$
כלכלה ומדיניות

"אנחנו יכולים ללמוד מישראל על נושא המים, אתם תלמדו מאתנו על ההתמודדות עם פסולת"

ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש, שמבקר בישראל, אמר ל"כלכליסט": "אנחנו רוצים לשנות את המיתוג של צ'כיה ממדינה של סיפורים למדינה ששייכת לעתיד"

עדי ברק 20:5720.02.19
"בילינו יומיים בישראל ויש לנו הרבה רעיונות לגבי שיתופי פעולה אפשריים. ישראל היא שותפה אסטרטגית מבחינתנו" - כך אמר היום (ד') ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש בעת ביקורו במרכז פרס לשלום ולחדשנות. לדבריו, "אני מאמין שיש לנו הרבה מה ללמוד מישראל בכל הנוגע לניהול משק המים, וישראל יכולה ללמוד מאיתנו על דרכי התמודדות עם פסולת".

 

מוקדם יותר השבוע הציג באביש בצ'כיה את אסטרטגיית החדשנות של המדינה עד 2030. אז אמר כי צ'כיה שואפת להיות במקום של כבוד בין המדינות האירופיות המובילות בחדשנות כמו שבדיה, דנמרק, שוויץ ופינלד. לשם כך, מתכננת הממשלה להשקיע 2.5% מהתמ"ג במחקר ופיתוח ב-2025 ו-3% מהתמ"ג עד 2030.

 

"אנחנו רוצים לשנות את המיתוג של צ'כיה ממדינה של סיפורים למדינה ששייכת לעתיד", הסביר באביש ל"כלכליסט". "האסטרטגיה שלנו היא להשתנות ממדינה שמתכננת למדינה שמשקיעה במחקר ופיתוח וגם מייצרת את המוצרים הסופיים", הדגיש. "הצענו לקיים בצ'כיה ועידה ישראלית לחדשנות, ואני מקווה שישראל תקבל את הזמנתנו, חשוב לנו ללמוד מישראל על יכולות רפואיות בתחום הקנאביס".

 

אנדריי באביש אנדריי באביש צילום: EPA

 

"בשנים האחרונות צ'כיה סובלת מבצורת קשה, והיא רואה את ישראל כמי שיכולה לסייע לה להתמודד עם המשבר, לחלוק ידע בתחום ניהול מים", אמר ל"כלכליסט" דניאל מרון, שגריר ישראל בצ'כיה. לדבריו, צ'כיה רואה בישראל שותפה חשובה במימוש האסטרטגיה המושקת בימים אלה.

 

פרט לישראל, צ'כיה מעוניית לקבל גם רוח גבית מהאיחוד האירופי. "האיחוד האירופי מתכנן להקים מרכזי חדשנות בכמה מוקדים, צ'כיה שואפת להיות אחת המדינות בה יוקם מרכז בינה מלאכותית", ציין מרון.

 

על פי הערכות, פינלנד ודנמרק הן המתחרות החזקות מול צ'כיה, אם כי יש אפשרות שבסופו של דבר יחליט האיחוד להקים כמה מרכזי חדשנות במקום אחד אזורי.

 

בינתיים, האיחוד האירופי מקשה על הכלכלה הצ'כית, עם שאיפותיו להמיר את כלי הרכב באיחוד לרכבים חשמליים. "ייצור המכוניות וחלקי הרכב הוא תחום משמעותי מאוד בכלכלה שלנו. עשירית מכל כלי רכב גרמני יוצר למעשה בצ'כיה", אמר באביש. "האפשרות של הטלת מכסים אמריקאיים על כלי רכב אירופיים היא בהחלט איום, אבל בטווח הרחוק האיום הגדול ביותר מבחינתו הוא שאיפתה של בריסל להמיר את תעשיית הרכב לכלי רכב חשמליים. העלויות גבוהות מאוד וזה משנה לחלוטין את מבנה התעשייה", הסביר. לדבריו, לצ'כיה יהיה קשה להתמודד עם שינוי בהיקף נרחב בתחום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x