$
כלכלה ומדיניות

מבחינת העסקים הקטנים בארה"ב, המיתון עדיין לא נגמר

בעלי עסקים קטנים טוענים כי חוסר הוודאות הכלכלית והלחצים האינפלציוניים מאלצים אותם להימנע מגיוס עובדים חדשים ומהוצאות הון

סוכנויות הידיעות 22:1106.07.11

בתקופה שבה מתקיימת בכלכלת ארה"ב דיכוטומיה בולטת בין מצבה הרעוע של הכלכלה לבין רווחים נאים שצפויות חברות גדולות רבות לרשום ברבעון השני של השנה, העסקים הקטנים בכלכלה הגדולה בעולם חשים שהמיתון רחוק מלהיות מאחוריהם.

 

"הוול סטריט ג'ורנל" מדווח כי בעלים של עסקים בינוניים

וקטנים רבים בארה"ב אומרים כי בשל חוסר הוודאות והלחצים האינפלציוניים הם נמנעים מלגייס עובדים חדשים ומרסנים לחלוטין את הוצאות ההון. על פי סקר שערך באחרונה מכון U.S Bancorp בקרב 1,004 חברות אמריקאיות עם מחזור שנתי של 10 מיליון דולר או פחות, 70% מהעסקים האלה לא מתכננים להגדיל את צוות העובדים ב־12 החודשים הקרובים.

 

מחציתם אמנם צפו שרווחיהם יגדלו בתוך שנה מהיום, אך 78% אמרו כי הכלכלה האמריקאית עדיין במיתון, ורבים צופים כי הוא יימשך גם בשנה הבאה. כחלק מאותה תחושה כללית, השלים בחודש מאי מדד האופטימיות של הרשות הפדרלית לעסקים עצמאיים ירידה של שלושה חודשים רצופים.

 

בחברות הציבוריות הגדולות, צמצום העלויות והעלייה במכירות - בעיקר בחו"ל - שיפרו משמעותית את מצבן הפיננסי. ואולם, מאחר שהעסקים הקטנים אחראים ליותר מ־50% מהתמ"ג והתעסוקה בסקטור הפרטי, האזהרות שמשמיעים בעלי עסקים אלה מבשרות רעות להתאוששות הכלכלית הכללית.

 

חברת טריביוט מאוהיו, שמפתחת תוכנות לניהול מלאי, היתה בטוחה בשנה שעברה כי היא נמצאת במגמת התאוששות מפני שהזמן שהיה דרוש לסגירת עסקאות הלך והתקצר. אולם עד סוף השנה עליית המכירות נעצרה וההתאוששות התפוגגה. כיום לוקח לה לפחות חצי שנה להשלים עסקה חדשה.

 

"מאחר שהלקוחות שלנו סבורים שהכלכלה במצב חלש, הם מהססים לפני כל הוצאה", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" טים ריינולדס, נשיא טריביוט. החברה ממשיכה לדרוש מ־35 עובדיה לצאת ליום חופש ללא תשלום מדי חודש, מדיניות שאומצה במהלך המיתון. ריינולדס גם דוחה את כל ההשקעות הפוטנציאליות וכן רכישת תוכנות שאמורות לסייע לו בניהול המכירות והלקוחות.

 

אחת הסוגיות המרכזיות שמכשילות את התאוששותם של העסקים הקטנים היא אשראי. עסקים בינוניים וקטנים עדיין מתקשים לקבל הלוואות. ברבעון הראשון של השנה צנחו ההלוואות לעסקים אלה ב־2.4%. לחברות הקטנות לרוב גם אין המסוגלות ליהנות מהיתרונות שבעבודה עם השווקים המתעוררים, שעליהם מתבססת הצמיחה במכירות של החברות הגדולות. לדברי ריינולדס מטריביוט, "אנחנו מוכרים רק בתוך ארה"ב", הוא אומר, "אז אין לי היכולת לנצל את השווקים הזרים שצומחים מהר יותר כפי שעושות החברות הגדולות".  

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x