סגור
המפיק פילוני דני קרק פנאי
המפיק פילוני (צילום: דורון עובד)

"היפ הופ זה כבר מזמן לא רק מחאה חברתית"

20 שנים אחרי המופע שהוליד בעצם את הראפ הישראלי יזם המפיק פילוני מופע ענק שיחגוג את פריחת הסצנה. "הצעירים לקחו הכל דרגה קדימה"

לפני 20 שנה יזם המפיק המוזיקלי וגיטריסט להקת שב"ק ס' פילוני (דני קרק) את המופע "כל הקופה", שבו כינס אמני ראפ והיפ הופ לשיתופי פעולה וחיבורים מיוחדים. ב־27 באוגוסט תעלה בהיכל מנורה בתל אביב הגרסה העדכנית בניהולו האמנותי של נועם פיינגולד וקבוצת TOMIX. כל השמות החמים, האולסטארס של ההיפ הופ הישראלי שחווה פריחה משמעותית מאז, יעלו לערב חד־פעמי על במת 360 מעלות, במופע שבנוי כלייב מיקס טייפ: מתגלגל מאמן לאמן ללא הפסקות.
רביד פלוטניק, טונה, נגה ארז, עטר מיינר, אקו, סימה נון, כהן, פלד וג'ימבו ג'יי ייקחו חלק באירוע המדובר של הסצנה. וגם אורי שוחט, טדי נגוסה, דיג'יי מש, שקל, צוקוש, הלם תרבות, תמיר בר, לוקץ', טפש, מבוא הדודאים ואחרים.
"הרעיון נולד לפני 20 שנה כשהסצנה התחזקה עם שב"ק, סבלימינל והדג נחש", מספר פילוני. "התחלנו ממקום שאמרו לנו שאי אפשר לעשות ראפ בעברית ואחרי האלבום הראשון של שב"ק הכתבות היו מאוד שליליות - ובמופע הזה עשינו מפגן כוח. באנו להגיד שהראפ הוא חלק מהמיינסטרים".
"השנה אחרי הקורונה החלטנו לעשות את זה שוב", הוא הוסיף. "אנחנו מביאים את המובילים והכי טובים לבמה אחת למופע של כמה שעות, כולל הדברים הכי לוהטים ברמה העולמית. יהיו הרבה הפתעות. כל יום אני מקבל טלפונים מאמנים ששואלים איך הם לא שם".
כמה שונה הסצנה אז והיום?
"שמים וארץ. גם באיך שהחבר'ה כותבים ומדברים, גם המוזיקה וגם ההקשבה של הקהל השתנתה. הכל השתדרג. שב"ק מבחינתי היו החלוצים והם תמיד יהיו מספר אחד על המיקרופון ("אני מספר אחד על המיקרופון" הוא שיר של הלהקה, מנ"ש), אבל אי אפשר להתעלם מכך שחבר'ה חדשים לקחו את זה דרגה קדימה. הדור הצעיר היום מצליח להעביר את הלייף סטייל האמיתי שלו החוצה ולהתחבר להמון נערים, צעירים ומבוגרים".
מה הביא לפריחה של הז'אנר בשנים האחרונות?
"אני לא מוזיקולוג, אני מפיק מוזיקלי שמעשן וויד, אז אני לא יודע. זה החיים שלנו ומה שאנחנו עושים מגיל 17. זה תמיד בא בגלים ובגל האחרון של רביד, טונה ופלד, הם פשוט הביאו מוזיקה מדהימה עם טקסטים מעולים שכולם התחברו אליהם. הם גם יודעים להופיע. וכשיש תכנים טובים ואיכות, אז לא מפספסים".
זה חוצה גילאים?
"לגמרי. כל אחד יכול למצוא משהו בטקסטים האלה ואני רואה את זה גם במכירות הכרטיסים וגם בהופעות: כשאני הולך לראות את האמנים האלה, יש בקהל בני 17 וחיילים וסטודנטים ומבוגרים יותר. מאוד רחב".
הטקסטים עוסקים במגוון נושאים, אבל פחות במחאה פוליטית וחברתית.
"הגישה הזאת שראפ זה מחאה פוליטית מאוד מיושנת. ראפ הוא מזמן לא כלי להביע מחאה חברתית אלא כלי שאתה מכניס בשורה אחת המון טקסט. יש הרבה מה לספר וזו דרך התבטאות, לאו דווקא על נושא כזה או אחר. זה יכול להיות על כל ביט, זה הקטע של ראפרים טובים - לא משנה איזה ביט, יש להם מה להגיד".
לצד עבודתו כמפיק מוזיקלי (לפני שבוע יצא שיר חדש שהפיק לשלמה ארצי "זה לא בא בקלות"), פילוני הוא גם המנהל האישי והמוזיקלי של מוש בן ארי ולהקת התקווה 6. מי שנעדרת מהרשימה המכובדת של "כל הקופה" היא שב"ק ס' עצמה שמתמקדת במופע האיחוד לציון 30 שנה להקמתה (24.9 בזאפה לייב פארק ראשון לציון) שעליו יחלו חזרות בקיץ. "אני אוהב להפיק אבל לא אוהב להופיע", מודה פילוני. "אבל אני כמובן שמח שמתאחדים כי זאת המשפחה שלי. הכרטיסים נחטפים וזה כיף ומשמח".