סגור
ג'רי סיינפלד דייב שאפל ג'ון סטיוארט
ג'רי סיינפלד, דייב שאפל וג'ון סטיוארט. "צנזורה לא עוזרת לאנשים עם דעות עוינות ללמוד ולצמוח" (צילום: גטי,נטפליקס, apple tv)

מנרמל אנטישמיות? כך הגיבו ג'רי סיינפלד וג'ון סטיוארט למונולוג של דייב שאפל על יהודים

הקומיקאים היהודים דחו את דברי שאפל ב-SNL, שצידד בהתבטאויות של קניה וסט לפיהן כביכול יהודים שולטים בהוליווד ו"אסור לדבר על זה". "זו לא היתה קומדיה מבוצעת היטב" אמר סיינפלד

ג'רי סיינפלד וג'ון סטיוארט, שני קומיקאים אמריקאים יהודים, הגיבו למונולוג של דייב שאפל, בתוכנית המערכונים "סטרדיי נייט לייב" בסופ"ש, שבו אמר אמירות שלדעת נציגים של ארגונים יהודיים בארצות הברית ואחרים "מנרמלים אנטישמיות".
שלשום בלילה הופיע סטיוארט בתוכנית "הלייט שואו" של חברו סטיבן קולבר, ולאחר שהתבדח על ההנחה המרומזת בדברי שאפל, כאילו היהודים שולטים בכול, הודה כי הוא ושאפל חברים, ואמר שלדעתו "צנזורה לא עוזרת לאנשים עם דעות עוינות ללמוד ולצמוח". על כך השיב לו חברה קולבר "אתה מגלה כאן נדיבות".
עוד אמר המגיש של תוכנית האקטואליה הסאטירית "הבעיה עם ג'ון סטיוארט", המשודרת באפל טיוי פלוס, כי צריך להידרש לאנטישמיות באופן ישיר, "אחרת לעולם לא נזכה להבנה אחד של השני". הוא הוסיף "תראה, אני יכול להעמיד פנים שאין טונות של אנשים במדינה הזאת ובעולם שמאמינים שליהודים יש שליטה לא הגיונית במערכות", ואפילו העיר שגם אותו מכנים אנטישמי לפעמים "כי אני נגד היחס של ישראל לפלסטינים". השאלה לדעתו היא איך מנהלים דיון ואיך מתקדמים מפה.
היום (חמישי) סיינפלד, שמיודד גם הוא עם שאפל, ואירח אותו בתוכניתו "קומיקאים במכוניות שותים קפה", נשאל על ידי "ההוליווד ריפורטר", לדעתו על דבריו של שאפל. הוא מיעט במילים, אבל היה הרבה פחות מכיל וסלחן מחברו סטיוארט. "אני לא חושב שזאת היתה קומדיה מבוצעת היטב. אני חושב שצריך להעלות את הנושא לדיון, אבל זה לא המקום לזה". כאשר נשאל אם ישוחח על כך עם שאפל באופן אישי השיב "אין לי קשר קרוב אליו. אנחנו חברים אבל לא קרובים".
שאפל, קומיקאי אפרו-אמריקאי הידוע באמירות שנויות במחלוקת, שכבר הספיק להסתכסך עם קבוצות מיעוטים אחרות בארצות הברית, פתח את המונולוג ב"סטרדיי נייט לייב", במשפט שהוא כאילו קרא מן הכתוב "אני מגנה אנטישמיות בכל צורה ואני עומד לצד חברי בקהילה היהודית". ואז הוסיף כבדיחה "ככה עושים את זה קניה". הוא המשיך ואמר שקניה וסט פשוט "שבר את חוקי עסקי השעשועים" שמכתיבים, "אם אתה שחור, אתה בכנופייה. אם אתה איטלקי, אתה במאפיה. אבל אם אתה יהודי, זה לגמרי מקרי (שיש הרבה מאוד יהודים בהוליווד והם מנהלים את העסק, ר"ק), ואסור לך לדבר על זה". עוד אמר "זה לא דבר מטורף לחשוב. אבל זה דבר מטורף להגיד בקול".
דבריו באו בעקבות אמירות אנטישמיות של קניה ווסט שבעקבותיהם חברות ונותנות חסות שלו כאדידס ניתקו איתו קשרים. גם שחקן האן-בי-אי קייריי אירווינג הצטרף לגל האנטישמיות של המפורסמים ושיתף סרט עם תכנים אנטישמיים בטוויטר.
מנכ"ל הליגה נגד השמצה ג'ונתן גרינבלט יצא נגד רשת אן-בי-סי ותוכנית הסאטירה שאירחו את שאפל. בטוויטר כתב "אין שום ציפייה שדייב שאפל יהיה מצפן מוסרי חברתי, אבל זה מטריד לראות את אן-בי-סי ו"סטרדיי נייט לייב" לא רק מנרמלים אנטישמיות, אלא הופכים אותה לפופולרית".