סגור

שליטת המכונות: ההצגה שהיא מדריך הישרדות למאה ה-21

המחזאית המוכשרת יעל רונן משתפת לראשונה פעולה עם אביה, אילן רונן, מבכירי הבמאים בארץ. יחד הם מעלים ב"גשר" מחזה עתידני המתאר בשנינות את הסכנות הגלומות בטכנולוגיה, שאותו כתבה רונן בהשראת יובל נח הררי

המחזה: שנת 2040. קפיצה במכונת זמן לעתיד הקרוב ולסכנות של הדיקטטורה הדיגיטלית שמתחילה להשתלט על העולם. בכתיבה שנונה ומלאת הומור משרטטת המחזאית יעל רונן כיצד ייראו חיינו תחת שליטה של מכונות, מחשבים ורובוטים. האם נוכל לערוך גנטית את התינוקות שלנו ולשדרג אותם לפני לידתם? האם נוכל לשוחח עם מכשירים אלקטרוניים דיגיטליים? ומה יקרה כשהבינה המלאכותית תשתלט על חיינו? רונן כתבה את “[ר]אבולוציה” יחד עם שחקן תיאטרון הגורקי הגרמני דימיטרי שאד, והמחזה עלה בהמבורג לפני הסגר הראשון של הקורונה.
"בהתחלה התכוונתי לעבד את ספרו הראשון של יובל נח הררי, 'קיצור תולדות האנושות', אבל אז קראתי את '21 מחשבות על המאה ה־21', והחלטתי לעבד אותו. חשבתי שבוער יותר לדבר על הטכנולוגיות שבהדרגה משתלטות לנו על החיים ומכתיבות את סדר היום בלי שנערך דיון אתי ופילוסופי בהשלכות שלהן, והרגשתי צורך להביא את הספר הזה אל הבמה. אי אפשר באמת לעבד אותו כי הוא ספר אינפורמטיבי, והרעיון היה להציג את העולם הדיסטופי אוטופי שהררי מציג, ולראות איך עשויים להיראות החיים שלנו והדילמות היומיומיות בתוך העולם הזה. זו מין גרסה בימתית ל'מראה שחורה' שמבוססת על התיאוריה שלו".
רונן ("המדריך לחיים הטובים", "פלונטר", "הדור השלישי", "היום לפני היום האחרון") חיה ויוצרת בברלין, בין השאר בתיאטרונים הנחשבים הגורקי והשאובינה. ב־2017 זכתה בפרס אירופה היוקרתי לתיאטרון, בחודש שעבר זכתה יחד עם שלומי שבן ואיתי רייכר בפרס היוקרתי לתיאטרון בגרמניה Theatertreffen עם המחזמר "Slippery slope" שאותו כתבה וביימה. “[ר]אבולוציה” עובד גם לסדרת טלוויזיה בהולנד.

1 צפייה בגלריה
פנאי  הבמאי אילן רונן מדריך את השחקנית רות רסיוק
פנאי  הבמאי אילן רונן מדריך את השחקנית רות רסיוק
הבמאי אילן רונן מדריך את השחקנית רות רסיוק. “זאת הרפתקה”
(צילום: אוראל כהן)

משתתפים: אלון פרידמן, גלעד קלטר, רות רסיוק, עידו מוסרי, מיכל ווינברג.
הבמאי: אילן רונן כיהן כמנהל אמנותי של התיאטראות החאן, הקאמרי והבימה והיה נשיא איגוד תיאטרוני אירופה. ביים מאות הצגות, בהן “הקומיקאים”, “הסוחר מוונציה” ו”מחכים לגודו”. זו הפעם הראשונה שלו בתיאטרון גשר. "המחזה מתאים לגשר, שהוא תיאטרון מחפש”, הוא אומר, “זה לא מחזה שגרתי ולא בטוח שכל תיאטרון היה מעלה אותו בגלל צורת הכתיבה והשבירה של הסצנות. זו הרפתקה".
יעל לקחה את החומר, המחשבות והרעיונות מהספר ויצרה סדרה של מפגשים בחיי היומיום. כל סצנה עומדת בפני עצמה ועם הזמן מגלים שחלק מהדמויות חוזרות. "כביכול, זה פסיפס של סצנות אבל בסוף מסתבר שהסיפורים קשורים”, מסביר אילן, “הכל קשור לפוטנציאל שיש בעולם הדיגיטלי וכמובן גם לסכנות, ויעלי הביאה את זה לקיצון, קצת סאטירי עם הרבה הומור כדרכה".
העבודה: זו העבודה המשמעותית המשותפת הראשונה של אילן עם בתו (שלפני 20 שנה היתה עוזרת במאי שלו ב"הבכיינים" ו"קן הקוקיה"). "יש בזה משהו מאוד מרגש" אומר האב, ובתו מסכימה: "אפשר להגיד שהוא המאסטר הראשון שלי, והאדם שלמדתי ממנו הכי הרבה ונתן לי השראה גדולה איך לעבוד. עם השנים פיתחנו צורות עבודה שונות, ועדיין אנחנו אוהבים לבקר אחד בחזרות של השני ולתת הערות ופידבקים. יש לנו המון אמון וביטחון אחד בשני אז זו סגירת מעגל מדהימה. היום, אחרי שעשיתי את הדרך שלי, אנחנו יכולים למצוא את המקום ששוב יכולים לשתף פעולה ולעבוד, הפעם בגובה העיניים. אני סומכת עליו ועל היכולת שלו להוציא את המיטב מהשחקנים, וידעתי שהוא יביא כיוון אחר לחלוטין ממה שאני עשיתי. הסברתי לו מה חשוב ומשמעותי לי אבל זה כיף לראות איך הוא מוביל את זה למקומות שלו". בחדר החזרות עובד רונן עם רסיוק, מוסרי וקלטר על סצנה של בני זוג שמגיעים לרופא לקראת לידה של ילדם השני. הם מבינים שצריך לשדרג אותו, לערוך אותו גנטית או כמו שהרופא אומר: לעשות לו אופטימיזציה. "אין חברת ביטוח שתבטח ילד שלא עבר עריכה גנטית", אומר להם הדוקטור, ומאפשר להם לבחור גם את תוחלת החיים. רונן בונה איתם את הסצנה שהיא מטרידה ומשעשעת בו־זמנית.
הבמה: מעוצבת בסגנון עתידני על ידי עדי מיכאל קרמנקו בשילוב וידיאו של סטפאנו די בודו. ברזלים מחזיקים לוחות מלבניים גדולים שמשנים את הזווית שלהם ועליהם בין היתר מוקרן הווידיאו. התלבושות (יהודית אהרון) מודרניות עם טאץ' עתידני.
הצגה ראשונה: 7.7.22

הצגה:
[ר]אבולוציה - מדריך להישרדות במאה ה–21
מאת: יעל רונן ודימיטרי שאד בהשראת ספרו של יובל נח הררי "21 מחשבות על המאה ה–21"
בימוי: אילן רונן
תיאטרון: גשר