$
כלכלה ומדיניות

סין הורידה מסי יבוא כדי להשאיר את הצרכנים בתחומה

על רקע ההאטה הכלכלית הוריד משרד האוצר הסיני ב־50% בממוצע את המס על חיתולים, ביגוד, הנעלה ומוצרי טיפוח מיובאים. מטרת המהלך: להילחם במסעות הקניות מחוץ למדינה ולעודד צמיחה באמצעות הגברת הצריכה הפרטית

שירות כלכליסט 21:3425.05.15

סין הודיעה היום (ב') כי תוריד את המסים על חלק ממוצרי היבוא, וזאת כדי לעודד את הצרכנים המקומיים להוציא את כספם בתחומי המדינה ולא במסעות קניות לחו"ל.

 

 

 

ההפחתה הממוצעת במסי היבוא עומדת על 50%. קטגוריות המוצרים שעליהם הופחתו המסים, לפי הודעת משרד האוצר בבייג'ינג, הן בגדים בסגנון מערבי, חיתולים, מוצרים לטיפוח העור, נעליים גבוהות ונעלי ספורט. הפחתת המסים תיכנס לתוקפה ב־1 ביוני.

 

 

 

תופעת האזרחים שטסים לחו"ל כדי לערוך קניות נקראת בסין "דאיגו", והממשלה הסינית החליטה לנסות ולצמצם את היקפה לאור מגמת ההאטה בקצב הצמיחה, שברבעון הראשון של השנה הגיע ל־7% בלבד - רמה המהווה שפל של שש שנים. באפריל הודיעה הממשלה כי היא מתכוונת להפחית מסים על מוצרי צריכה מיובאים, אך לא פירטה מעבר לכך. במשרד האוצר נימקו את המהלך בשאיפה "ליצור צמיחה יציבה ולקדם רפורמות מבניות".

 

ההאטה הכלכלית בסין הביאה את הממשלה לנקוט שורת צעדים שנועדה לעודד את הפעילות במשק: בראשית החודש הודיע הבנק המרכזי הסיני על הורדת הריבית השנייה בפרק זמן של כחצי שנה, וכעת היא עומדת על 5.1% על הלוואות ו־2.25% על פיקדונות.

 

כמה ימים אחר כך הכריזו הבנק המרכזי הסיני ומשרד האוצר הסיני על צעד ההקלה המוניטרי המשמעותי ביותר מאז תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק ב־2008. במסגרת המהלך, הבנקים במדינה יוכלו להשתמש באיגרות חוב של המחוזות שבהם הם פועלים כערבות להלוואות שהם יקבלו מהבנק המרכזי הסיני. בכך מתאפשר לבנקים הסיניים לקבל מימון זול יחסית לכסף שאותו הם יוכלו להלוות.

 

 

 

בסוף אפריל הודיע הבנק המרכזי הסיני על הפחתת יחס הלימות ההון שאליו נדרשים הבנקים מ־19.5% ל־18.5%. לפי ההערכות, המהלך פינה בין 200 מיליארד ל־300 מיליארד דולר במערכת הבנקאות הסינית, שאותם יוכלו הבנקים להשקיע או להלוות ללקוחות.

 

צרכנים סינים מלינים לעתים קרובות על המחירים הגבוהים שהם משלמים על מוצרי יבוא בהשוואה לשווקים אחרים, בעיקר בשל מסי היבוא הגבוהים במדינה. אנליסטים מעריכים כי צרכן סיני משלם בממוצע 20% יותר עבור מוצרי יוקרה בהשוואה לעמיתו האירופי. פערי המחיר הללו הם שדוחפים את הסינים להוציא חסכונות על מסעות הקניות המיוחדים שסייעו לצמיחת שוק מוצרי היוקרה העולמיים, דווקא בשעה שכלכלת סין מאטה.

 

טאנג ינאן (29), אדריכל משנגחאי, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "טיסה לקניות מחוץ לסין עולה כסף, סוכני הנסיעות שמארגנים את המסעות האלה לא תמיד אמינים, וכשקונים באינטרנט קשה לזהות זיופים. אם המס על מוצרי יבוא יירד עד לרמה מסוימת זה בהחלט יפתח אפשרויות".

 

במשרד האוצר הסיני מעריכים כי הפחתת המסים תביא לשינוי בהתנהגות הצרכנים ולעידוד היבוא והצריכה הפרטית. כאמור, הפחתות המס על מוצרי היבוא בסין לא יהיו זהות על כל קטגוריית מוצרים. על ביגוד בסגנון מערבי יופחת המס ל־7%-10% מרמה של 14%-23%, ועל נעליים גבוהות ונעלי ספורט יופחת המס מ־24% ל־12%. המס על חיתולים ומוצרי טיפוח יופחת ל־2% לעומת 5% ו־7.5%, בהתאמה.

 

 

 

החברות שצפויות להרוויח מהפחתת המסים הן יצרניות חיתולים דוגמת פרוקטר אנד גמבל, קימברלי קלארק ויוניצ'ארם היפנית, יצרניות נעליים דוגמת נייקי ואדידס, ויצרניות מוצרי טיפוח דוגמת לוריאל ואמורפסיפיק הקוריאנית.

 

עם זאת, לדברי האנליסט רובין קרוואלה מחברת הייעוץ SmithStreet בשנגחאי, ההשפעה של הפחתת מס היבוא על המוצרים עשויה להתברר כמוגבלת. "המחיר על המוצרים המיובאים הללו נקבע לא רק בגלל מס היבוא, אלא גם בגלל מע"מ ושרשרת אספקה סבוכה שכל שותף בה דורש את חלקו ברווח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x