$
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

רשת המסעדות הכי נחשבת בסין נתפסה עם חולדות במטבח

הסינים כבר רגילים לשערוריות מזון אבל מרשת האידילאו בעלת המוניטין המושלם והשירות המוקפד אפשר היה לצפות ליותר. ההתנצלות המהירה בכל זאת נתנה לה נקודות זכות

אופיר דור, בייג’ינג 17:1202.09.17

בטיחות מזון היא אחד הנושאים המטרידים ביותר עבור סינים כיום, לצד מחירי הדירות העולים וזיהום האוויר הכבד. בסקר שערך מכון המחקר Pew בשנה שעברה נמצא כי 40% מהסינים מגדירים את נושא בטיחות המזון כ”בעיה גדולה מאוד”, עלייה חדה לעומת 12% בלבד שענו כך ב-2008.

 

אפשר בהחלט להבין מדוע הסינים מודאגים. כמעט לא עובר חודש שבו לא מתגלה סקנדל הקשור במזון בסין. המקרה המפורסם וכנראה גם החמור ביותר התרחש ב-2008, אז כימיקל תעשייתי בשם מלמין הוכנס לתחליפי חלב לתינוקות כדי שאלו יקבלו ציון גבוה במבחני איכות. הכימיקל שלח יותר מ-50 אלף תינוקות סינים לאשפוז, ושישה מתוכם מתו כתוצאה מהחשיפה לרעל.

 

יותר מאוחר הגיעה שערוריית “שמן הביוב”, בה התגלתה תעשייה שלמה של איסוף שמן בישול משומש מהזבל או מהביוב, מיחזורו ומכירתו לדוכני רחוב במחיר מוזל. גם רשתות זרות כמו מקדונלדס ו-KFC התגלו כלא חסינות, כשנחשף כי ספק בשר מקומי מכר להן עוף ובקר שפג תוקפם.

 

בכל הנוגע לשערוריות מזון בסין נראה שהשמיים הם הגבול כולל אבטיחים שהתפוצצו לאחר שטופלו בטעות בכימיקל מאיץ גדילה ובשר ברווז שרוסס בשתן של כבשים כדי שימכר כמו בשר יקר יותר.

 

בכל זאת, לרשת המסעדות האידילאו (Hai Di Lao) זה לא היה אמור לקרות. רשת המסעדות המובילה בסין להוט פוט - מאכל סיני שיתופי בו הסועדים מבשלים בעצמם בשר, ירקות ופירות ים בציר מרק במרכז השולחן - נחשבה תמיד לבעלת מוניטין ללא דופי. הרשת המפעילה 200 סניפים בסין כמו גם מסעדות ביפן, ארה”ב, סינגפור ודרום קוריאה, ידועה בזכות השירות הקשוב והאיכות הגבוהה של המזון.

 

ידועה בזכות איכות המזון. סניף של רשת האידילאו ידועה בזכות איכות המזון. סניף של רשת האידילאו צילום: ויקיפדיה

 

בלומברג מפרגן

 

בזמן שתמתינו לשולחן באחד הסניפים של האידילאו תוכלו לקבל מסאז’ לכתפיים או פדיקור לציפורניים ללא תוספת תשלום. אחרי שתתיישבו תגיש לכם מלצרית חייכנית במיוחד מגבת לחה וסינר כדי להגן על הבגדים. אחר כך תוכלו לנשנש אבטיח ותפוזים סינים, לפני שתתחילו לאכול באמת.

 

בהאידילאו התגאו גם באתר אינטרנט בו מתפרסמות מידי חודש תוצאות בדיקות איכות מזון המבוצעות בסניפים. באתר האינטרנט מנבאת החברה כי יש רק שני דברים שיכולים להוביל לנפילתה - ניהול כושל ובטיחות לקויה במזון.

 

אך בשבוע שעבר הצטרפה גם האידילאו לסטטיסטיקה הלא מחמיאה של שערוריות מזון בסין. מצלמה נסתרת שהציב גוף תקשורת מקומי בשם Fawan גילתה באחת ממסעדות הרשת בבייג’ינג מטבח מטונף ושורץ חולדות עם מדיחי כלים סתומים מאוכל רקוב, מטאטא ויעה שעוברים ניקוי בכיור שבו שוטפים גם צלחות, וכף מרק שמשמשת לניקוי צינור ביוב סתום. החברה ניסתה להדביר את החולדות פעמיים, במאי וביוני, אך אלו חזרו לאחר מספר ימים.

 

מאחורי האידילאו עומד עוד אחד מסיפורי הסינדרלה המדהימים שייצרה הכלכלה הסינית בעשורים האחרונים. המייסד ג’אנג יונג היה רתך צעיר ועני ממחוז סצ’ואן בדרום מערב סין, שהשתכר 14 דולר בלבד לחודש. רק בגיל 19 הוא זכה בפעם הראשונה לאכול במסעדה אמיתית, אך החוויה לא הותירה בו רושם חיובי. המלצרים התנהגו אליו בגסות וגם ההוט פוט לא בלט לטובה.

 

לאחר שהסתכסך עם החברה הממשלתית בה עבד, פתח ג’אנג ב-1994 מסעדה קטנטנה עם ארבעה שולחנות בלבד, שבה התחייב לתת שירות פרימיום ללקוחות. מאז התרחבה המסעדה לכדי רשת האידילאו, במקביל לזינוק בהכנסה של מעמד הביניים בסין, שהחל לצאת לאכול בחוץ יותר ויותר.

 

כיום מעסיקה הרשת כ-20 אלף עובדים, והיא צפויה לרשום הכנסות של 1.5 מיליארד דולר השנה. האידילאו נחשבת למעסיק למופת שמתגמל ומקדם עובדים מצטיינים, ואפילו מחזיק קרן לשעת חירום לסיוע למשפחות עובדים שנקלעו לצרה.

 

בראיון שנתן ג’אנג לבלומברג בתחילת החודש הוא סיפר על כוונתו לפתוח השנה עוד 80 סניפים, 10 מהן מחוץ לסין. “מיליארדר ההוט פוט של סין מוכן לכבוש את העולם”, הייתה הכותרת המפרגנת של הכתבה.

 

סיפור סינדרלה. מייסד הרשת ג’אנג יונג סיפור סינדרלה. מייסד הרשת ג’אנג יונג צילום: בלומברג

 

 

תגובה סלחנית יחסית

 

בניגוד למה שהחברה עצמה חזתה, לא נראה שהאידילאו צפויה ליפול בקרוב, על אף הסקנדל הנוכחי. למעשה, בקרב הגולשים הסינים יש לא מעט שבחרו להתייחס בסלחנות יחסית לממצאים.

 

ההתייחסות הסלחנית קשורה למוניטין הקודם של החברה, אך גם לתגובה המהירה מאוד של האידילאו לפרשה.

 

במהלך שיכול להוות דוגמה לחברות אחרות במשבר, האידילאו לא הכחישה את הממצאים או ניסתה להתחמק. בתוך שעות מפרסום התחקיר, החברה פרסמה התנצלות מקיפה והודיעה כי היא מיישמת באופן מיידי צעדים לטיפול בליקויים ובראשם סגירה של שתי מסעדות בבייג’ינג עד להודעה חדשה לניקיון כללי. בחברה אף ציינו את שמות האחראים על יישום כל אחד מהצעדים.

 

מכתב ההתנצלות שכתבה החברה ללקוחות קיבל אותי בכניסה למסעדה של הרשת במערב בייג’ינג. בשעת צהריים של יום רביעי השבוע.

 

הסניף של הרשת במערב העיר היה רחוק מלהיות מלא, אולי בגלל החדשות ואולי סתם כי בחוץ עדיין לא קר מספיק להוט פוט. מסביב נראו גם לא מעט משפחות עם ילדים שלא נרתעו ובאו לאכול. אני דווקא החלטתי לוותר, בכל זאת חולדות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x