$
המזרח התיכון

נהיגת נשים בסעודיה תוציא אותן לעבודה ותפגע באובר

החלטת סלמן מלך סעודיה להתיר נהיגת נשים בממלכה החל ב־2018 צפויה להוסיף 17 מיליארד דולר בשנה לתמ"ג ולהכפיל את יבוא כלי הרכב. המפסידים: 1.4 מיליון נהגים פרטיים וחברות שיתוף הנסיעות שנשים מהוות 80% מלקוחותיהן

דורון פסקין 06:5601.10.17

ההחלטה ההיסטורית שפרסם המלך סלמן בשבוע שעבר להתיר לראשונה נהיגת נשים בסעודיה היא בבחינת סמן נוסף לשינוי הפוליטי, החברתי והכלכלי העובר על הממלכה.

 

בה בעת, למרות קריאות הצהלה של הנשים ומי שמכונים בממלכה "הליברלים", התקשו חלקים נרחבים בחברה הסעודית להשלים עם ההחלטה, אשר מבחינתם משנה סדרי עולם. מכך היה ניתן להתרשם ביום שלמחרת ההחלטה, כאשר ברשתות החברתיות כיכב ההאשטאג שאותו יזמו המתנגדים — "העם דוחה את נהיגת הנשים" - שזכה בתוך מספר שעות בכ־400 אלף שיתופים.

 

מה שמעיב עדיין על חגיגת הנשים היא העובדה שמדובר בהודעה כללית בלבד על היתר נהיגה החל מאמצע 2018, אך כזה המותיר פתח להצבת מגבלות ומכשולים. אלה נועדו לרצות, חלקית לפחות, את הממסד הדתי השמרני ולאותת כי אין המדובר כאן בשבירה מוחלטת של המוסכמות. כך למשל, לא נמסרו התנאים לנהיגת הנשים, וההחלטה נתונה עדיין להמלצות ועדה מיוחדת שהוקמה לצורך העניין.

 

משהו מתחיל להשתנות

 

בעבר, כאשר מועצת השורא (מעין פרלמנט) דנה בסוגיה, היא התנתה את נהיגת הנשים לבנות 30 ומעלה. כן הותנתה נהיגתן בהסכמה מפורשת של הפטרון, אב למשל, ונמנעה מהן נהיגה בשעות הלילה או באזורים שאינם עירוניים.

 

למרות הכרסום המסוים שנרשם בחודשים האחרונים ביישום הקפדני של החוקים הנוקשים במדינה כלפי נשים, יש לזכור כי הן עדיין נמצאות בשולי החברה הסעודית. כך, למשל, אין בממלכה חוק נגד הטרדת נשים. ייצוג הנשים במוסדות המדינה הסעודים הוא זעום, ותקרת הזכוכית של מינוי שרה בממשלה הסעודית טרם נפרצה. ביטול איסור הנהיגה נוטע תקווה כי אחרי שנים של מאבק ציבורי, משהו אכן מתחיל להשתנות. ההנחה היא כי הדור החדש של ההנהגה הסעודית רואה באישה מרכיב חיוני ברפורמה הכלכלית הנרחבת שאותה הוא מבקש ליישם בשנים הבאות. עם זאת, גם לנשים ברור כי התהליך עוד מורכב, בוודאי בחברות המסורתיות והשבטיות מחוץ לערים הגדולות ריאד וג'דה.

 

התקשורת הממסדית הסעודית יצאה מגדרה כדי לשבח את החלטת המלך, כשאחד הטיעונים המרכזיים לאישור נהיגת נשים נובע מצורך כלכלי. ארמון המלוכה ומומחים מטעמו גורסים, כי אחת ההשפעות החשובות ביותר של ההחלטה תהיה צמצום ממדי האבטלה בקרב נשים. פעילות למען זכויות נשים בממלכה חזרו ואמרו כי סיבה מרכזית לשיעורי האבטלה הגבוהים בקרב נשים היא איסור הנהיגה. זאת נוסף על איסור העסקתה בחברת גברים. תלותה של האישה בנהג, בבעל או בפטרון כדי לצאת מהבית ולהגיע למקום העבודה, שיחקה תפקיד חשוב בהחלטתן להמנע מכך.

 

הנתונים העדכניים מלמדים ששיעור השתתפות הנשים הסעודיות בכוח העבודה מגיע לכ־22% בלבד, בעוד הן מהוות כ־49.6% מכלל בוגרי המוסדות האקדמאיים. לפי הנתונים, לפחות כל אחת משלוש נשים בממלכה מובטלת, בעוד שיעור האבטלה הכולל במדינה נע סביב 12%. למעצבי המדיניות הכלכלית בסעודיה ברור כי יידרשו שנים בטרם יורגשו ההשפעות הכלכליות של ההחלטה. בה בעת, הדבר תואם את היעד שהוצב בחזון 2030 למשק הסעודי — העמדת שיעור השתתפות הנשים בכוח העבודה על 30%, נתון שיתרום לתוצר המקומי הגולמי עוד כ־17 מיליארד דולר בשנה.

 

אשה סעודית במרכז קניות בריאד אשה סעודית במרכז קניות בריאד צילום: איי.אף.פי

 

בסעודיה צופים כי יישום ההחלטה לאפשר נהיגת נשים יוביל בשנים הקרובות לשינוי משמעותי בדפוסי ההוצאה של משקי הבית. נתונים שפורסמו בסוף הרבעון הראשון של השנה מצביעים על כך שמשקי הבית בממלכה מוציאים קרוב ל־7 מיליארד דולר בשנה על שכרם של כ־1.4 מיליון נהגים, בעיקר זרים ממדינות מזרח אסיה. אבל השכר החודשי של הנהגים (כ־500 דולר בחודש) הוא רק חלק מההוצאה של משקי הבית הסעודים עליהם. לכך יש להוסיף הוצאות נוספות כמו הנפקת ויזה, אישור תושבות, הוצאות על כרטיסי טיסה ועוד. יש לזכור כי לפי נתונים שפורסמו בעבר בערב הסעודית, נשים עובדות נאלצות להוציא בממוצע מחצית משכרן על שירותי תחבורה.

 

בעתיד, הוויתור של משקי הבית על העסקת נהגים פרטיים צפוי להוביל להפניית ההוצאה הזו לאפיקים אחרים, בעיקר לצריכה, דבר שצפוי להגביר את הצמיחה במשק הסעודי.

 

פריחה למכוניות קטנות

 

ענף הצפוי לצאת נשכר מהפניית הכספים הוא כלי הרכב והמגזרים הנלווים, כמו ביטוח ומכונאות. בתוך שנים מיישום ההחלטה, תירשם צמיחה ברכישת כלי רכב עבור הנהגות החדשות, בעיקר בערים המרכזיות. בשנה שעברה ייבאה הממלכה כ־750 אלף כלי רכב ובימים האחרונים מאז פרסום ההחלטה הופרחו באוויר הערכות אופטימיות בדבר הכפלת הנתון ל־1.5 מיליון רכבים בשנה לאחר יישום ההיתר. עם זאת, אין להפריז בשיעורי הצמיחה, שכן מרבית המשפחות הסעודיות ממעמד הביניים הן כבר עתה בעלות שני רכבים.

 

בכל אופן, העלייה הצפויה היא בגדר חדשות טובות ליצרניות הפופולריות בממלכה - טויוטה ויונדאי השולטות בכ־60% מהשוק. חברות אלה יצטרכו ככל הנראה להתאים עצמן לצרכים החדשים של השוק הסעודי - מרכבי ארבע על ארבע לרכבים קטנים יותר המתאימים לנשים עובדות או סטודנטיות.

 

המלך סלמן המלך סלמן צילום: איי אף פי

הצפי לגידול בביקושים בשוק המכוניות הסעודי, שבשנים האחרונות דווקא התכווץ, משתלב היטב עם חזון 2030. תוכנית זו ששמה לה למטרה לנתק את התלות הכמעט מוחלטת של המשק הסעודי בהכנסות הנפט הקדישה מקום של כבוד לפיתוח תעשיית הרכב בממלכה. הדבר משתלב עם הרצון לקלוט טכנולוגיות מתקדמות ולספק לצעירים הסעודים מקומות תעסוקה מתאימים. בחודשים האחרונים הגיעו הסעודים להסכמה עם טויוטה בדבר ביצוע מחקר היתכנות להקמת מפעל מקומי בממלכה. מגעים בנושא מתקיימים גם עם חברת יונדאי וחברת ניסאן.

 

לצד התועלות הכלכליות, ישנם מגזרים שקיבלו בדאגה את ההודעה. בראש ובראשונה, הנהגים הזרים, שרובם צפויים לאבד את מקום עבודתם. עם זאת, האופוריה בקרב המומחים הסעודים על הירידה הדרסטית הצפויה בתעסוקת זרים והעברות הכספים מסעודיה לארצות מולדתם, עשויה להתברר בעתיד כמקח טעות. התרחבות ענף מכונאות הרכב לאחר שתחל נהיגת הנשים תאוייש ברובה על ידי עובדים זרים, שכן סוג זה של עבודת כפיים אינו חביב במיוחד על הסעודים.

 

חברות המציעות שירותי תחבורה לנשים, ובעיקר תחבורה שיתופית כמו אובר וכרים, מודאגות גם הן. כ־80% מהמשתמשים באפליקציות אלה בסעודיה הן נשים ומחצית הנהגים (מתוך כ־50 אלף) הם סעודים. הצפי לירידה בביקושים מצד נשים גורר תחזיות שחורות עבור החברות הללו בשנים הבאות. עם זאת יש לזכור כי ממשלת ערב הסעודית, באמצעות קרן ההשקעה הציבורית שלה השקיעה 3.5 מיליארד דולר באובר ב־2016, ולכן לא סביר כי תתן ידה לפגיעה קשה בעסקיה. זאת אלא אם תמצא דרך אחרת לשימור הרווחיות, ייתכן ובאמצעות שילוב נשים.

 

הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x