$
כלכלה ומדיניות

סין: המעצב תמך במחאה בהונג קונג - ונייקי ביטלה מכירת קולקציה של נעלי ספורט

מהדורה מוגבלת של נעליים שעוצבה על ידי סטודיו אנדרקאבר של המעצב היפני ג'ון טאקאהאשי, הורדה מהמדפים לאחר שבחשבון האינסטגרם שלו פורסמה תמונה מהפגנה שהתקיימה בתחילת החודש בהונג קונג. התמונה עוררה תגובות זועמות - ונמחקה

שירות כלכליסט 13:0526.06.19

נייקי ביטלה את המכירה בסין של קולקציית נעלי ספורט במהדורה מוגבלת, לאחר שהמעצב היפני שלהן הביע תמיכה במחאה המתרחשת בהונג קונג נגד השלטונות הסינים; כך מדווח הפייננשל טיימס. הפרשה מדגישה את הסיכונים הפוליטיים שלוקחות על עצמן חברות מערביות הפועלות בסין.

 

המהדורה המוגבלת עוצבה על ידי סטודיו אנדרקאבר, של המעצב היפני ג'ון טאקאהאשי, והמחאה נגדה התפשטה לאחר שבחשבון האינסטגרם של הסטודיו פורסמה תמונה מהפגנה שהתקיימה בתחילת החודש בהונג קונג, נגד הצעת חוק שהייתה מאפשרת הסגרת תושבים לסין.

 

חנות נייקי בשנגחאי, סין חנות נייקי בשנגחאי, סין צילום: איי אף פי

 

הפוסט עורר תגובות זועמות בקרב משתמשי האינסטגרם בסין, עד כדי כך שבאנדרקאבר העדיפו למחוק אותו. בסטודיו הדגישו כי מדובר היה ב"דעה אישית של אדם אחד", שפורסמה בטעות.

 

לפי YYSports, הקמעונאית הסינית שבבעלות פו שנג אינטרנשיונל, השותפה האסטרטגית של נייקי בסין, הם קיבלו הודעה דחופה מענקית ציוד הספורט האמריקאית שהובילה להפסקת מכירת קולקציית הנעליים, שהושקה רק ב-14 ביוני. רשתות נוספות בסין הורידו את הנעליים מהמדפים מבלי לתת הסבר למהלך. כך למשל, הקמעונאית המקוונת דוניו הסירה מהאתר את כל המוצרים של מותג אנדרקאבר בשל "סיבות מיוחדות", אך לא פירטה מעבר לכך. מנייקי לא התקבלה תגובה לדיווח.

 

עם זאת, לפי ההערכות השערוריה לא באמת תשפיע על ההכנסות של נייקי בסין, שכן החברה הגיבה במהירות והנעליים שווקו כמיועדות לאספנים ולא כמוצר צריכה המוני. נייקי, כמו גם המתחרה אדידס, נהנות בשנים האחרונות מצמיחה מהירה בסין, על רקע הפיכת ההתעמלות לטרנד פופולרי במדינה. היקף מכירות נייקי בסין עמד בשנה שעברה על 5.1 מיליארד דולר, עלייה של 18% לעומת השנה הקודמת.

 

נייקי היא כאמור לא החברה המערבית הראשונה שמסתבכת בסין. בשנה שעברה יצרנית הרכב הגרמנית מרצדס בנץ נאלצה להתנצל פומבית פעמיים, לאחר שציטטה את הדלאי לאמה בפוסט בחשבון האינסטגרם שלה. ממשלת סין מתייחסת למנהיג הרוחני של טיבט כאל גורם מסוכן. בדומה, רשת האופנה האמריקאית גאפ חטפה ביקורת בשנה שעברה בעקבות פוסט ברשת החברתית הסינית וויבו, בו פרסמו תמונה של חולצה עליה מודפסת תמונת של מפת סין שלא כללה את טייוואן, דרום טיבט וים סין הדרומית. גם במקרה הזה, גאפ נדרשה להתנצל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x