סגור
פנאי הסרט הוט קוטור
מתוך הסרט הוט קוטור (צילום: Netflix)

אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי

לאכול פסטה מיטבולס וזיטי כמו הסופרנוס, לשקוע בסיפור חניכה מרגש בשבוע האופנה בפריז, לחגוג 80 לנורית הירש, להתאהב בדמויות השוליים הרדופות של פוקנר,לשמוע את נונו וזהבה בן שרות דנה אינטרנשיונל עם תזמורת ולהתרגש מטרקטור שנכנס למוזיאון וכיסא גלגלים שעף בשמיים

מסעדה
לאכול פסטה מיטבולס וזיטי כמו הסופרנוס
לפני כמה שבועות מת טוני סיריקו, מי שגילם את פולי הבלתי נשכח ב"הסופרנוס". ועבורי כל צפייה בסדרה המופת הזאת עשה לי חשק בלתי נשלט לספגטי עם כדורי בשר. את החשק הזה בדיוק, ועוד כמה מאוויים מסוגו, מנסים לספק בחודשיים האחרונים אנשי המרקייה התל־אביבית המצוינת זופה. בפופ־אפ ארוך, המגיע לסיומו בשבוע הבא, מגישים עופר אלמליח וקובי בנדלק, צמד הבעלים־שפים, מנות קלאסיות של המטבח האיטלקי־אמריקאי כמו עוף בפרמזן, מלנזנה (חצילים עם גבינה ורוטב עגבניות), ארנצ'יני (כדורי אורז וגבינה מטוגנים) וכמובן הגביע הקדוש של כל המאפיונרים — "זיטי", מעין לזניה עם כדורי בשר או עם תרד וריקוטה, שבמקום דפי פסטה מורכבת מפסטת צינורות קצרים. הגרסה של "זופה" כל כך מוצלחת, שאם תעצמו עיניים תוכלו לדמיין שאתם יושבים בשולחן של כרמלה סופרנו.
חיליק גורפינקל
6 צפייה בגלריה
פנאי זופה פופ אפ
פנאי זופה פופ אפ
זיטי של זופה. פופ־אפ איטלקי־אמריקאי
(צילום: נעם פריסמן)
קולנוע
לשקוע בסיפור חניכה מרגש בשבוע האופנה בפריז
בסרטה "הוט קוטור", שיוצא לאקרנים היום, מצליחה הבמאית סילבי אוחיון למתוח קו בין עולם הפרברים העמוס בתי שיכונים צפופים ומוכה אבטלה לבין פריז הבורגנית והנהנתנית, בין אטלייה לתפירה עילית והשפה המקצועית הגבוהה שלו לבין התופרות שיוצרות את האופנה, מגיעות לעבודה בכל יום ממרחק, ומתוגמלות עליה מעט מדי. עלילת הסרט מתארת את המפגש בין אסתר (נטלי ביי הנהדרת), התופרת הראשית בבית האופנה כריסטיאן דיור שנמצאת בשלהי הקריירה שלה, לבין ג'ייד (לינה קודרי המצוינת), נערה קשת יום מהפרברים שגונבת את התיק שלה במטרו ומחזירה אותו, ואז נהפכת לבת חסותה ולומדת את מלאכת עשיית השמלות. לאט לאט אסתר חושפת את ג'ייד למלאכות היד — זו לא עוד עבודה — לתפיסת המוסר שלה ולאחריות.
אוחיון משלבת בכישרון הומור ורצינות, תפיסות גזעניות וסטריאוטיפים, בדידות, אחווה וכמיהה לקשר ולהכרה, ומטפלת בחינניות בענייני דת ותקינות פוליטית. כל אלה משורטטים ברקע ההכנות לתצוגת אופנה גדולה, האחרונה של אסתר בתפקידה. "זה מקצוע ששווה מיליונים, שתוכלי להעביר הלאה, זה מקור העושר, זה מזין את הגאווה והדמיון", היא אומרת לג'ייד ומגלה לה — ולנו — את האושר שבתפירה העילית.
עילית מינמר
6 צפייה בגלריה
פנאי הסרט הוט קוטור
פנאי הסרט הוט קוטור
"הוט קוטור". שילוב מרשים של הומור ורצינות
(צילום: Netflix)
מחווה
לחגוג 80 לנורית הירש
קבלות השבת הנערכות אחת לחודש בצוותא הן אירוע ייחודי בנוף המחוות הישראלי והן מוקדשות בכל פעם לאמן, אדם או גוף, שתרמו תרומה משמעותית לתרבות ולחברה בישראל. מחר תוקדש קבלת השבת, בהנחיית ליאת רגב, למוזיקאית והמלחינה כלת פרס ישראל נורית הירש שהגיעה השנה לגבורות. הירש חתומה על מאות לחנים בפסקול הזמר העברי: החל משירה הראשון "פרח הלילך", דרך "בשנה הבאה", "ללכת שבי אחרייך", "בפרדס ליד השוקת" ו"אבניבי", ועד שירי ילדים כמו "הבית של פיסטוק", "פרפר נחמד" ו"דלת הקסמים".
"האירוע נפתח לרוב בשיר שבת ולאחריו התייחסות לפרשת השבוע, והכל באווירה לא מעונבת של שישי בצהריים", אומרת העורכת נילי שחור. "שני הזמרים הצעירים נעמה נחום ובן נפתלי יבצעו משיריה, ויתארחו על הבמה גם מירי אלוני וגבי ברלין. ליאת תראיין את נורית על הבמה ותעבור איתה בתחנות המשמעותיות בקריירה הענפה שלה, וצפויות גם הפתעות נוספות".
מאיה נחום שחל
6 צפייה בגלריה
פנאי נורית הירש
פנאי נורית הירש
הירש. מירי אלוני וגבי ברלין יתארחו על הבמה
(צילום: רפי דלויה)
ספר
להתאהב בדמויות השוליים הרדופות של פוקנר
אחד הרומנים היפים ביותר של הספרות המודרנית הוא "אור באוגוסט" של וויליאם פוקנר, שעכשיו רואה אור בתרגום חדש בהוצאת פן במלאת 70 שנה לצאתו לאור. התרגום הישן של רנה לטוין היה נפלא, והתרגום החדש של שרון פרמינגר לא נופל ממנו — מדובר בחובת קריאה.
הספר נפתח בערב חג המולד בעיירה הדרומית ג'פרסון, בימי השיא של המתח הבין גזעי בין שחורים ולבנים. תינוק נעזב בפתח בית יתומים, וככל הנראה דמו מעורב — חטא חמור בחברה הנוצרית הקאלוויניסטית. התינוק גדל להיות גבר רדוף ומסתורי המכונה ג'ו כריסמס. הספר עוקב אחר קורותיו וקורות הדמויות הסובבות אותו, ובהן לנה שיוצאת לדרכים לחפש את אבי התינוק שברחמה, והכומר גייל המנודה והבודד. כולם דמויות שנודו מהחברה השמרנית וחיות בשוליה. הספר כתוב בזרמי תודעה מהפנטים, ודורש מעקב צמוד והתמסרות — אך הוא אחד הספרים הכי בלתי נשכחים שיש.
שירי לב־ארי
6 צפייה בגלריה
פנאי אור באוגוסט ספר
פנאי אור באוגוסט ספר
אור באוגוסט
(פן הוצאה לאור)
מוזיקה
לשמוע את נונו וזהבה בן שרות דנה אינטרנשיונל עם תזמורת
תהיתם אי פעם איך יישמע קאבר של גלי עטרי ל"אני לא יכולה בלעדיך" של דנה אינטרנשיונל? או קאבר של זהבה בן ל"ניצחתי"? תוסיפו לזה עיבוד תזמורתי עשיר של מאסטרו תום כהן וביצוע של תזמורת ירושלים מזרח ומערב, ותקבלו את אחת ההופעות המסקרנות של השנה שהיא גם תרומה למטרה חשובה.
כבר 20 שנה שאיגי (ארגון הנוער הגאה) מהווה בית לאלפי בני ובנות נוער להט"בים מקריית שמונה ועד אילת ונלחם בלהט"בופוביה. במוצאי שבת תתקיים בבית האופרה בתל אביב גאלה חגיגית לציון 20 שנה לאיגי עם קונצרט מחווה לדנה אינטרנשיונל, יקירת הקהילה, האישה הלהט"בית הראשונה שזכתה בתואר זמרת השנה ב־1995 ושהביאה את הדוז פואה והמקום הראשון באירוויזיון עם "דיווה" ב־1998.
לצד עטרי ובן יעלו על במת המשכן גם נונו, אנה זק, שרון חזיז, קורין אלאל, ואלרי חמאתי, דפנה דקל, איגי וקסמן, אורנה דץ ורוני דלומי. בנוסף תתקיים מחווה לצביקה פיק המנוח, שהלחין את "דיווה" ו"אני לא יכולה בלעדיך". כל ההכנסות ממכירות הכרטיסים ייתרמו לאיגי.
מאיה נחום שחל
6 צפייה בגלריה
פנאי דנה אינטרנשוינל
פנאי דנה אינטרנשוינל
אינטרנשיונל. עיבודים של תזמורת מזרח־מערב
(צילום: AP)
תערוכה
להתרגש מטרקטור שנכנס למוזיאון וכיסא גלגלים שעף בשמיים
אט אט, אך בעקביות, הופך מוזיאון חיפה לאמנות בהנהגתו של קובי בן־מאיר למקום ששווה מאוד לבקר בו. בסבב התערוכות הקודם היתה זו התערוכה המרכזית של האמן האלבני אדריאן פאצ'י, שכללה כמה מיצבי וידיאו נהדרים, ועכשיו זו התערוכה "ממציא את הגלגל" של עודד הירש.
באתר המוזיאון, כטיזר לתערוכה, מופיע סרטון קצר המתעד את הכנסתו של טרקטור למוזיאון. אין סימבול טוב יותר מזה כדי לאפיין את יצירותיו המונומנטליות של הירש: הטרקטור כסמל לאתוס הציוני, שבו נוגע הירש באופן מקורי ואירוני בעבודותיו, וריבוי המשתתפים, הקבוצה, המאפשרת לבצע את הפעולה עצמה, לא משנה עד כמה היא מופרכת — בין שזה להניף את אביו על כיסא גלגלים לראש מגדל שמירה מאולתר בכנרת בסרט "כחול 50" (2009) ובין שזה לחלץ טרקטור שקבור באדמה ולהכניסו במבצע מורכב למוזיאון. האנלוגיה המתבקשת ביצירות הללו היא למימוש החזון הציוני ולעקרונותיו שכללו, בין שאר הדברים הטובים והפחות טובים, עבודת כפיים, התקבצות סביב מטרה משותפת וביטול העצמי לטובת הכלל.
דנה גילרמן
6 צפייה בגלריה
פנאי עודד הירש  תערוכה ב מוזיאון חיפה
פנאי עודד הירש  תערוכה ב מוזיאון חיפה
מתוך "ממציא את הגלגל". אנלוגיה לחזון הציוני
(צילום: עודד הירש)