"גזר דין מוות": קיצוץ של עד 30% מאיים להטביע את תיאטרוני הפרינג'
קיצוץ של כ-2 מיליון שקל בתמיכת משרד התרבות, לצד הוספת שלוש קבוצות חדשות ללא הגדלת התקציב, מאיים על תיאטרון קליפה, אנסמבל אספמיה ותיאטרון מלינקי ועוד. במשרד התרבות שוקלים לבטל חלק מהקיצוץ, אך לא בטוח שזה יספיק. בתיאטרון קליפה, שעומד בפני הקיצוץ החד ביותר, מגייסים תרומות מהציבור כדי לשרוד: "מנסים להוריד אותנו"
עולם הפרינג' ספג השנה מכה חזקה בשל קיצוץ רוחבי בתמיכת משרד התרבות בקבוצות תיאטרון. הפגיעה נובעת מקיצוץ של כ-2 מיליון שקל בתמיכת המשרד לקבוצות תיאטרון, בהן תיאטרון קליפה, אנסמבל אספמיה ותיאטרון מלינקי, ובנוסף מצירוף קבוצות נוספות לתמיכה מבלי להגדיל את עוגת התקציב, כך שחלקה של כל קבוצה קטן בהתאם לקריטריונים לתמיכה עליהם היא נסמכת.
כבר בחודש שעבר שיגרו מנהלי הקבוצות מכתב לשר התרבות והספורט מיקי זוהר בו פנו אליו מתוך דאגה עמוקה ומצוקה ממשית לגבי יכולת המשך קיומם. "קיצוץ של כ־2 מיליון שקל בתקציב הפרינג' לשנת 2025, בנוסף להחלת המודל לפיו כל כניסה של קבוצה חדשה גורעת באופן ישיר מתקציב כלל הקבוצות — יוצר שילוב קטלני", כתבו המכתב. "קיצוץ כזה מהווה כ-5% מתקציב כל קבוצה וכניסה של שלוש קבוצות מהווה עוד כ-5% מתקציב הקבוצות, וכשמוסיפים לכך את הירידה בהכנסות העצמיות בעקבות המלחמה, מדובר בירידה של 10%-20% ויותר בתקציב הממוצע לקבוצה".
לטענתם, "מודל זה, שבשנה רגילה כבר מאתגר את הקבוצות הקיימות, הופך בשנה של קיצוץ לגזר דין מוות למרחב יצירתי ותעסוקתי שלם. לכך מתווספת העובדה שהמודל הלא סופי לשנת 2025 נמסר רק בנובמבר 2025, כאשר כל תכניות העבודה בוצעו, התחייבויות נחתמו, הפקות עלו, והמערכת כולה פעלה מתוך הנחה סבירה כי התקציב לא ייחתך לפתע באופן כה דרמטי. מנגנון כזה, שבו התקציב מאושר בדיעבד, אינו מאפשר ניהול תקין, אינו מאפשר תכנון, ואינו מאפשר קיום. המשמעות בשטח ברורה: השבתת פעילות, עצירה וביטול פרויקטים קיימים, הוצאות לחל"ת, פגיעה במאות ואלפי אמנים, אנשי במה, יוצרים, טכנאים וספקים, ופגיעה ישירה בקהלים ובקהילות. קבוצות הפרינג' מבינות את גודל השעה ולא מבקשות תוספת אלא לעצור את הקיצוץ, להשאיר את ה-2 מיליון שקל שנגרעו".
דליה שימקו, מייסדת ומנהלת תיאטרון אספמיה, מודאגת מאוד מהמצב אך מספרת לכלכליסט שבימים אלה יש התפתחויות וכוונה של המשרד לבטל חלק מהקיצוץ של 2 מיליון שקל. במשרד התרבות מאשרים שבימים אלה נעשית חשיבה סביב הנושא.
עד שיגיע נס החנוכה והכסף יוחזר לעוגת התקציב, אומרת שימקו: "אספמיה על פי כל הדעות היא מהקבוצות הוותיקות, מובילות והאיכותיות בישראל, והיא הולכת ונשחקת כבר הרבה שנים. הקיצוץ של השנה מביא אותנו למצב של חוסר יכולת לפעול. אם לא יחזירו את ה-2 מיליון לקבוצות - נמצא את עצמנו טובעים ואז אצטרך לחזור לנקודת ההתחלה".
נקודת ההתחלה עליה מדברת שימקו היא עשר השנים הראשונות לקיומה של הקבוצה, בה אנשים עבדו בהתנדבות מלאה. "אם לא היינו מתנדבים, לא היתה אספמיה. מה שעצוב זה שגם היום, כשאנחנו קיימים כבר 22 שנה, אנשים עובדים בהתנדבות חלקית, כי אם שחקן מקבל 400 שקל להצגה ומוזיקאי מקבל 4,000 שקל להלחנת מוזיקה להצגה שלמה, זו התנדבות חלקית".
על האפשרות שהכסף שקוצץ יוחזר אמרה שימקו: "אנחנו כבר בסוף שנה וכבר יש התחייבויות, וזה יוצר מראש חובות. צריך להחזיר את הכסף כדי שאף קבוצה לא תטבע, אבל חשוב לבדוק לאן הולכים עם זה הלאה כי ככה אי אפשר. כל הזמן מכניסים קבוצות חדשות (השנה נוספו תיאטרון המשולש, תיאטרון משו משו וקבוצת נהר אפרסמון - מנ"ש) ולא מגדילים את התקציב בהתאם. זה לא ייתכן וזה קורה כבר שנים, זאת הסיבה שאספמיה נשחקה בארבע שנים האחרונות. לפני 4 שנים התמיכה עמדה על 480 אלף שקל ועכשיו כ-380 אלף שקל, וזה אחרי שהפעילות גדלה, עשינו דברים מאתגרים יותר ויצאנו לפריפריה. אז גם קיצוץ וגם הוספת קבוצות זה כפל קיצוץ - וכולנו נטבע".
לדברי שימקו, "הקבוצה שלי קיימת 22 שנה, התקציב הזה לא מאפשר לי לעשות כלום ב-2026. אני אצטרך להוריד את העלויות של ההצגות הקיימות, שזה אומר לקצץ בשכר השחקנים המשפיל גם ככה, ולהרים הפקה חדשה בתקציב אפסי".
שימקו מברכת על כל קבוצה שנפתחת, אך טוענת כי "אספמיה עושה את מה שקבוצות אמורות לעשות וזה איכות. אני לא יכולה להתחרות מבחינת הרצות עם תיאטרון ילדים שמעלה את כיפה אדומה. איך זה קשור למה שקבוצות תיאטרון עושות? תיאטרוני ילדים זה חשוב מאוד, אבל אנחנו לא צריכים להיות באותה קטגוריה, צריך למצוא אלטרנטיבה אחרת. מעבר לזה שצריך להציל עכשיו את המצב, אלה שאלות שחייבות להישאל, זו מין תקנה פרוצה ואז מי שמוכיח שהוא הולך כברת דרך ארוכה ואיכותית הוא הראשון להיפגע. זה לא אמור להיות ככה".
מגייסים תרומות מהציבור, הבמאי פתח בשביתת רעב
תיאטרון קליפה עומד בפני הקיצוץ הגדול ביותר - ירידה של כ-30% ביחס לתקציבו בשנה שעברה. מייסדת תיאטרון קליפה, עידית הרמן, אמרה כי "ההקצבה של קליפה ירדה מ-1.2 מיליון לפני שנתיים ל-1.1 מיליון בשנה הקודמת. השנה, לאחר שנחזיר חובות שעוד יש לנו לטענת המנהל – ההקצבה תעמוד על 730 אלף שקל. יש 17 אנשים שאני משלמת להם משכורת החודש, זה ממש חותך דברים לחלוטין ואני ממש לפני בכורה חדשה. יש דיבור עכשיו על להחזיר את ה-2 מיליון, אבל כמובן שעבור קליפה זה ישנה מעט מאוד".
הסיבה שהרמן אומרת שזה ישנה מעט מאוד נעוצה בכך שהתמיכות מדי שנה נקבעות בין השאר על פי קריטריונים אמנותיים, הפקתיים ומספר הרצות של הצגות ומופעים. תיאטרון קליפה מציין השנה 30 שנה להיווסדו. הוא משלב בין אמנויות הבמה השונות - תיאטרון, מחול, מיצג ומוזיקה - ומעלה הפקות בשפה ייחודית משלו. קליפה הופיעו במהלך השנים בפסטיבלים היוקרתיים וקיימו שיתופי פעולה עם גופי תרבות שונים, בהם התזמורת הפילהרמונית.
הרמן קצת מופתעת מהחלטת הניקוד בקריטריונים לתמיכה. "הם ניקדו אותנו אפס בייחודיות ומורכבות הפקתית ואפס בתיעוד והכרה בינלאומית, ואת זה אני אומרת בעודי עכשיו ברוסיה לפני הופעה. אז יש שם איזה משהו שנעשה, מצאו פירצה איך להוריד את זה. ביקשנו ממנהל תרבות את פרוטוקול ישיבת החשב שבה הוחלט על גובה ההקצבה לקליפה לאחר הערעור. ערערנו, והמדור לתיאטרון המליץ לתקן את הניקוד שלנו במודל התמיכות וטרם נעננו".
על החשיבה שמתקיימת בימים אלה במשרד התרבות על צמצום או ביטול הקיצוץ, אמרה הרמן: "אני אתייחס לכוונה באופן דיפלומטי. השר יכול לגמרי להושיע כעת ואסור לי לחבל בזה, אם לא למעני אז למען אחרים. הם מצאו דרך להוריד אותנו – שבמקרה הכי טוב מדובר בחלמאות ובמקרה הכי גרוע - לא".
בימים אלה מנסה התאטרון לגייס כספים כדי לשרוד. "הרבה מאוד אנשים תרמו. בעיקר אמנים ואנשים שאין להם איך לגמור את החודש. היתה תרומה אחת משמעותית יותר, 20 אלף שקל, מאנשים טובים שיש להם".
השחקן והיוצר אריאל ברונז, במאי הבית של קליפה, פתח בשביתת רעב לאור המצב וטוען שמדובר ברדיפה פוליטית. הרמן מתייחסת גם לזה: "אריאל הוא יוצר מדהים וסוגת תיאטרון מחאה לא זרה לו. הוא בנאדם שהולך עד הסוף, ביצירה ובחיים. אני גאה על שהוא חלק מהיוצרים האמיצים והמגוונים של קליפה, שיש בה קיצון לכל כיוון - אנשים בעלי דעות שמאל רדיקלי ודתיים לאומיים יוצרים בקבוצה זו יחד וחושבים במשותף על מה ראוי לומר כאן אמנותית. קליפה הציגה עשרות פעולות הפגה בדרום ובצפון, גם תחת אש, ופעלה במרחב הציבורי עם פעולות אמנותיות של יופי ונחמה כל השנתיים האחרונות, כי חשבנו שצריך כאן עידוד ותקווה. זה מעניין שהורידו את הקבוצה הכי פעילה".
גם התיאטרונים הרפרטואריים ספגו קיצוץ של כ-6 מיליון שקל השנה. בשנת 2024 היה קיצוץ רוחבי בתקציב התיאטרון, וחולקו כ-129 מיליון שקל לתיאטראות (פרינג' ורפרטוארי). השנה, 2025, חולקו רק כ-121 מיליון שקל (מתוכם 88.5 מיליון לרפרטוארי). מתוך 8 מיליון השקל שקוצצו, 6 מיליון נלקחו מהתיאטרון הרפטוארי ו-2 מיליון מהפרינג'. בנוסף, שני תיאטראות עברו מאגף קבוצות תיאטרון ותיאטרון רפרטוארי קטן – תיאטרון דימונה ותיאטרון אלעד, כך שגם כאן עוגת התקציב מתחלקת בין יותר שחקנים, והתקציב לא גדל בהתאמה לפעילות.
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "השנה הצטרפו קבוצות תיאטרון חדשות למעגל התמיכה, בהתאם להחלטות ועדות המקצוע של המשרד, בין היתר קבוצות תיאטרון העונות על הגדרת 'פריפריה' וכן קבוצות שמעולם לא נתמכו בעבר. כפועל יוצא מכך, התקציב הקיים מחולק כעת בין מספר גדול יותר של גופים. משרד התרבות והספורט ימשיך להרחיב ולתמוך במגוון רחב יותר של גופי תרבות. כבכל שנה נבחן את האפשרויות העומדות בפנינו, במטרה למצוא דרכים על מנת לסייע בשמירה על חוסנם של הגופים ושמירת פעילותם".































