סגור

דעה
שחקני נבחרת ישראל בכדורגל צריכים לעמוד לצד הנשים

השבוע פתחו שחקניות נבחרת ישראל בכדורגל בסכסוך עבודה להשוואת תנאי העבודה שלהן לאלו של הגברים. במקום להביע הזדהות עם השחקניות, לקפטן נבחרת הגברים היה חשוב יותר להתווכח על סמנטיקה

השבוע פתחו שחקניות נבחרת ישראל בכדורגל בסכסוך עבודה להשוואת תנאי העבודה שלהן לאלו של הגברים בנבחרת. במקביל, הוצף האינסטגרם בפוסטים המלווים בהשאטאג "#לא_משחקות_משחקים", וכל אחת מהשחקניות העלתה פוסט משלה. השחקניות טוענות לאי שיוויון שמתבטא בין היתר בתשלום על ימי המשחקים: בעוד השחקניות מקבלות 15 יורו ליום, השחקנים מקבלים 500 יורו לימי המשחקים שלהם בנבחרת.
1 צפייה בגלריה
כדורגל נשים נבחרת ישראל נגד נבחרת איטליה
כדורגל נשים נבחרת ישראל נגד נבחרת איטליה
נבחרת ישראל בכדורגל נשים נגד נבחרת איטליה
(צילום: אבי רוקח)
ביומיים האחרונים התווכחתי בטוויטר עם קפטן נבחרת ישראל ביברס נאתכו, שטען שזה "שטויות" ושאף אחד לא מקבל 500 יורו ליום. האמת, הוא צודק. השחקניות טעו כשכתבו שהשחקנים מקבלים 500 יורו ליום. אפשר להבין מאיפה נובעת הטעות. חישוב האש"ל שלהן הוא ליום, והן חשבו שכך זה גם אצל הגברים. אז לא. הגברים מקבלים 500 יורו לשלושה ימים בערך (או 500 יורו למשחק חוץ).
במהלך הדיון עם נאתכו פניתי אליו מספר פעמים ואמרתי לו שהוא ושאר שחקני הנבחרת יצטרפו למחאה או יביעו תמיכה בשחקניות. יש להם את הכוח, הבמה והתפוצה הענקית ברשתות החברתיות על מנת לעשות זאת.
אבל לא. נאתכו דחה את גילוי האמפתיה והסולידריות עם השחקניות שלובשות אותה חולצה כמוהו. ״אתם מנסים להכניס אותי לוויכוח שאני לא מדבר עליו״, כתב נאתכו. לו היה חשוב רק לתקן שזה לא 500 יורו ליום. שלא נחשוב, חלילה, שהשחקנים בנבחרת - רובם מיליונרים - הם גרידים. עוד הוא הוסיף ש"במקום לתמוך במאבק שלהן מעבירים את האש לנבחרת הגברים״.
אף אחד לא מעביר את האש לנבחרת הגברים ואין פה כלל טענות כלפיה. יש טענות אך ורק לגוף המנהל, ההתאחדות לכדורגל. כן, אותו גוף שמקבל כסף מאופ"א ופיפ"א (כמו כל התאחדות לכדורגל), שנועד אך ורק לכדורגל נשים.
מחאת השחקניות אינה חדשה - היא המשך ישיר לאותה שביתה בדיוק שהייתה ב-2014, אז זה הגיע לבית הדין לעבודה, שם ההתאחדות ביקשה לסלק את התביעה על הסף, ובית הדין דחה את בקשתה. ההתאחדות טענה בין היתר כי ״השחקניות אינן עובדות ההתאחדות״ וכי "זו זכות לייצג את הנבחרת״ - אותן טענות שהיא משמיעה כעת. שמונה שנים וכלום לא השתנה בגישה של ההתאחדות. אז זה נגמר במחיקת העתירה ובהסכם מול השחקניות, לפיו הן יקבלו אש"ל של 15 יורו ליום במקום 7 יורו. אצל הגברים, אגב, זה נשאר 500 יורו.
הדיון באמת הוא לא על אש"ל. הוא על תנאים בסיסיים שהשחקניות, חלקן מקצועניות שטסות מרחקים אדירים כדי להגיע למשחקי הנבחרת, צריכות לקבל: טיסות נורמליות, חולצות נורמליות (הן משחקות עם חולצות לילדים כי זה זול), יחס הוגן מהמאמנים, שהמאמנים יבינו בכדורגל נשים - בסיסי. שחקני נבחרת הגברים לא מתבקשים לוותר על כסף או להביע התנגדות להתאחדות לכדורגל, אלא רק להביע סולידריות עם שחקניות נבחרת ישראל.

בספרד, גרמניה ובלגיה מביעים תמיכה

בשנה שעברה, שוערת ריאל מדריד מריה רודריגס פרסמה לאחר ניצחון קבוצתה ברבע גמר ליגת האלופות תמונה שלה חוגגת לצד תמונה של מרקו אסנסיו חוגג, וכתבה ״אותה תשוקה״. בעקבות עשרות תגובות רעילות וסקסיסטיות היא מחקה את הפוסט. בתגובה, כוכבי ריאל מדריד, כולל אסנסיו, העלו את התמונה של רודריגס מחדש וכתבו ״אותה תשוקה״. המחאה יצאה מגזרת ספרד וריאל מדריד, ומועדונים גדולים כמו מנצ׳סטר סיטי, מילאן, אתלטיקו מדריד וגם שחקנים הצטרפו למחאת הרשת.
השבוע, במשחק של נבחרת גרמניה נגד אנגליה במסגרת ליגת האומות, שחקני נבחרת גרמניה עלו למשחק עם מדי קבוצות הנשים של נבחרת גרמניה כדי להביע תמיכה בשחקניות הנבחרת לקראת יורו הנשים בחודש הבא. גם שחקני נבחרת בלגיה שיחקו עם מדי נבחרת הנשים כדי להביע תמיכה בקולוגות שלהם לקראת היורו שלהן.
אבל בישראל כנראה מסובך וקשה לבקש משחקני הנבחרת וכוכביה לתמוך בשחקניות הנבחרת הלאומית ובמאבקן החשוב. לשחקני הנבחרת כנראה יותר חשוב להתווכח על סמנטיקה. להם חשוב יותר שידעו שהם מקבלים 500 יורו למשחק חוץ ולא ליום. אל תצפו מהם לשיתוף המחאה. כרגיל, הם יישארו בצד הלא נכון של ההיסטוריה.

שאול גרינפלד הוא עיתונאי המסקר את כדורגל הנשים בישראל