$
עולם

חבילת הסיוע הסינית: הרבה רעש, פחות כסף אמיתי

המשקיעים היו מרוצים מהיקף חבילת הסיוע, אבל האופוריה עלולה להימשך רק זמן קצר. למרות שהסכום שפורסם ענקי, לא ברור כמה ממנו מורכב ממה שאנליסטים מכנים "מים אמיתיים" - כלומר החלק שהוא באמת הוצאה ממשלתית

טום הולנד, South China Morning Post, מיוחד ל"כלכליסט" 10:06 12.11.08

 

חייבים לומר שלמנהיגי סין יש את זה; אין ספק שהם עשו הרבה רעש עם ההודעה על חבילת תמריצים כלכלית בהיקף של 4 טריליון יואן (586 מיליארד דולר) ביום ראשון. הסכום בכותרות הוא באמת אדיר. כדי לקבל קצת פרספקטיבה, 4 טריליון יואן שווים ל-16% מכלל התוצרת הכלכלית של סין בשנה שעברה. או, אם מביטים על זה מזווית אחרת, הסכום הזה מספיק כדי לממן 14 אולימפיאדות בבייג'ין או לבנות 20 סכרים ענקיים. זה גם פי ארבע מהחזרי המס בשווי 150 מיליארד דולר שהנשיא ג'ורג' בוש חילק לאמריקאים בתחילת השנה, בניסיון להמריץ את כלכלתה הגדולה בהרבה של ארה"ב.

 

המשקיעים היו מרוצים מהיקף חבילת הסיוע והבורסות של אסיה ואירופה זינקו בחדות לשמע החדשות. אבל האופוריה עלולה להימשך רק זמן קצר. למרות שהסכום שפורסם ענקי, לא ברור כמה ממנו מורכב ממה שאנליסטים שבחנו את התוספות התקציביות ביפן בסוף שנות ה־90 נהגו לכנות "מים אמיתיים" - כלומר החלק שהוא באמת הוצאה ממשלתית.

 

לפי ההודעה מיום ראשון, 4 טריליוני היואן יחולקו מעכשיו ועד סוף 2010 ויושקעו ביותר מ־10 תחומים שונים. למרות זאת, מבט מקרוב על תוכנית ההשקעות והקלות המס המוצעת מלמד כי המספר שפורסם יכלול כנראה סכומים נכבדים שכבר תוקצבו בתוכניות קיימות, שיימשכו בכל מקרה.

 

למרות שפורסמו רק פרטים מעטים, עושה רושם ש־4 טריליוני היואן כוללים לפחות חלק מטריליון היואן שהוקצו לשיקום אזור סיצ'ואן לאחר רעש האדמה וגם נתח מ־2 טריליון היואן שהוקצו להשקעה במסילות רכבת בין 2006 ל־2010. גם ההקלות לחברות בתשלומי מע"מ, בהיקף של 120 מיליארד יואן בשנה, תוכננו כבר לפני חודשים והשפעתן תחל רק בשנה הבאה.

 

אם מחסרים את הסכומים הללו, יחד עם סכומים מהחלטות שכבר התקבלו, המספר של 4 טריליון יואן יתחיל להראות יותר כמו 2.3 טריליון, או פחות. כמובן שעדיין מדובר בהמון כסף, שבוודאות תהיה לו השפעה ממריצה ניכרת, אם יוציאו אותו במלואו. למרות זאת, יש סימן שאלה גדול בקשר לדרך בה החבילה תמומן.

 

כלכלנים מאמינים שלא תהיה בעיית מימון ומצביעים על כך שבייג'ינג נהנתה מעודף תקציבי בשנה שעברה ועל כך שהיחס בין החוב הממשלתי של המדינה לתמ"ג, 25%, נשאר נמוך בסטנדרטים בינלאומיים. אבל המצב הפיסיקאלי של סין טוב משנראה במבט ראשון. העודף התקציבי בשנה שעברה היה אחד השיאים במחזור הכלכלי והוא לא יחזור בקרוב.

 

כשההאטה החלה להשפיע בחודשים האחרונים, הגידול בהכנסות הממשלה הצטמק, למרות שההוצאות עלו. בנוסף לכך, כמה אנליסטים הטילו ספק בנכונות היחס שפורסם בין החוב הממשלתי לתמ"ג, בטענה שאם מתחשבים בהתחייבויות תלויות, כמו הפסדים מהלוואות רעות שנצברו במהלך הרפורמה בבנקים, אז היחס יזנק כלפי מעלה ליותר מ-50% ובייג'ינג תישאר עם הרבה פחות עודף פיסיקאלי.

 

כתוצאה מכך, בייג'ינג רוצה שהממשלות המקומיות (במחוזות המדינה) והבנקים יממנו חלק גדול מחבילת הסיוע. אבל כשהכנסות הרשויות המקומיות יורדות בחדות בזמן ששוק הנכסים מתרסק וכשהבנקים מגלים עצבנות בגלל עליית שיעור ההלוואות הרעות, הם עשויים להתגלות כשותפים סרבניים.

 

המשמעות של כך היא שה"מים האמיתיים" שמכילה חבילת הסיוע של בייג'ינג יסתכמו בהרבה פחות מ-4 טריליון היואן עליהם הודיעו ביום ראשון והסיכויים שהחבילה תצליח לשמור את הצמיחה מעל לרמה של 9%, קלושים.

 

ברור שהכלכלנים לענייני סין בסטנלי מורגן לא מתרשמים. אתמול הם הורידו את תחזית הצמיחה שלהם ל-2009 מ-8.2% ל-7.5%, למרות 4 טריליון היואן המובטחים.

x