סגור
שייח' ג'אסים בן חאמד אאל ת'אני אחיו של אמיר קטאר הגיש הצעה לרכישת מנצ'סטר יונייטד
שייח' ג'אסים בן חאמד אאל ת'אני; ברקע - דגל ואצטדיון מנצ'סטר יונייטד (צילום:AFP / טוויטר)

פרשנות
אחרי פריז, גם מנצ'סטר יונייטד בדרך להצטרף למפעל ההלבנה הקטארי

קבוצת רוכשים מקטאר בהובלת אחיו של האמיר תמים בן חמד אאל ת'אני הגישה הצעה לרכישת 100% ממועדון הפרמיירליג; יונייטד תיפטר אמנם מבעלים נוראיים בכל הנוגע להתנהלות הפיננסית - משפחת גלייזר - אבל הבעלות החדשה גרועה פי כמה

קבוצת רוכשים מקטאר צפויה לרכוש 100% ממנצ'סטר יונייטד, לאחר שהגישה אתמול הצעה רשמית על מועדון הפרמיירליג. לדברי הקבוצה, "התוכנית שלנו היא להחזיר את המועדון לתהילת העבר שלו". ההצעה מתכתבת עם השאיפות הלאומיות והמטרות האסטרטגיות של קטאר.
לפני המונדיאל, בזמן המונדיאל ואחרי המונדיאל, קטאר התמודדה עם צונאמי של כותרות רעות וביקורות מהתקשורת המערבית. המונדיאל שם זרקור על ההתנהלות המושחתת שלה, הפשעים נגד העובדים הזרים וקבוצות המיעוט במדינה והזיהום הקיצוני שהיא אחראית עליו. ההערכות היו שאחרי תקופה כל כך קשה מבחינה תקשורתית ואחרי שהמונדיאל היווה שיא של המעורבות הקטארית בכדורגל, קטאר תרצה להוריד את הרגל מהגז - אבל הקונצנזוס באליטה המנהלת את קטאר הוא שהמונדיאל היה הצלחה בלתי רגילה, שהפרופיל של המדינה מעולם לא היה במקום טוב יותר, ושהביקורות הן נסבלות כל עוד אף אחד לא נוקט את הצעד הנדרש ומחרים את האירועים בקטאר או את הכסף הקטארי.
זו בדיוק המחשבה מאחוריי הרצון לרכוש את מנצ'סטר יונייטד - אחד משלושת המועדונים האהודים ביותר בעולם; מועדון שהבעלים שלו יהיו בכותרות יום אחרי יום.
לפני כחודשיים, תמים בן חמד אאל ת'אני, אמיר קטאר, הודיע לאנשיו שהמדינה חייבת להראות עוד יותר אמביצה בעולם הכדורגל והספורט. המטרות הבאות הן אירוח המשחקים האולימפיים, מעורבות בליגות הספורט האמריקאיות והמשך הדומיננטיות בכדורגל.
שבועות ספורים לאחר סיום המונדיאל ניגשו הקטארים לטפל ביעד הבא שלהם: רכישת מועדון ענק בפרמיירליג האנגלית, הליגה העשירה בעולם. הקטארים ניהלו מגעים עם שלוש קבוצות בכירות בפרמיירליג: מנצ'סטר יונייטד, ליברפול וטוטנהאם, ובסופו של דבר הלכו על יונייטד.
רכישת מנצ'סטר יונייטד תהיה שונה מרכישת פריז סן ז'רמן, אבל יהיו כמה קווי דמיון, מן הסתם. את פריז רכשה QSI, חברת ההשקעות הספורטיביות של קטאר. את מנצ'סטר יונייטד רוכשים "משקיעים קטארים" שכביכול קיבלו אישור מאופ"א שאינם קשורים ל-QSI או QIA (רשות ההשקעות הקטארית). על פניו, אותו גוף לא יכול לשלוט בשתי קבוצות בתחרויות של אופ"א, ולכן זו צריכה לאשר את הרכישה. עם זאת החוקים של אופ"א עדיין לא מותאמים לעידן בו מדינות רוכשות קבוצות. מנצ'סטר יונייטד ופריז סן ז'רמן יהיו למעשה בבעלות קטארית של מקורבי השייח' תמים בן חמד אאל ת'אני, וצריך להיות ממש טיפשים או עיוורים כדי לחשוב שלא יהיה קשר בין הגופים.
כמה מקורבים? מי שמוביל את קבוצת הרוכשים הוא השייח' ג'אסים בן חמד אאל ת'אני - היו"ר של הבנק האיסלמי של קטאר (QIB) ואחיו של אמיר קטאר.
הרכישה הקטארית תהיה ללא מינוף ותתבצע דרך עמותת Nine Two של השייח', שמבטיח להשקיע בקבוצה, בתשתית מגרש האימונים ובאצטדיון. "החזון שלנו למנצ'סטר יונייטד הוא מצוינות וחזרה לפסגת הכדורגל העולמית", לפי ההודעה.
במקביל, גם סר ג'ים ראטקליף, הבריטי העשיר ביותר ואוהד מנצ'סטר יונייטד, הגיש הצעה לרכישת המועדון. ראטקליף, שהונו נאמד ב-21 מיליארד ליש"ט, הבליט את "הבריטיות" שלו ואת העובדה שהוא יליד מנצ'סטר. לא ברור בכמה ההצעה הקטארית גבוהה משלו, אבל הבנק האיסלמי של קטאר מנהל נכסים ששוויים גבוה פי שניים מאלה של ראטקליף, ומן הסתם - ולמרות מה שהם אומרים - ברור שהנסיכות עומדת מאחורי ההצעה הקטארית, גם אם לא דרך QSI או QIA.
הבדל נוסף הוא שהרכישה של פריז ב-2012 היתה רכישה של "פרויקט" מידי חברת השקעות אמריקאית כושלת שניסתה, ולא הצליחה, להפוך את המועדון לקבוצה רלוונטית באירופה. QSI רכשה את פריז עבור 70 מיליון יורו בלבד וכעת המועדון הפריזאי שווה כמעט 5 מיליארד יורו. QSI השקיעה מיליארדרים בקבוצה - לפחות 1.8 מיליארד יורו ברכש בלבד. בגלל ההתעשרות המהירה של פריז סן ז'רמן, מועדון שנחשב לבינוני אפילו בצרפת, נוצרו לא מעט בעיות חברתיות בחדר ההלבשה. ללא תרבות מועדון חזקה, השתלטו עליו פרימדונות ודיוות שקשה עד בלתי אפשרי לאמן.
נאסר אל חאליפי, יו"ר QSI, הכריז בתחילת 2022 שהם מתכננים להמשיך ולהשקיע בעשור הקרוב - בשיפור התנאים ואולי אף בבניית אצטדיון חדש בפריז. אן אידלגו, ראשת העיר של פריז, חסמה את מכירת אצטדיון פארק דה פראנס לפריז, ש-QSI רצתה להשקיע 500 מיליון יורו בשיפוצו. כעת, לפי הדיווחים בצרפת, החברה הקטארית מחפשת מקום לבניית אצטדיון חדש.
אלו בעיות של נובורישים. ואלו לא יהיו הבעיות שהקטארים ייתקלו בהן באנגליה.
מנצ'סטר יונייטד היא אחד ממוסדות הכדורגל המפוארים ביותר בעולם. מועדון שזכה בכל התארים האפשריים ובשנים האחרונות נתקל בחוסר יכולת להתאים את עצמו לתעשיית הכדורגל החדשה. ואולם תחת פיקודו של המאמן אריק טן האח, המועדון חזר לתפקד ברמה המקצועית הגבוהה ביותר. הקטארים, בהשקעה לא גבוהה במיוחד, יכולים לשדרג את המתקנים הרעועים יחסית של מנצ'סטר יונייטד. הם גם יוכלו לשפץ את אחד מהאצטדיונים הגדולים ביותר באירופה בלי יותר מדי בעיות ביורוקרטיות. והם יוכלו לרכוש שחקנים ברמה הגבוהה ביותר - לא שזה היה חסר למנצ'סטר יונייטד.
סביר להניח שעם הכסף הקטארי, מנצ'סטר יונייטד תחזור להיות העסק הגדול ביותר בכדורגל העולמי - סטטוס שאיבדה בשנים האחרונות בגלל הניהול של משפחת גלייזר.
אוהדי מנצ'סטר יונייטד מנהלים זה שנים מאבק נגד משפחת גלייזר, שנחשבת לבעלים הגרועים ביותר בכדורגל, ולא סתם. הם נכנסו לבעלות על המועדון לאחר שב-2003 רכשו 2.3% ממניותיו. עד סוף 2003 כבר רכשו 15%, באוקטובר 2004 כבר היו עם כמעט 30% ובמאי 2005 רכשו 28.7% מסוחרי הסוסים JP מקמאנוס וג'ון מאגנייר, שהסתכסכו עם המנג'ר אז אלכס פרגוסון. בתוך חודש רכשו הגלייזרים 97.6% מיונייטד - בעסקת מינוף שהכניסה את המועדון נטול החובות לחובות אדירים.
כדי לרכוש את המועדון, משפחת גלייזר לקחה הלוואה של 660 מיליון ליש"ט אותה, לפי הסכם הרכישה, הם "החזירו" באמצעות הכנסות המועדון בשנים הבאות. כמה כסף משלהם הם השקיעו ברכישת מנצ'סטר יונייטד? פחות מ-270 מיליון ליש"ט. סכום הרכישה עמד על כ-790 מיליון ליש"ט.
לפי חישובים של הבלוגר Swiss Ramble, המתמחה בתחום הפיננסים בענף הכדורגל, בעשור האחרון משפחת גלייזר הוציאה מקופת המועדון לכיס שלה כ-154 מיליון ליש"ט. זה סכום גדול בהרבה מאשר כל הבעלים האחרים. אבל זה כסף קטן. חברת הייעוץ של הגלייזרים קיבלה מיליונים בשנה מיונייטד, והגלייזרים הכניסו לפחות ל-450 מיליון ליש"ט ממכירת מניות.
בסך הכל, הגלייזרים השתמשו ב-1.1 מיליארד ליש"ט שהמועדון ייצר כדי לשלם על הרכישה שלו: כ-743 מיליון ליש"ט בריביות והוצאות פיננסיות על ההלוואות, 147 מיליון ליש"ט בהחזרי חוב (רק ארסנל שילמה יותר בהחזרי חוב - על בניית אצטדיון האמירייטס), 166 מיליון ליש"ט בדיבידנדים, 55 מיליון ליש"ט בתשלום לדירקטורים ו-23 מיליון ליש"ט ב"תשלומי ניהול". לפי חישוב של לורי ווייטהאול מהאת'לטיק, הגלייזרים בעצמם הרוויחו (נטו) לפחות 450 מיליון ליש"ט מאז שהוציאו 270 מיליון ליש"ט על רכישת מניות יונייטד. וזה, כאמור, לפני מכירת המועדון לקטארים.
ההשתלטות הכי בזויה על מועדון הכדורגל העצום השתלמה מאוד לבעלים, שלא השקיעו מכספם בארגון והותירו אותו מוזנח ודורש שיפוץ.
שלא יהיה ספק. מנצ'סטר יונייטד אולי נפטרת מבעלים נוראיים, אבל הבעלות החדשה גרועה פי כמה וכמה. לפי פטר פרנקנטל, ראש המחלקה הכלכלית של ארגון זכויות האדם אמנסטי, "קטאר מעורבת אינטנסיבית בניצול הספורט כדי לשנות את תדמיתה בזירה הבינלאומית. הקטארים נהנו מהתהילה שהגיעה מאירוח המונדיאל, ויש סכנה אמיתית שהרפורמות הקטנות שנעשו בכל הנוגע לזכויות עובדים ייעלמו במהירות. כך גם בנוגע לשיפור בתחום האפליה של להט"בים ונשים בקטאר. הספורט עוזר לקטארים להתמודד עם הביקורות והמצב הנוראי של זכויות האדם במדינה".
האינטרסים של קטאר בהשקעה לא קשורים אך ורק בכיבוס תדמית. מדובר גם על גיוון הכנסות (מאנסור אל-מחמוד, יו"ר קרן ההשקעות של קטאר, אמר בדאבוס: "רכישת קבוצות כדורגל היא החלטה שהמוטיבציה שלה היא מסחרית - ספורט הוא נושא מאוד חשוב ואנשים מגיבים לספורט כשהדיגיטליזציה שלו הופכת אותו ליותר אטרקטיבי עבור משיקעים"); יצירת כוח פוליטי במוסדות כדורגל (אופ"א, פיפ"א) ובמוסדות פוליטיים; ויצירת קשרים אסטרטגיים שיסייעו למנוע פלישת אויבים ולשמור על המשאב הטבעי החשוב ביותר של הקטארים מפני מדינות גדולות יותר, הגז הטבעי.
אבל הדבר החשוב ביותר הוא ניצול התופעה התרבותית הגדולה במאה ה־20, הכדורגל ("דת" שיש לה 5 מיליארד מאמינים, יותר מאשר נוצרים ומוסלמים יחד), כדי שישמש להלבנת פשע ההתחממות הגלובלית, שקטאר היא בעלת מניות רבות בו. עם רכישת מנצ'סטר יונייטד, הקטארים יבטיחו שהעיניים של רוב העולם יהיו על מה שהם עושים במנצ'סטר ובפריז ולא מה שהם עושים לאוויר שאנחנו נושמים, למים שאנחנו שותים ולאדמה שאנחנו חיים ממנה.