שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בשולי החדשות

מדענים פיצחו את התעלומה: מדוע ההיפסטרים מגדלים זקן?

לפי צוות חוקרים מאוסטרליה, גברים נוטים לגדל זקן כשהם לחוצים, וחיים בקבוצה קטנה שבה מספר הנשים הפנויות נמצא בירידה. מדוע?

שירות כלכליסט 21:5729.03.15
מדענים חושבים שהם הצליחו לפתור את אחת התעלומות הגדולות של ימינו: מדוע כל כך הרבה גברים מגדלים כיום זקן?

 

התשובה, לפי החוקרים מאוניברסיטת מערב אוסטרליה, היא שהגברים מרגישים לחוצים מגברים אחרים ומנסים להיראות אגרסיביים יותר באמצעות טיפוח זקנים ראוותניים.

במחקר, שפורסם בכתב העת לאבולוציה והתנהגות אנושית (Evolution and Human Behaviour), צוות החוקרים בראשותו של ד"ר סיריל גרוטר, חקרו את התיאוריה לפיה בחברות גדולות, הזכרים פיתחו "סמלים" ראוותניים שאמורים להגביר את המשיכה המינית של נשים כלפיהם, ולהעניק להם יתרון על פני הזכרים האחרים.

 

הסמלים האלה כוללים את ניפוח הלחי מצד קופי אורנגאוטן, יבלות בשפה העליונה אצל קוף סלוד אף זהוב ((Rhinopithecus Rhinopithecus וזקנים אצל בני אדם.

 

גבר מזוקן. הזכרים פיתחו "סמלים" ראוותניים שאמורים להגביר את המשיכה המינית של נשים כלפיהם גבר מזוקן. הזכרים פיתחו "סמלים" ראוותניים שאמורים להגביר את המשיכה המינית של נשים כלפיהם צילום:שאטרסטוק

 

הצוות חקר 154 זנים של יונקים, ומצא שככל שחברה הולכת ונהיית צפופה יותר בזכרים והתחרות גוברת, כך הסמלים הולכים ונהיים ראוותניים יותר.

 

הזכר המודרני צריך להתחרות בעוד מאות גברים אחרים לא רק בעולם האמיתי, אלא עליו למצוא דרכים להתבלט מבין אלפי הגברים היריבים הזמינים באינטרנט. מכאן, המסקנה כנראה שגברים מגולחים מרחיקים נשים הנמשכות לגברים הנתפסים כחזקים וחשובים.

 

"כשגרים בתוך קבוצה קטנה שבה כולם מכירים את כולם בשל אינטראקציות חוזרות, יש צורך לסמל איכות ותחרותיות באמצעות קישוטים", הסביר גרוטר. "בקבוצות גדולות שבהן מוקפים בזרים, אנחנו זקוקים לכלי מהיר ומהימן כדי להעריך את החוזק והאיכות של האחרים, ובשלב זה הקישוטים המתוחכמים נכנסים לפעולה".

 

לדבריו, במקרה של בני אדם הקישוטים החיצוניים יכולים לכלול קעקועים, תכשיטים ופריטים יוקרתיים. המחקר מדגיש בעיה המטרידה את חברות מכשירי וסכיני הגילוח הגדולות, כמו ג'ילט – ירידה במכירות סכיני הגילוח. תנועות חברתיות כמו "להרוג את הגילוח" ( kill the shave), פועלות לשינוי דפוסי הטיפוח של הגברים, ובמקביל, קמו קבוצות רבות במדיה החברתית התומכות בגידול שיער פנים, וכיום ניתן לרכוש גם מוצרי טיפוח ואקססוריז לזקנים.

 

עם זאת, נראה שלא בהכרח מדובר בתופעה האופיינית לזמנים המודרניים. לטענת החוקרים, הפופולריות של שפמים בקרב הגברים הבריטים בין 1842-1971 עלתה בכל פעם מחדש כשהיו פחות נשים רווקות, ואז שיער פנים נחשב לאטרקטיבי יותר.

 

במהלך המאה ה-19, הגישה כלפי שפמים וזקנים השתנתה כתוצאה מהמלחמות בהודו ובאסיה. תרבויות רבות במזרח התיכון ובהודו קישרו בין חוכמה וכוח עם שיער הפנים, ולכן זקנים, שפמים, ובייחוד זקן לחיים הפכו לשכיחים בקרב החיילים הבריטים שהוצבו במזרח.

  

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x