סגור

אימון מתקדם
רחובות לוהטים במרוץ המרתון של אולימפיאדת טוקיו

העיר הצפונית סאפורו נבחרה לארח את המרוץ בזכות מזג האוויר הנוח שלה. אבל גל חום קיצוני שפוקד אותה בצירוף התפרצות מחודשת של הקורונה גורמים לתושבים רבים לשאול מי בכלל צריך את האירוע הזה

רץ המרתון עבדיחכים עבדירחמן בקושי התברג לנבחרת, אבל אחרי שחלף על פני רצים בכירים ממנו והגיע לקו הגמר עם תוצאה של 2:10:03 דקות, הוא באולימפיאדה. לא בפעם הראשונה, לא בפעם השנייה ולא בפעם השלישית, כי אם בפעם החמישית! בגיל 44 הרץ ממוצא סומלי יהיה האמריקאי המבוגר ביותר שמשתתף במרתון, ועתה הוא גם הרץ המבוגר ביותר בנבחרת האולימפית האמריקאית. "אני לא מתייחס אל גיל כאל 'אתה מבוגר, אתה לא יכול לעשות את זה'. גיל הוא רק מספר", אמר ל־CNN. אכן, בעבר משלחות אולימפיות שלחו למרתון נציגים אפילו מבוגרים מעבדירחמן. היילה סאטין היה בן 46 כשייצג את ישראל באולימפיאדת בייג'ינג, ובוהומיל הנוזטקו היה בן 48 כשייצג את צ'כוסלובקיה באולימפיאדת פריז ב־1924.
אבל הגיל הוא לא הקושי היחיד שאיתו יתמודד עבדירחמן במרוץ המרתון האולימפי שיתקיים בעיר סאפורו, במרחק של יותר מ־800 ק"מ צפונית לטוקיו. בשבוע שעבר אמנם התכנסו 40 תלמידי בית ספר יסודי ועסקו בקישוט אחד הרחובות בעירם, שנבחרה לארח את תחרויות המרתון וההליכה, שינעלו את המשחקים האולימפיים ביום ראשון הבא. הם תלו עשרות עציצים מסורתיים על מסלול המרוץ ובתוכם פתקים בהם נכתב: "רוצו כמו הרוח של סאפורו".
אך המציאות בעיר, בירתו של האי הוקאידו ו, צפויה להיראות אחרת לגמרי בשבת הקרובה (תחרות המרתון לנשים) ובראשון (המרתון לגברים). תחזיות מזג האוויר העדכניות ביותר צופות כי רצי המרתון וההלכים ייאלצו לשאת במשך יותר משעתיים טמפרטורות שעשויות להגיע בשיאן עד ל־32 מעלות צלזיוס. עינוי גופני מטלטל שבמקרים מסוימים אף עלול להתגלות כמסכן חיים.
גם הרוחות המפורסמות של העיר, השוכנת למרגלות הרים גבוהים ומושלגים שאירחו את אולימפיאדת החורף בעבר, אינן מצליחות לצנן את גל החום המוטרף שרובץ לאחרונה על סאפורו. הטמפרטורה הממוצעת שממנה נהנתה העיר בעבר בתקופה זו של השנה, בין 18 ל־26 מעלות, נדמית כלקוחה מעידן אחר.
התנאים שמציעים כעת רחובותיה הלוהטים של העיר, מעמידים באור עגום את ההחלטה לדחוק את המרתון כל כך רחוק מטוקיו — החלטה שכל תכליתה היתה לאפשר לרצים ליהנות דווקא מתנאים קרירים יותר מאלו שמציעה הבירה היפנית.
אבל גל החום המייאש הוא רק חלק מצרותיה של סאפורו. בחודשים האחרונים, וביתר שאת בחודש החולף, חוותה העיר את התפרצות הקורונה החמורה ביותר ביפן. וריאנט הדלתא חדר לרחובותיה ובתיה ובכל יום מתגלים עשרות מקרים חדשים. ההגבלות בעיר עדיין מתונות ונסבלות, אך הנתונים היוצאים מסאפורו בשבוע האחרון (25 נדבקים לכל 100 אלף תושבים) מציבים אותה כמועמדת ודאית לשאת הגבלות חירום.
1 צפייה בגלריה
פנאי ריצת חצי המרתון ב סאפורו אולימפיאדת טוקיו
פנאי ריצת חצי המרתון ב סאפורו אולימפיאדת טוקיו
ריצת חצי המרתון בסאפורו ביום ראשון השבוע. סדרנית נושאת שלט הקורא לסקרנים להתרחק מהאירוע
(צילום: איי אף פי)
בואם של שחקני כדורגל, ההלכים ורצי המרתון אינו בראש מעייניהם של התושבים. למרות מחוות הקישוט המרגשות שביצע קומץ מתלמידיה של סאפורו, בעיר קיימת התנגדות רבה לבואם של הספורטאים. "התפוסה במיטות בית החולים הולכת ועולה מדי יום, ולאף אחד אין חשק לחיות במצב חירום רק בגלל שהאולימפיאדה מגיעה לעיר", אומרים נציגי התושבים. טרם בואם של המשחקים האולימפיים, פעלו יותר מ־12 קבוצות התנגדות אזרחיות שמחו כנגד הגעתם לסאפורו.
באופן מדכא ביותר עבור הספורטאים, רחובותיה של סאפורו אמורים להיות דלילים בימי המרוצים. ההנחיות הנוקשות קוראות לתושבים שלא לצאת ולעודד את הרצים וההלכים. ולהימנע ממגע איתם ככל האפשר, וזאת אף שמסלולי התחרויות חולפים ברחובות המרכזיים של העיר. לספורטאים הניזונים ונהנים מאהבת הקהל — כמו עבדירחמן האמריקאי או רץ המרתון המהולל והמועמד לניצחון אליוד קיפצ'וגה הקנייתי — אלו עשויים להיות רגעים פחות מהנים ממה שהורגלו במרתוני הענק העירוניים. את הקהל המשולהב אמורים להחליף סדרנים צוננים עם שלטים תלויים על צווארם, הקוראים להתרחק מהמקום.
כשאלו התנאים והתחושות, "למה בכלל אנחנו צריכים את האולימפיאדה כאן?", תהה מסמיצ'י נישיו, רופא מקומי בכיר, בפני כתב של סוכנות רויטרס, "מי ייקח אחריות על כל אלו שימותו לאחר שהיא תסתיים?".