סגור
פנאי רועי אסף ב מופע טוטאל
רועי אסף ב"מופע טוטאל" (צילום: סער מזרחי)

קרקס פנומנלי: סרט וירטואוזי על החיים בישראל

"מופע טוטאל", יצירת הביכורים של השחקן והיוצר המצוין רועי אסף, הוא סרט וירטואוזי שהופך את הלהטוטנות והלוליינות לשפה קולנועית

זו היתה שנה טובה לחנוך לוין בקולנוע הישראלי. תחילה עם "המנצחים", סרט הביכורים של אלירן פלד, מיוזיקל מקורי ברובו המתרחש בימים שאחרי מלחמת ששת הימים, שכל המערכה האחרונה שלו מבוססת על "את ואני והמלחמה הבאה" של לוין. וכעת מגיע לבתי הקולנוע "מופע טוטאל", סרט הביכורים של רועי אסף, שנקודת הפתיחה שלו מבוססת על מערכון מתוך אותה הצגה של לוין, שהעלאתו מסבכת את גיבור הסרט. שני הסרטים נכתבו וצולמו לפני מלחמת חרבות ברזל, במה שמדגיש את העובדה שלוין הוא עדיין השראה ליוצרים בתחילת דרכם. ואולי זו גם עדות לכך שהרצון למחות נגד המוסכמות הקדושות במדינה לא עבר מן העולם, ושאפילו היוצרים הצעירים מבינים שלוין כתב את זה טוב יותר, גם לפני 57 שנים.
אסף מוכר כשחקן מצוין, שכבר זכה פעמיים בפרס אופיר על תפקידיו ב"המשגיחים" (2012) ו"ארץ פצועה" (2015). בשנה שבה זכה על "ארץ פצועה" הוא היה מועמד שלוש פעמים - פעמיים כשחקן ראשי ופעם כשחקן משנה. בשנים האלה יצר אסף שיתופי פעולה עקביים עם ארז תדמור (חמישה סרטים) ושמי זרחין (שני סרטים). ובדרך התחיל להוכיח שהוא לא רק שחקן מבצע אלא גם יוצר: הוא השתתף בכתיבת התסריט ל"ילדים של אף אחד" של תדמור, ביים סרט קצר בשם "דמגוגיה" ויצר מופע במה בשם "בורדל טוטאל". סרטו הראשון כבמאי הוא עיבוד לחומרים שהוא כבר יצר במדיומים אחרים. הייתם מצפים משחקן שמעבד את עבודתו הבימתית אל המסך שייצור סרט תיאטרלי וסטטי, אבל "מופע טוטאל" הוא הפתעה גמורה, עבודת ביכורים מסחררת שמכילה כמה קטעים קסומים של קולנוע כובש שכולו קינטיקה.
אסף מגלם את אסי, שחקן שמופיע מול אולמות ריקים בתיאטרון בירוחם ומתפרנס מהוראת תיאטרון בתיכון מול תלמידים אדישים ועוינים. מצוקת הפרנסה גורמת לכך שהוא גר עם אשתו בבית הוריו. הסרט מתחיל בשוט ארוך של כמעט שלוש דקות שבו אסי חוזר מהמילואים, מופיע כמו פאטה מורגנה מהמדבר וצועד ישר לתוך העיירה ולתוך התיאטרון. כשהוא מנסה לביים את תלמידיו ומסביר להם את משמעות המילים שכתב לוין ב"את ואני והמלחמה הבאה", הוא מדבר איתם על החשש מפני גיוס ומפני המלחמה והמוות. המשפטים האלה צולמו והופצו על ידי תלמידה עוינת והמורה מוקע כעוכר ישראל ונקרא לשימוע לפני פיטורים, בקו עלילה שמזכיר את סיפורו של המורה אדם ורטה שפוטר אחרי עימות מול תלמידה בתיכון בקריית טבעון. אולי בהשראת המופע שהעלתה רננה רז סביב השימוע שנעשה לו, גם גיבור "מופע טוטאל" הופך את השימוע שלו למופע תיאטרלי, שרק מסבך אותו עוד יותר עם הקהל שרוצה בידור ולא פוליטיקה.
אסף הוא איש קברט, לוליין ולהטוטן, והסרט שלו מציג באופן מרשים את שלל הכישרונות שלו. שיתוף הפעולה שלו עם הצלם סער מזרחי, שזכה בפרס אופיר על עבודתו בסרט (וגם צילם את "המנצחים" ואת "בחורים טובים 2"), יוצר סרט וירטואוזי שהופך את הלהטוטנות ואת הלוליינות לשפה קולנועית. בסצנה פנטסטית אחת, המצלמה סטטית למשך כמעט ארבע דקות כשאסף/אסי מבצע קטע מתוך הקברט שלו על רקע נופי המדבר; בסצנה פנומנלית אחרת, המצלמה נעה על גבי רחפן כמו זבוב בין חללי התיאטרון. זו יצירה מאנית־דפרסיבית, שהסצנות הדרמטיות והסיפוריות הן הפחות טובות בה, אבל בכל פעם שהסרט חוזר אל עולם התיאטרון, שמוצג כמו רצף המחשבות האסוציאטיבי של הגיבור (ושל היוצר), הוא מצליח להמחיש את המסר שלו: שהחיים בישראל הם תיאטרון אבסורד.