סגור

"להיות מוזיקאי היום זו גבורה"

נגן הקונטרבס הבינלאומי אבישי כהן מתכונן למופע הראשון שלו עם הפילהרמונית. לנגן בקורונה בלי קהל זה סבל עבורו, הוא היה יושב לבירה עם באך ואת העצה הכי טובה בחיים קיבל מצ'יק קוריאה. את כספו הוא אוהב להוציא על מכוניות יוקרה והנכס הכי יקר לו זה הכנות שלו, אף שאינו רואה פסול בלשקר

איפה אנחנו תופסים אותך?
"בבית במוצא עילית. מקסים פה. אני כאן כשאני לא בהופעות בחו"ל, או בסטודיו שלמטה"
עם מי היית רוצה לשבת על בירה?
"עם יוהאן סבסטיאן באך. הייתי אומר לו שמה שהוא עשה למוזיקה זה לא פייר, זה בעצם סגר את הבסטה לכולם. המסר שלו לעולם הוא: 'תקשיבו, אני עשיתי פה את כל הקונסטרוקציות שלי שהן מה שלא תזכו לעשות בחיים'. אני חושב שנסתדר טוב, הוא יבין אותי ואני אשתדל להבין אותו".

1 צפייה בגלריה
אבישי כהן נגן קונטרבס יוצר ג'אז ו מלחין בינלאומי פנאי
אבישי כהן נגן קונטרבס יוצר ג'אז ו מלחין בינלאומי פנאי
אבישי כהן
(צילום: יובל חן)

אבישי כהן. גיל: 51; מקום מגורים: מוצא עילית; מצב משפחתי: נשוי + 3; נגן קונטרבס, יוצר ג'אז ומלחין בינלאומי. ניגן בעבר עם צ'יק קוריאה; החודש (29 בינואר) יופיע ביחד עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית במסגרת פסטיבל החורף של היכל התרבות ת"א
על מה אתה עובד עכשיו?
"בדיוק הלחנתי את השיר 'זמרה' של נתן אלתרמן, האיש היה מעבר לגאון. כבר שש שנים אני מקיים ברחבי העולם פרויקט עם תזמורות גדולות. אני מפקיד בידיהן כמה יצירות וביחד בנינו מופע שמושתת על מוזיקה אינסטרומנטלית ושירית שלי. ערב גדוש בתרבות שהוא סיפור חיי. יש בו הרבה שירי לדינו שאמא שלי לימדה אותי בעיבודים שלי, יש שירים שלי כמו 'Nature Boy', שירים עבריים כמו 'קומי ונצא השדה' וקטעים אינסטרומנטליים שכתבתי לתזמורת. פעם ראשונה שזה יעלה בישראל (ב־29 בינואר) עם התזמורת הפילהרמונית והטריו שלי. זה מופע של ארץ ישראל היפה שזור בג'אז".
איך משפיעה הקורונה על חייך?
"כל המוזיקאים הם גיבורים עכשיו ואני מצדיע להם על כוח ההישרדות בשנתיים האחרונות. אין יותר קשה מלא להיות מסוגל לעשות את מה שאתה הכי אוהב ולא לדעת מתי הטרגדיה תיגמר. שלא לדבר על הפרנסה שנלקחה מאיתנו. תקופה ארורה. מה שהכי מעניין זה שאף אחד לא באמת מבין את הסבל של מוזיקאי בלי הופעות וקהל. החרדה והתסכול שאנחנו נמצאים בהם לא יתוארו. נפלה האדמה מתחת לרגלינו, אבל זה כבר חלק מהמציאות. זה הסטנדרט החדש".
"הייתי רוצה לשנות את ההתנהגות שגורמת לנזק לעצמי ולסביבתי. אם אני לחוץ וקשה לי אני יכול להיות פתאום קצת לא נחמד, ולא הכי קוּל שהייתי רוצה"
מה העצה הכי טובה שקיבלת?
"צ'יק קוריאה שהיה גאון ואני מתגעגע אליו מאוד אמר לי פעם שדיברנו כמו שני קומפוזיטורים: 'תדע שבכל פעם שניסיתי ליצור תקליט שיצליח, הוא מכר הכי פחות; וכשהייתי עצמי ועשיתי בדיוק מה שאני רוצה — זה יצא הכי מסחרי'. זה טוב לקבל חיזוק או הסכמה מאדם כמו צ'יק קוריאה, ואני לוקח את זה איתי".
איך אתה אוהב להעביר את שישי בצהריים?
"לרוב באים לפה חברים שכנים ואנחנו שותים קצת יין ואוכלים דברים טעימים. זה הבילוי המועדף עליי".
איזה כוח־על היית רוצה שיהיה לך?
"לא הייתי רוצה כוח־על".
באילו נסיבות יוצא לך לשקר?
"כמעט בכל דבר. מאז שאני ילד, אני זוכר את עצמי כשקרן. לשקר זה אחד הדברים שמבטאים הכי הרבה אמת ורגשות אצל אדם, זה טבעי ועל זה מושתתת ההישרדות שלנו. אני לא בא להלל את השקר, רק להגיד שזה דבר מורכב יותר מהקונוטציה השלילית שדבקה בו. יש לנו במשפחה סרטון של בת אחי כשהיתה קטנה ושואלים אותה 'מה את הכי אוהבת לעשות?', והיא עונה 'לשקר לאמא'. זה כל כך אמיתי. השקר נטוע בנו ברמות קומיות וטראגיות. זו הישרדותיות מדהימה".
מי בעיניך האדם הכי סקסי?
"זה שאוהב את מה שהוא עושה".
למה אתה מתגעגע?
"אני לא מתגעגע למשהו ממש, אני כל הזמן חושב קדימה, מעניין אותי ההמשך. אבל אני כן מתגעגע למישהו — וזה די חדש בחיי — אני בן 51 ומתחילים להיות אנשים שנעלמים לי מהחיים, כמו צ'יק קוריאה".
איפה הכי היית רוצה לגור?
"קצת בקולורדו, או באלסקה, אבל פרקטית איפה שאני גר הכי טוב לי".
על מה אתה אוהב להוציא את הכסף שלך?
"על מכוניות. אני אוהב מאוד מכוניות ואני נוסע באאודי אי־טרון חשמלית".
מה היית רוצה לשנות בעצמך?
"את הדברים שאני לא יכול, והם לא טובים לסביבה. יש בי דברים שהם בעוכריי, אני לא שולט בהם והם גורמים לנזק, רק לעצמי או גם לאנשים מסביבי. למשל אם אנחנו באיזה טור באירופה ויש עוד טיסה והופעה וקשה ואני עייף — אז אני יכול להיות פתאום קצת לא נחמד או לא נעים לסביבה שלי. פתאום אני לא מצליח להיות הכי קוּל שהייתי רוצה. זה לא משהו שאני אוהב ואני משתדל לעבוד על זה ולשפר את התנהגותי".
על מה יש לך רגשות אשם?
"על יותר מדי דברים. לא רוצה לפרט".
מה אתה מחשיב כהישג הכי גדול שלך?
"הזכות להיות אבא. זאת מתנה מדהימה".
מה מפחיד אותך?
"כלום והכל".
מה עושה אותך מאושר?
"בלידה של הבת הראשונה שלי עלמה (9) הייתי הכי מאושר בחיים".
מה הכי חסר לך בחיים?
"טבע, אין מספיק טבע אף פעם. ככל שאדם קשור לטבע, כך יותר טוב לו. אני גר בטבע אבל הוא תמיד חסר".
מה אתה מחשיב כנכס היקר ביותר שלך?
"הכנות שלי".
איזו תכונה אתה הכי מעריך אצל החברים שלך?
"את זה שהם עדיין חברים שלי".
מי האמנים שהשפיעו עליך?
"נתן אלתרמן, סטיבי וונדר, אדי פלמיירי, יוהאן סבסטיאן באך, רחמנינוב, פיקאסו, ג'ק ניקולסון, אבא שלי וצ'יק קוריאה".
אם לא היית מוזיקאי מה היית עושה?
"בטח מצייר או משהו אחר בתחום היצירה".