרה לפעילות", אומר גארת' לת'ר, כלכלן לזירת אסיה בקפיטל אקונומיקס.

 

משקיעים מנסים זה זמן רב לחפש אחר רמזים לחוסנה של הכלכלה הסינית במאגרי הנתונים האלטרנטיביים, שכן הם אינם סומכים בהכרח על אמינות הנתונים הרשמיים המגיעים מבייג'ינג, לעתים גם באיחור ניכר. עתה מצטרף לכך קיפאון כמעט מוחלט בסין, בעוד הממשלה מנסה להשתלט על התפשטות הנגיף.

 

מין דאי, אסטרטג לזירת אסיה־פסיפיק במורגן סטנלי, אמר ללקוחותיו החודש כי "השאלה הנפוצה ביותר בקרב משקיעים כיום היא קרוב לוודאי כיצד להתחקות אחר התחדשותו של הייצור בסין". עמיתיו של דאי במשרדי החברה, השוכנים במרכז הסחר הבינלאומי של הונג קונג שגובהו 118 קומות, הבחינו כי בחודש החולף הראות טובה יותר, בעקבות השבתת המפעלים בסין. מדידת זיהום האוויר הראתה כי היקף הפעילות התעשייתית נמוך ב־50% עד 80% מהרמות הרגילות.

 

"זה יהיה רבעון מכוער"

 

כלכלני גולדמן זאקס ציינו התאוששות קלה בנתונים מסוימים בשבוע שעבר. עם זאת, בשורה התחתונה הם אומרים כי "במונחים אבסולוטיים, כל המדדים שאנחנו עוקבים אחריהם במגזרי התעשייה והשירותים נותרו חלשים במחצית הראשונה של פברואר".

 

נתונים רשמיים יאשררו את הרמזים היוצאים עתה ממספרים בזמן אמת, אומר מאט הריס, ראש מחלקת אסטרטגיית השקעות בחברת הייטאוור בניו יורק. "הצפי הוא כי נתחיל לראות נתונים חלשים יותר בשבועות הקרובים", ציין.

 

טרייסי צ'ן, מנהלת תיקי השקעות בבראנדיוויין גלובל אינווסטמנט, בפילדלפיה, אומרת כי התחושה כעת היא כמו "לטוס בחשיכה". צ'ן מחפשת רמזים בתוך ים הנתונים הדיגיטליים שסין מייצרת. היא בנתה לוח מעקב המסתמך על 20 נקודות ייחוס, כולל מידע המגיע ממנוע החיפוש באידו, וכן נתונים יומיים המנטרים את מספר הנהגים בכבישים באמצעות חברת הניווט הלווייני טום־טום. "המספרים לא מעודדים", היא אומרת. "הרבעון הראשון הולך להיות מכוער מאוד, כל הנתונים מאותתים על כך".

 

 

x