$
כלכלה ומדיניות

פיצה האט ו-KFC מפסידות לרשתות המקומיות בסין

חברת יאם צ'יינה, זכיינית רשתות המזון המהיר האמריקאיות, מתמודדת עם האטה במכירות. למרות פתיחת עשרות סניפים בחודש, הלקוחות הסינים נוהרים למתחרות שמציעות מנות מקוריות שמושפעות מהמטבח המקומי

שירות כלכליסט 08:2305.09.18

רשתות מזון מהיר אמריקאיות הפועלות בסין מאבדות מזוהרן בעיני המקומיים - כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל".

 

חברת יאם צ'יינה, שמפעילה את רשתות קנטאקי פרייד צ'יקן (KFC) ופיצה האט בסין, סובלת מהאטה במכירות לנוכח עליית רשתות מקומיות שפונות לקהל צעיר, והמבחר הגדול שמציעות חברות שליחויות המזון בערים הגדולות.

 

יאם ניסתה להתאים את עצמה לנוף המשתנה, והיא ממשיכה לפתוח עשרות סניפים בכל חודש. בנוסף, היא השקיעה גם באפליקציית תשלום באמצעות הטלפון הנייד, ובשינוי המנות בתפריטים. מאמצי השיווק של החברה כללו שימוש במשחקי וידיאו מקוונים ושכירת כוכבי פופ סיניים בתור פרזנטורים. למרות כל המהלכים הללו, המכירות בסניפים שפתוחים יותר משנה הן בפיצה האט והן ב־KFC רשמו ירידה ברבעון שהסתיים ב־30 ביוני. בשני הרבעונים קודם לכן היתה הצמיחה במכירות נמוכה יחסית לרבעונים המקבילים שבשנה שלפני כן.

 

 צילום: בלומברג

 

 

על רקע המגמות הללו, מניית יאם צ'יינה איבדה כ־20% ממחירה מאז ינואר. המניה רשמה התאוששות מסוימת בחודש שעבר, לאחר שקבוצת חברות בהובלת קרן הפרייבט אקוויטי KKR הציעה לרכוש את יאם צ'יינה ולמחוק אותה מהמסחר בבורסת ניו יורק. אבל, החברה דחתה את ההצעה, שנעשתה לפי הערכת שווי של 17 מיליארד דולר.

 

נחמה פורתא במשלוחים

 

ההאטה במכירות של KFC ופיצה האט בולטת במיוחד לנוכח העובדה כי מכירות ענף המזון והמשקאות בסין צומחות בקצב שנתי של 10%, כך לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה המרכזית של סין. שינוי בטעמי הלקוחות, חשש מרמת תברואה נמוכה ומבחר מצומצם של אפשרויות הם ככל הנראה הגורמים לירידה במכירות רשתות המזון המהיר.

 

מתחרות מקומיות זיהו את ההתלהבות היורדת מהרשתות האמריקאיות, ומיהרו להציע חלופות. נוסף על רשתות שמציעות אוכל אסייתי מסורתי, ישנם חידושים. כך, למשל, אחת המנות הפופולריות ב"לה סזאר", המתחרה העיקרית של פיצה האט, היא פיצה בתוספת הפרי האסייתי דוריאן.

 

כדי להתמודד עם האתגר, החלה פיצה האט להגיש פיצת דוריאן משל עצמה, וגם פיצות בתוספות המתאימות לחך המקומי כמו סרטני נהרות וחלזונות ים. בינתיים, הצעדים הללו לא נשאו פרי. "יש יותר תחרות והצרכנים נעשו בררנים יותר", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" ז'ו יאנג, אנליסט מזון ומשקאות בחברת מחקרי השוק דאטוויי הורייזן.

 

אפליקציות הזמנות מזון כמו מייטואן ו־Ele.me שפופולריות מאוד בסין השפיעו גם הן על השוק. פיצה האט ו־KFC יכולות למצוא נחמה פורתא בכך שלפחות בחזית זו הן נחלו הצלחה יחסית. אפליקציות המשלוחים שלהן הצליחו להגדיל את נתח המשלוחים בכלל ההכנסות של יאם צ'יינה מ־10% ב־2016 ל־14% בשנה שעברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x