סגור

מכבי חיפה של ברק בכר לא נשברת

הניצחון אמש הוא לא רק ניצחון גדול והיסטורי עבור מכבי חיפה - הוא מסר ברור ומאיים מאוד לכל הליגה: מכבי חיפה של ברק בכר לא נסדקת

אמש באצטדיון העירוני בחיפה מכבי המקומית חזרה מפיגור 2-0 למכבי תל אביב כדי לנצח 2-3 ולרשום ניצחון ראשון על היריבה הצהובה מזה חמש שנים. זה ממש לא היה הקאמבק הראשון של מכבי חיפה של ברק בכר וזה ממש לא הקאמבק המרשים הראשון שקבוצה של בכר רושמת.
גם הפועל באר שבע של בכר רשמה כמה וכמה קאמבקים היסטוריים ולבטח גם את אחד מהקאמבקים המרשימים בתולדות הכדורגל הישראלי. זה קרה במסגרת ליגת אירופה עונת 2016/17. אינטר הגדולה הובילה 0-2 בבאר שבע עד המחצית. "בחדר ההלבשה במחצית נגד אינטר בבית. האיטלקים מובילים 2-0 ואנחנו כמעט לא נוגעים בכדור, ממש לא כוחות", מספר גיל לבנוני, שעבד עם בכר בהפועל באר שבע בזמנו. "כשכולם מרגישים על הפנים, כועסים, מתוסכלים. ברק נכנס. הוא שקט ורגוע. הוא עובר לפעולות פרקטיות שכל אחד צריך לעשות. מוריד לקרקע את הפרטים. זה מפקס מאוד, מרגיע מאוד ומדייק אנשים לתוך פעולות במקום להתרכז ברגשות היסטריים שלא מועילים״.
זו ההתנהלות הרגילה של בכר תחת לחץ. להיות הכי שקט, רגוע ופרקטי בחדר. למקד את כולם בפרטים הקטנים, עם הערות ברורות מאוד. כל שחקן מקבל הוראה או שתיים מאוד ספציפיות על התפקוד שלו. ברגוע. בלי תרגילי מוטיבציה ובטח בלי עצבים. סביר מאוד להניח שזה בדיוק מה שקרה אמש במחצית. וגם במהלך המחצית השנייה.
למרות מה שצועקים מהיציע ואומרים הרבה פעמים בטלוויזיה, שחקנים לא צריכים אקסטרה מוטיבציה במשחק עונה או במשחק נגד יריבה גדולה. הם צריכים להוריד את מפלס ההתרגשות - שלעיתים פוגע בהליך הקוגניטיבי של קבלת החלטות - והם צריכים הוראות מדויקות וספציפיות מאוד. ואת שני הדברים הללו, בכר וצוותו מעניקים לשחקנים שלהם.
1 צפייה בגלריה
ברק בכר מכבי חיפה
ברק בכר מכבי חיפה
ברק בכר
(עוז מועלם)
זה לא קל להישאר קר רוח תחת אש ולחלק הוראות סופר-ספציפיות. צריך לעבוד על זה קשה אבל זו האסטרטגיה הנכונה לכמעט כל המאמנים והקבוצות. כפי שברק בכר מוכיח.
ד"ר כריסטיאן מרקולי, פסיכולוג ספורט ופסיכולוג ארגוני שוויצרי וכדורגלן FC באזל לשעבר, כתב על האסטרטגיה הזו ספר שלם: The Melting Point: How to Stay Cool and Sustain World-Class Business Performance.
מרקולי - שעבד, בין השאר, עם רוג'ר פדרר - טוען שאחד מהדברים המשותפים לכל המצליחנים הרגועים זה היכולת להתמקד בדברים ספציפיים מאוד ולא לקחת על עצמם יותר מדי משימות. "צריך להתפקס על משימה ברורה. ברגע שעושים זאת, יש לפתע זמן, מקום וחופש להתעסק בדברים אחרים" מרקולי כותב.
במקרה של חלוץ, אם הוא מתבקש בהגנה רק לסגור את הזוויות למסירה מהבלם למגן והוא יעשה זאת היטב, לפתע פתאום הוא ימצא את עצמו במקום לקבלת מסירת עומק טובה מהקשר המרכזי שחטף את הכדור - בזכות העבודה הספציפית שלו ושל החלוץ.
במשחק כדורגל יש הרבה מאוד חלקים נעים כאלו. אלו חלקים שצריך להרכיב לפאזל מתפקד. הלחץ תמיד גבוה - בטח במשחק בית עם עשרות אלפי צופים מאוכזבים ביציע. מאמן שיודע להרכיב את הפאזל הזה במהלך משחק, אחרי שהתוכנית המקורית שלו התפרקה, והוא יודע לעשות את זה פעם אחר פעם - הוא מאמן גדול.
שני דברים נוספים מלמדים על המיינדסט המיוחד של ברק בכר וצוותו. הראשון: מיד אחרי הניצחון, שחקני מכבי חיפה התחילו בחגיגות ונראה היה שאנשי הצוות של בכר רצו בין השחקנים כדי לוודא שהם לא יעשו או ישירו שטויות שאחר כך יתחרטו עליהן - ואולי יובילו להשעייה או קנס מטופש.
השני: בכר אמר שהוא מאושר מהניצחון אבל הבהיר ש"עם כל הניצחון הגדול הזה אנחנו עדיין מקום שני". כלומר, תשארו מפוקסים. אנחנו מצמצמים פערים - מהר אבל ברגוע. מכבי חיפה, כרגע, היא קצת כמו ה-T-1000 (הרובוט-שוטר בשליחות קטלנית 2): היא צועדת מאחורייך במהירות, בלי להניד עפעף, בלי הבעות פנים מיותרות ולא יעילות. וכשהיא תתפוס אותך, והיא תתפוס אותך, היא תחסל אותך.
יש משהו מאוד מאיים בקבוצה שלא נסדקת. שחקנים מתקשים לשכוח יריבים עם קרח בוורידים שלהם. הם נזכרים ברגעים שהם איבדו את הראש בזמן שהיריבים נותרו מפוקסים על המשימה שלהם. בלתי ניתנים להזזה. שחקנים מעידים שזה פחד שיכול לשתק ולאפשר ליריבים הקרירים להשתלט על המשחק. ולכן הניצחון אמש הוא לא רק ניצחון גדול והיסטורי עבור מכבי חיפה. הוא ניצחון שהוא מסר ברור ומאיים מאוד לכל הליגה. מכבי חיפה של ברק בכר לא נסדקת. זה מפחיד.