סגור

כשרכישת מועדון כדורגל היא השקעה נבונה במיוחד

יותר ויותר משקיעים עם ידע ספורטיבי רחב ואסטרטגיה עסקית איתנה, מגיעים לספורט לנצל הזדמנויות כדי להשתלט על נכסים ספורטיביים עם פוטנציאל רווח לא מבוטל. הם עשויים להיות בעלים מוצלחים יותר לקבוצה מאשר המיליארדר האלמוני שמחפש סמל סטטוס בצורת מועדון כדורגל

בשבוע שעבר, חברת Sport Republic Ltd רכשה את 80% ממניות סאות'המפטון מידי הבעלים הסיני של קבוצת הפרמיירליג, גאו ג'ישנג. התשלום המדווח על המניות הוא 100 מיליון ליש"ט. היתה גם מחיקת חוב של 80 מיליון ליש"ט. השווי של המועדון, אחרי ההסכם, הוא 205 מיליון ליש"ט. לפי דיווחים אחרים, הסכום קרוב יותר ל-285 מיליון ליש"ט וכולל הבטחת השקעה בסגל. גאו ג'ישנג נכנס לצרות כלכליות בגלל השקעות גרועות והגבלות של הממשלה הסינית - הוא חיפש רוכש לקבוצה זמן רב.


בכל מקרה, הסכום ששולם הוא כמעט מגוחך עבור קבוצה בליגת הכדורגל המכניסה ביותר בעולם. הוא מגוחך כי רק הסגל של סאות'המפטון שווה 240 מיליון ליש"ט לפחות ומדובר באחת מ-30 הקבוצות המכניסות ביותר בעולם. הסכום הנמוך והאנשים מאחורי Sport Republic Ltd עשויים גם להסביר מדוע הרכישה הזו היא רכישה נבונה מאוד.
החברה המדוברת נרשמה בבית החברות הבריטי (Companies House) בתחילת דצמבר 2021. הבעלים שלה הוא ראסמוס אנקרסן, לשעבר המנהל הספורטיבי של ברנטפורד מהפרמיירליג ומיטיולן, קבוצת הצמרת הדנית; והנריק קראפט, שב-20 השנים האחרונות השקיע בטכנולוגיה ותקשורת. החברה שרשומה בלונדון מקבלת תמיכה כספית מדראגן סולאק, איש עסקים סרבי שהוא הבעלים של יונייטד גרופ, ספקית אינטרנט, שירותי מובייל וטלוויזיה בשמונה מדינות דרום מזרח אירופה, שמכניסה בסביבות 2 מיליארד יורו בשנה. כשסולאק התחיל לעבוד עם החברה, היא היתה ספקית כבלים במרכז סרביה.

3 צפייה בגלריה
סאות'המפטון פרמיירליג כדורגל אנגלי
סאות'המפטון פרמיירליג כדורגל אנגלי
שחקני סאות'המפטון. שווים ביחד לפחות 240 מיליון ליש"ט
(צילום: גטי אימג'ס)

מרטין סמנס, מנכ"ל סאות'המפטון, עבד על מכירת המועדון בשנתיים האחרונות ויישאר בתפקיד מאחר שב"ספורט רפובליק" הבטיחו לא לעשות "מהפכות". גם המאמן ראלף האזנהוטל יישאר בתפקידו לתקופה הקרובה. כמו כן, אחת מהסיבות שרכשו את סאות'המפטון היא שהמועדון פועל בצורה טובה בשוק העברות השחקנים ויש לו אקדמיה שמתפקדת ברמה גבוהה מאוד. כמו כן, המועדון לא נרכש בעסקת מינוף (לפי מה שמדווחים) ואין צורך להגדיל את ההכנסות בצורה משמעותית כדי להתחיל להחזיר כספים. עם זאת, ולפי ההיסטוריה של אנקרסן, יהיו שינויים משמעותיים בסאות'המפטון, שסביר להניח שיהפכו את הקבוצה ליעילה הרבה יותר בשוק העברות השחקנים.
אנקרסן, כדורגלן לשעבר, היה בעשור הקודם בלוגר, סופר ויזם שכתב את הספר על מציאת כישרון: "Gold Mine Effect - Hunger in Paradise". מת'יו בנהאם, מולטי-מיליונר אנגלי שעשה את כספו מהימורים חכמים והשקעות טובות, הביא אותו לייעץ ולנהל את קבוצות הכדורגל שבבעלותו - ברנטפורד ומיטיולן. אנקרסן בנה לבנהאם מערכת מבוססת דאטה ומדע שאיפשרה לשתי הקבוצות למקסם את היכולות שלהן. מיטיולן הפכה לקבוצת צמרת קבועה בדנמרק, ברנטפורד עלתה לליגה הבכירה אחרי 74 שנים בליגות הנמוכות.

3 צפייה בגלריה
סאות'המפטון פרמיירליג כדורגל אנגלי
סאות'המפטון פרמיירליג כדורגל אנגלי
שחקני סאות'המפטון. אחת מ-30 הקבוצות המכניסות בעולם
(צילום: גטי אימג'ס)

התוכנית של Sport Republic היא לייצר רשת מועדונים שיעבדו זה עם זה. זה תהליך שייקח כמה שנים. אנקרסן יביא את הידע הספורטיבי, קראפט, לפי דבריו, יביא את הידע הטכנולוגי. "אנחנו רוצים להשקיע בחברות טכנולוגית ספורט בשלבים המוקדמים שלהן. לקדם ולפתח את החברות הללו עם הידע שיש לנו".
הרעיון הוא לייצר מעיין רשת מועדונים שפועלים בצורה מדעית, שינוהלו לפי אותו מאגר נתונים ויהוו כר פיתוח לפיתוחים בספורט-טק. סאות'המפטון, כאמור, היא הקבוצה הראשונה ברשת הזו. רעיון שאפתני שעשוי להתגלות כרווחי במיוחד.
הבעלים החדשים מאוד פתוחים לרעיונות חדשים. כלי עזר טכנולוגיים לאימון, לאיסוף נתונים ושיפורים שוליים בבריאות השחקנים. וכשתהיה את רשת המועדונים, סאות'המפטון תוכל להשתמש במועדונים אחרים כדי לפתח ולייצר שחקנים - בדומה לרשת המועדונים של רד בול.

סוג חדש של משקיעים חכמים?

בקיצור, נראה שדברים מאוד מרגשים הולכים לקרות בדרום אנגליה. וייתכן שהרכישה הזו מסמלת את כניסתם של סוג של משקיעים חדשים לתוך הכדורגל האנגלי בפרט והאירופי בכלל. אנחנו עדים להרבה יותר רכישות מועדונים על ידי מוסדות פיננסיים חכמים שמחפשים לשפר את המוצר ולהרוויח ממנו במגוון דרכים. אם בעבר קבוצות אמריקאיות נכנסו לכדורגל עם הרבה מאוד ידע מהספורט האמריקאי, אז כיום הרבה יותר משקיעים אמריקאים נכנסים לכדורגל עם הרבה ידע בהשבחת נכס. כל סוג של נכס.
מילאן, למשל, היא קבוצה שנרכשה על ידי אליוט מנג'מנט ואחריה נרכשו מספר מועדונים איטלקיים על ידי משקיעים אמריקאים. גם באנגליה וצרפת רואים יותר ויותר רכישות מועדונים על ידי משקיעים חכמים.
המשקיע המיליארדר האמריקאי ג'וזף דהגרוסה (Joseph DaGrosa) כמעט רכש את סאות'המפטון לפני חצי שנה, מתוך אמונה ש"התקופה הזו היא התקופה הנכונה להשקיע בכדורגל האירופי". החברה שהקים, Kapital Football Group, היא הבעלים של בורדו מ-2018 ובמשא ומתן לרכישת מועדון בברזיל. הוא טוען שכרגע "אין דאגה מכך שהכדורגל מאבד כסף, במיוחד לאור הקורונה - כל עוד התשתית חזקה, עם אקדמיות טובות וכישרון מקומי". הוא מאמין שהקורונה היא גם הזדמנות לרכוש "מועדון במחירים נמוכים וחשוב יותר, ניתן לרכוש שחקנים בהנחה משמעותית".
שחקנים הם כיום נכסים, שכשאפשר לרכוש בזול, אפשר למכור במחיר רווח בעתיד הלא רחוק. כך גם מועדונים, שנהנים מבסיס די יציב של "לקוחות" (אוהדים שבדרך לא עוזבים כשקשה).

3 צפייה בגלריה
סאות'המפטון פרמיירליג כדורגל אנגלי
סאות'המפטון פרמיירליג כדורגל אנגלי
סאות'המפטון. הסכום ששולם בעבורה מגוחך
(צילום: גטי אימג'ס)

במיוחד אם יש בבעלותך מספר מועדונים. "כל הרעיון מאחורי בעלות על מספר מועדונים הוא גיוון צינורות ההכנסות והרווחים", אמר דהגרוסה ל-CNN. "אני חושב ש-CFG (חברת האם של מנצ'סטר סיטי ומועדונים אחרים) מאוד מוצלחת ביצירת פלטפורמה של סינרגיה בין המועדונים. הם ספגו הרבה מאוד ביקורות על זה אבל היתה להם תוכנית לפיתוח לאורך זמן והם הצליחו".
חברת CFG היא בעלים של 11 מועדונים ברחבי העולם וחשוב יותר, נכסים בשווי של יותר מ-1.5 מיליארד יורו. CFG גם זכתה להשקעות מחברת השקעות אמריקאית (סילבר לייק) וחברת ההשקעות הסינית (China Media Capital). החברה מנוהלת על ידי חלק מהמנהלים הבכירים ביותר בעולם הכדורגל.
נראה שיותר ויותר משקיעים חכמים שמגיעים עם הרבה ידע ספורטיבי ואסטרטגיה עסקית איתנה מגיעים לספורט לנצל הזדמנויות כדי להשתלט על נכסים ספורטיביים עם פוטנציאל לא מבוטל לרווח. הם גם עשויים להיות בעלים מוצלחים יותר לקבוצה מאשר המיליארדר האלמוני שמחפש סמל סטטוס בצורת מועדון כדורגל.