סגור

להחזיר את בוטיצ'לי למדיצ'י: התוכנית שתרחיק מבקרים מפירנצה

לתושבי פירנצה נמאס מהמוני התיירים שגדשו את העיר לפני המגפה. תוכנית חדשה תפזר את יצירות האמנות שלה ברחבי טוסקנה במטרה למשוך את התיירים אל מחוץ לעיר


ב־2019 לנו במלונות בפירנצה קרוב ל־4.9 מיליון אורחים, קרוב למחציתם ביקרו בגלריית אופיצי. חלקם הזמינו את הכרטיסים חודשים מראש, אחרים עמדו בתור במשך שעות עבור ההזדמנות לצפות ביצירות מפורסמות של בוטיצ'לי, דה וינצ'י וטיציאן.
מנהל גלריית אופיצי, אייק שמידט, מתחלחל כשהוא נזכר בכמויות התיירים שביקרו בפירנצה לפני פרוץ המגפה. "היו אנשים שאכלו ברחובות, משאירים אחריהם את הזבל שלהם, והמנקים לא הצליחו לרוקן את הפחים מספיק מהר. הגענו לקצה גבול היכולת, ואפילו קצת עברנו אותו. אנחנו בהחלט לא רוצים לחזור לזה", הוא אומר ל”פייננשל טיימס”.
1 צפייה בגלריה
פנאי גלריית אופיצי פירנצה עמוסה בתיירים
פנאי גלריית אופיצי פירנצה עמוסה בתיירים
גלריית אופיצי עמוסה בתיירים. היצירות יוצגו בעיירות וכפרים פחות מוכרים
(צילום: איי פי)

אז פרצה המגפה ובעקבותיה נסגרו כל המוזיאונים והגלריות. "המגפה החמירה את המצב הכלכלי כך שאנשים היו נכונים לפתוח את הראש. הם גם זוכרים מה היה המצב לפניה, ולכן הם מנסים לחשוב מחוץ לקופסה", אומר שמידט.
במהלך השנה האחרונה הוא יזם תוכנית חדשה שנועדה להציל את פירנצה ולספק מודל לערים אחרות המושכות תיירים. שמה פרויקט אופיצי דיפוזי (Uffizi Diffusi project), ובמסגרתה יצירות אמנות מהאוסף הנרחב של המוזיאון יוצגו במבנים קטנים יותר ברחבי טוסקנה, ובכך יהפוך האזור כולו לגלריה אחת ענקית.
הפרויקט ייצא לדרך הקיץ במספר קטן של מיקומים, ומתוכנן להתרחב ל־100 מיקומים עד 2024. הכוונה היא למשוך את התיירים החוצה מפירנצה לעבר העיירות הרבות שבדרך כלל פוסחים עליהן במהלך הטיול.
ברשימה הסופית יש מספר מועט של מקומות מוכרים בעולם, והרבה מהם דורשים שיפוצים שימומנו על ידי הרשויות המקומיות והאזוריות. כך, למשל, שמידט בחר את וילה ל'אמברואינה ב־Montelupo Fiorentino המרוחקת כ־20 ק"מ מפירנצה כאחד היעדים החדשים. הווילה העצומה, שנבנתה עבור משפחת מדיצ'י ושימשה עד לאחרונה כבית חולים פסיכיאטרי, היא מרשימה אך דורשת שיפוץ מקיף.
"יש לנו במחסנים מאות יצירות שתוכננו במקור להיות מוצגות בווילה, אז נחזיר אותן למיקום המקורי שלהם", אומר שמידט. המגפה עשויה לסייע להצלחת התוכנית שלו: יש עליה בהזמנות לנופשים בכפרים אך הערים עדיין נאבקות. טיולים איטיים במקומות לא עמוסים הם כרגע העדפת הנופשים. "היה לנו הרבה יותר קשה לנסות לעשות את זה לפני שנתיים", הוא מסכם.